Grafikfejl ved boot-up. Ikke i windows.

Diverse d.  22. marts. 2006, skrevet af JacobHL
Vist: 237 gange.

JacobHL

Elitebruger
Tilføjet:
22-03-2006 17:22:52
Svar/Indlæg:
1776/116
Var lige ovre hos en ven for at ordne en bærbar, som ikke virker. Når jeg booter op er der et fint net af grafikfejl, ret massivt endag, og når den prøver at gå ind i windows fryser den fast før den starter med at loade. Når jeg går ind i Fejlsikret er det krystalklart, og ingen grafikfejl.

Mine gæt: Ram, har prøvet memtest86, men den slukker pludselig computeren. Har tjekker harddisken(chkdsk), og prøvet at fjerne grafikkort-driveren i fejlsikret tilstand, hvilket dog var ligegyldigt, da det kommer helt fra start, og dermed ikke er et software-issue.

Jeg er lidt på bar bund, men jeg regner med at det er rammene - Hvad har i af inputs. Husk det er en bærbar.

Jeg prøvede at smide CPU-Z, Sisoft Sandra og Everest ind, men cpu-z kunne ikke loade ram-settings, Everest krævede en non-trial for at vise ram-type og Sisoft gav server fejl(selvom jeg valgte local info). Regner dog med at give ham min Everest mappe(fra dengang det var gratis), så han kan se ram-type i morgen.

Andre specs på bærbare: SiS chipsæt, Intel 2,6ghz, kan ikke huske resten.

Please hjælp, skal vide om jeg bare skal bestille en 512mb ram-klods til ham, eller problemet er noget andet.

Beaviz

Elitebruger
Tilføjet:
22-03-2006 17:35:07
Svar/Indlæg:
3214/18
Er enig med dig i din antagelse om at det højst sandsynligt er RAM.

Bærbare har ofte delt grafik- og system-RAM, så det kan sagtens tænkes det er derfor den både laver fejl i grafikken ved boot og ikke vil køre memtest.

Det er dog svært at sige, om det evt. kan være chipsettet der er stået af, da det er svært at finde sådanne fejl. Men jeg ville starte med at bestille en blok RAM over nettet. Så kan I evt. benytte jer af fortrydelsesretten, hvis det ikke er det.

matt??

Elitebruger
Tilføjet:
22-03-2006 17:35:10
Svar/Indlæg:
5600/32
Har du tjekket om den bliver for varm?

thorkilry

Superbruger
Tilføjet:
22-03-2006 17:39:27
Svar/Indlæg:
147/3

JacobHL

Elitebruger
Tilføjet:
22-03-2006 17:56:44
Svar/Indlæg:
1776/116
Altså, fandt ingen temperaturer, glemte jeg at tjekke, men luften der kom ud var ikke brændende varm, kun P4-varm :)

Har lidt på fornemmelsen at når den går ind i windows om-allokerer den rammene, så den defekte del af dem ikke bliver brugt, men jeg skal ikke kunne sige det.

Tror vi prøver at bestille en ramblok. Når computeren pludselig slukker under memtest kunne det altså nemt være det.