#16 > Ja, det er det jeg siger. Hvormeget du vil have ud af det kommer an på hvor meget du vil betale for det.
En bedre luftkøling end standard boxkøleren, kan vel give op til fra cirka 50 Mhz op til en 150-200 Mhz alt efter køleprofil, blæserhastighed etc. Den du nævner i #19 er ganske udemærket, og en hel del bedre end standard køleren.
Vandkøling giver dig som regel mulighed for at hente et par hundrede Mhz mere end high-end luftkøling, men vandkøling er ikke bare vandkøling. Og der kan være stor forskel (alt efter hvilken cpu du bruger) på hvor meget du får ud af det i forhold til luftkøling. Som du selv nævner i #19, så er det også noget pilleri hvis man skal skifte ting ud i sin pc.
Endeligt er der kompressorkøling, som er både dyrt i anskaffelse (5k+) og drift (el, ca 250 kW/h), men giver den bedste køling anvendeligt til 24/7 drift. Der findes mere eksotiske kølesystemer, men det er de færreste af dem der egner sig til brug i en "almindelig" pc.
Jeg kan f.eks. clocke min 920 til 4.2 Ghz og køre dual prime stabilt @ 1.25V (mindre end standard volt med et overclock på 1.4 Ghz) fordi temperaturen er så lav (ca -25°C internt i cpu).