IBM har brugt en del af disken til det formål som de så lægger på en skjult partition. Reelt set er det en scriptet installation, hvor de under installationen afsætter 2 partitioner af.
Så bruger man den skjulte partition som en slags skygge konfiguration. Den indeholder installations-filerne til dit pre-installerede miljø...en slags Recovery cd...bare lagt ind på din disk.
Hvis du gerne vil se hvad der er på den partition (hvad den indeholder) kan du installerer Partition Magic på den nuværende pre-installerede version. I Partition Magic skal du sørge for at den skjulte partition ikke længere er skjult og Apply-e de nye settings. Herefter skulle du kunne se hvad den tidligere skjulte partition gemmer.
Når jeg re-installerer for venner, lader jeg den skjulte partition ligge...og formaterer den viste partition. På den måde kan de genskabe pre-installationen, hvis de ønsker det....på den måde er der ingen skade sket. Windows kan altid genskabes i sit oprindelige miljø inden en evt garanti-sag.
Da jeg ikke er en haj til scripts, kan jeg ikke fortælle dig præcist hvordan det er lavet.
Hvis man ønsker at bruge al pladsen på disken, laver jeg som regelen et Ghost-image af den skjulte partition, så den kan genskabes på et senere tidspunkt. Ghost-imaget laver jeg ved at bruge en Network Boot Disk. Imaget lægges på denne måde over på en anden maskine...klar til at blive hentet igen med samme diskette fra den maskine hvor imaget ligger på.