Filerne er jo kæmpe store ?

Software d.  22. marts. 2006, skrevet af Frisenfelt
Vist: 331 gange.

Frisenfelt

Overclocker
Tilføjet:
22-03-2006 22:44:02
Svar/Indlæg:
0/2
Jeg har købt et videokamera og med det fulgte kabler og software således jeg kunne få mine optagelser over på PC\'en.
Men jeg havde da ikke lige regnet med at et 10 min. klip fylder ca. 3-4 GB !!! så render jeg da hurtig tør for plads.
Der kan ikke vælges format når jeg spiller over, (det er avi ) jeg kan kun ændre kvaliteten, men det ville jeg gerne undgå.
Hvilke programmer skal jeg bruge for at konvertere filerne, uden alt for megen tab af kvalitet???

Den glade Nordjyde

Tonnilerche

Elitebruger
Tilføjet:
22-03-2006 23:43:26
Svar/Indlæg:
6052/189
Det er ukomprimede film..

forestil dig 25 ( eller hvor meget det nu er ) bmp billeder i sekundet i den givne opløsning :).

Men få fingre i programmet "Sony Vegas".

Med det kan du klippe og redigere i dine film for derefter at "rendere" ( konvertere / "producere" ) dit afsluttende produkt.

Altså kan du vælge mellem mange mange formater at komprimere i.

Jeg foreslår at du bruger Windows Media Video 9. Det er ok simpelt og er vel blandt de 3 bedste codecs at komprimere i.

Brug indstillingerne:

Mode: Quality VBR

Format: V8

25 eller 30 fps

Og alt imellem 60 og 99% kvalitet. I min verden bliver alt under 60 for grimt :) ( og 100% har en bug, derfor de 99 ).

Mvh

Abild

Elitebruger
Tilføjet:
23-03-2006 00:51:24
Svar/Indlæg:
1287/32
#1 Mon ikke du lige skulle undersøge #0's behov før du anbefaler et $450 program. Det er en ordentlig sum penge hvis alt man kun har brug for grundlæggende videoredigering.

Hvad er din begrundelse for at anbefale wmv? Et format der ikke overholder ISO MPEG-4 standarden og som samtidigt er et nøglekomponent i microsofts desperate, uetiske og innovationsdræbende kamp for at bevare markedsandele. Et format der tvinger amerikanere til at kriminalisere sig selv for hvis de vil se det på andre styresystemer end win og mac.

I tilæg har wmv ikke noget specielt at byde på. Dets kvalitet er god men ikke suveræn.

Den eneste funktionalitet unik for wmv er at det indskrænker brugerens frihed betydeligt og øger afhængigheden af et stort pængeslugende firma der kun tenker på deres egen pengepung.

Jeg vil på det stærkeste anbefale dig at bruge Xvid kodeket til at komprimere videoerne. Det er frit, åbent og overholder MPEG-4 standarden. Chancen for at finde en dvd afspiller der kan afspille Xvid er meget højere end at finde en der kan afspille wmv. IMO er det også kvalitetsmessigt vmw overlægent.

Alternativt kan DivX bruges, men det er proprietært og koster penge for en pro udgave.

Hvis du ikke har brug for avancerede videoredigerinsfunktioner er VirtualDub et glimrende program.

Jeg vil anbefale www.doom9.org for information omkring videokodeks og brug af disse.

ncdesign

Elitebruger
Tilføjet:
24-03-2006 23:13:40
Svar/Indlæg:
262/26
#2: enig!

#0: Hvis du udelukkende kan overspille til AVI, har du lidt af et problem (jeg gætter på at det er DV-AVI, der overspilles til). Problemet med at overspille til MPEG4 er, at det er temmelig processorkrævende, og stort set umuligt realtime. Mit bedste råd er at investere i en ekstra disk, køb en brugt for 300 - det rækker langt (ihvertfald 160GB hvis ikke mere).
Mener at Virtualdub med nogle ekstra codecs kan overspille til MPEG2 (DVD-format). Dermed kan du komme ned på omkring 4GB/time ved en ordentlig opløsning...