Forbehold for alt... holder ikke.

Hyggehjørnet d.  21. marts. 2006, skrevet af Hessi
Vist: 437 gange.

Hessi

Elitebruger
Tilføjet:
21-03-2006 08:34:37
Svar/Indlæg:
1972/260
Hey

Har siddet og kigget nogle salgstråde og lagt mærke til (mærkeligt nok :00 ) at mange skriver sådan noget som "Jeg forbeholder mig retten til ALT" eller "Forbeholdt for ALT".

Jeg ville egentlig bare fortælle at det at skrive at man forbeholder sig retten til ALT har ingen juridisk holdbarhed. Hvis bare man præcisere sine forbeholde er det nok.

Men det er der jo ikke brug for her inde, for vi opføre os jo alle sammen pænt og kunne aldrig drømme om at snyde hinanden. :r

ikke sandt?

Mvh.
Hessi 8)

mfcods

Elitebruger
Tilføjet:
21-03-2006 10:37:14
Svar/Indlæg:
4222/223
Gid det var så vel, men der er desværre nogen der enten "glemmer" at betale eller at sende varen, og det er sørgeligt at voksne mennesker ikke kan lade være med at være nogen småbørn/tyve

-FiDo-

Superbruger
Tilføjet:
21-03-2006 10:53:04
Svar/Indlæg:
243/10

MAn skriver jo netop disse ting for at fortaelle de andre brugere at man tager forbehold for at man saelger til anden side, man ikke vil saelge alligevel, at lukke traaden hvis folk bitcher, etc etc..

Det har jo ingen relevans for koebet, eller efter koebet :)

Mentos3

Elitebruger
Tilføjet:
21-03-2006 16:31:20
Svar/Indlæg:
4230/89
#2 tror bare hvad han prøver at siger er,

at hvis man i en salgstråd skriver "jeg forebeholder mig retten til ALT", og man får et bud på varern, og aftaler forsendelse mm.
derefter vælger man istedet at sælge varen til en anden.

så holder den ikke i retten, fordi man skal udspecificerer hvad man forebeholder sig...

dsv. retten til ALT... holder IKKE ;)

Cyber-Frog

Elitebruger
Tilføjet:
21-03-2006 18:35:34
Svar/Indlæg:
830/15
Det er vel ikke værre end folk der ikke har kvittering og vil skrive en i hånden, det eneste man kan bruge den til er at tørre numsen i efter toiletbesøg - Er varen nakket sidder man alligevel med bollerne i saksen :00 :e

MADZ

Elitebruger
Tilføjet:
21-03-2006 18:43:37
Svar/Indlæg:
2602/173
Tja, jeg har lavet retningslinjer i min profil som folk skal læse før de handler med mig, synes det virker meget godt :)

Lars

Elitebruger
Tilføjet:
21-03-2006 18:46:16
Svar/Indlæg:
3712/44
#4 > Den dér sidste tanke giver nogle MEGET GRUMME associationer..... :o :x ..... :e

Anyway, Hessi > Naturligvis kan man ikke juridisk forbeholde sig retten til alt. I praksis er der dog næppe nogen tvivl om at man slipper afsted med at gøre det. Den der sælger varen bestemmer hvem han/hun sælger til, til hvilken pris og ikke mindst hvornår.

Den der køber (ikke blot herinde....) gør klogt i at overveje hvem de handler med og hvad de køber.

Har man været her et stykke tid har man nu altså også en god fornemmelse af hvem der er fin nok at handle med, og hvem man nok skal holde sig fra. For nogen af os er vores gode navn og omdømme mere værd end 50,- kr ekstra.

ncdesign

Elitebruger
Tilføjet:
21-03-2006 19:40:37
Svar/Indlæg:
262/26
#4: nix - du sender aben videre til personen der har udstedt den. Den kvittering er jo din garanti for, at du med god samvittighed kan sige at du var i god tro.

beatmore

Elitebruger
Tilføjet:
21-03-2006 20:02:41
Svar/Indlæg:
3943/44
#7 og får du et nyt stykke hardware til meget nice pris, og har en håndskrevet kvit - den holder sku ikke hvis ham der har solgt den ikke kan bevise at det ikke er stjålet! (og så får i begge balade!)

ncdesign

Elitebruger
Tilføjet:
25-03-2006 02:00:31
Svar/Indlæg:
262/26
Det er meget muligt at jeg kan gennemskue det, men fru hansen på 55 der køber en bærbar i den blå avis, kan på ingen måde vide hvad tingene er værd.

Derudover, har du stadig ikke ret. Håndskrevet eller printet, eller på bagsiden af en serviet gør ingen forskel. Du har købt et produkt, hvor sælger står inde for, at tingen er erhvervet på lovlig vis. Det skriver sælger under på, og dermed slut. Hvis du kan henvise til konkrete sager, hvor folk er blevet dømt for hæleri, på trods af kvittering fra sælger ser jeg gerne henvisninger (jeg kan nemli' ikke finde nogen sager, trods rimelig grundig søgen).

Det moralske i det, skal vi ikke diskutere. Jeg køber aldrig noget varmt, uanset hvor godt tilbuddet så er... Ingen hælere, ingen (stort set) tyverier.

MrMojoRisin

Overclocker
Tilføjet:
25-03-2006 03:56:38
Svar/Indlæg:
121/19
#4 du må skrive den kvittering på lige hvad der paser dig, lige som ncdesign skrive

Har skrevet mange kvitteringer, og fået mange, igennem de sidste 15 år. Har også fået mange af dem læst af div. politimænd. De har altid set det som en gyldig kvittering. Plejer bare og skrive solgt xxxx som beset. Ved hgodt man stadig kan klage, hvis det man sælger ikke duer, selvom den er købt som beset.

Artikel
Forbehold - købt som beset

Det hænder ind imellem, at varer - navnlig brugte varer - sælges med generelle forbehold som fx "købt som beset", "uden ansvar", "at køberen er bekendt med alle mangler" osv. Den slags forbehold har ingen betydning for dine rettigheder efter købeloven, hvis det viser sig, at varen lider af en mangel. Du kan altså klage, hvis varen har en mangel.

Publiceret: 17-03-2004