Installation af netværk

Diverse d.  31. marts. 2006, skrevet af KleitusIV
Vist: 218 gange.

KleitusIV

Redaktør
Tilføjet:
31-03-2006 13:20:52
Svar/Indlæg:
4295/306
Hej

Jeg har lige købt nyt hus, og har i den forbindelse en idé om at det kunne være fedt at installere netværk i hele huset til alle rummene.

Jeg er ikke meget for trådløst netværk, da min erfaring er at det er for langsomt til overførsel af store filer og streaming af video fra kontoret ind til stuen etc.

Jeg forestiller mig noget med en router oppe på loftet og så føre kabler ned i alle rummene, hvor jeg så vil have en stikdåse hvor man så kan sætte en enhed på hvis man får lyst.

Men så kommer spørgsmålet: hvordan gør jeg det og hvor køber jeg delene? Er det overhovedet muligt at gøre selv? Kan man købe løse kabler og påføre stikdåser uden problemer?

Hvis der er nogen der har et fedt link til en vejledning vil det også være cool.

Emillos

Overclocker
Tilføjet:
31-03-2006 13:53:38
Svar/Indlæg:
14079/622
Tillykke med dit hus :)..

Jeg kan bekræfte, at det trådløse netværk er en smule langsomt til overførsel af filer (har lige fået bærbar). I hele mit hus har min far trukket netværkskabler i hele hytten, så det er i hvert fald ikke umuligt at gøre det selv. :)
Hvordan ved jeg desværre ikke..

Mentos3

Elitebruger
Tilføjet:
31-03-2006 18:39:39
Svar/Indlæg:
4230/89
du skal bare bruge en Switch, men forbindelse til nettet(router, modem eller hvordan du er koblet op). fra switchen trækker du så ledninger til alle de steder hvor der skal være netstik...

selve net kablet kan du købe i 100m ruller(kan ikke huske hvad det koster)og både stik samt dåser kan du købe de fleste El/IT butikker(ellers så prøv hos en elektrikker).

det at montere stik på ledningerne kræver at du kan låne/købe en speciel tang, som kam kan trykke dem sammen med, og så er det ikke mere svært end at skubbe ledningerne ind i stikket(i rigtig rækkefølge :00 ) og bruge tangen til at lukke stikket sammen med...

hvad netstikkene(dåserne) angår, så er det bare at afisolerer
2-3cm af ledningen, og sætte den i nogle små klemmer på stikket(der er farvekoder) og lukke et lille låg... i låget sidder der nogle små knive, såm skærer isolationen af ledningerne, så det behøver du ikke at gøre... ;)

så kan du gøre som mig, at have ledningen ud gennem væggen, og have dåsen(som er gaffaet sammen) liggende på bordet...
eller du kan gøre det rigtig, og tage et 37mm hulbor, bore hul i vægen, skrue dåsen i, og vupti.... comsider it done :e

håber det gav nogen mening...