lovlig eller ulovlig

Software d.  01. april. 2006, skrevet af System
Vist: 287 gange.

System

Overclocker
Tilføjet:
01-04-2006 08:56:23
Svar/Indlæg:
0/11005
Hej,

Der er noget som mig og og min ven er i tvivl og ikke rigtigt kan blive
enige.
Det handler om computer programmer. Dem som koster penge.
Altså vi er begge enige om at det er forbudt og er ulovligt at bruge
programmer uden license med CRACK. Vi er også enige i at man ikke må
ha ulovlige programmer samt deres crack i sin hjemmeside, eller uploade
dem.

Men ...

Jeg mener ikke at det er ulovligt at henvise folk til en hjemmeside som
har cracken til en bestemt program! Der er jeg uenige med min ven og
håber at jer har mere forsatnd på dette område.

Altså efter min mening, gør jeg ikke noget forkert i at henvise folk
til en hjemmeside som har f.eks crack til en bestemt program, så
længe jeg ikke downloader eller uploader dem selv. De folk som
downloader de crack har gjordt noget ulovligt, men ikke mig.

F.eks hvis jeg fortæller en tyvknægt at der er mange penge i banken,
hvor han bagefter røver banken, har han gjordt noget ulovligt og
kriminalitet, men jeg vil næppe blive anholdt af den baggrund at jeg
har fortalt tyvknægten at der penge i banken. Det samme ser jeg på
den, når jeg mener at det ikke er ulovligt at henvise folk til nogen
hjemmesider hvor der findes crack til en bestemt computer program.

Eller hvad?

Hvad mener i? er der nogen som kender hvordan er reglerne?

gandalf18

Ny Skribent
Tilføjet:
01-04-2006 09:01:00
Svar/Indlæg:
5678/460
ved ik helt med det med hjemmesiden men vis du fortæller en tyveknægt om hvor han ka røve en bank med mange penge bliver du anholdt for meddelagtighed i røverri

palle

Elitebruger
Tilføjet:
01-04-2006 09:02:32
Svar/Indlæg:
2307/37
#0, Vestre landsret har for nogle år siden afgjort, at såkaldt deep linking til "ulovligt" materiale også er ulovligt. Så din kammerat har helt ret.

Citat:
"Deeplinking til ulovligt materiale

Deeplinking til ulovligt materiale udgør en klar ophavsretlig krænkelse. Der findes desuden en afgørelse fra Vestre Landsret, der fastlægger hvilke typer af ophavsretlig relevante begivenheder, der finder sted i relation til deep-linking til ulovligt materiale. Afgørelsen fastslår, at deeplinking til ulovligt materiale (her var der tale om ulovligt tilgængeliggjorte MP3-filer) er i strid med Ophavsretsloven i den forstand at:

*
deeplinks udgør en selvstændig offentlig fremførelse, jf. OHL § 2, stk. 3, nr. 3.
*
deeplinks medfører et medvirkensansvar for eksemplarfremstilling i strid med OHL § 2, stk. 2.

Det kan diskuteres om afgørelsen går for vidt, og om der i realiteten er tale om, at deep-linking udgør en selvstændig ophavsretlig relevant handling. Det bør kun antages at være tilfældet, såfremt deep-linket forsynes med uddrag af den information, som der linkes til. Se Mads Bryde Andersen, IT-retten, s. 493 eller kap. 11.4.b online.

De to ophavsretlige relevante handlinger skal i relation til deep-linking vurderes adskilt:

*
Spørgsmålet om den selvstændige ophavsretlige fremførelse ved et deeplink bør kun kunne statueres (og dermed være en ulovlighed), når klik på linket igangsætter en reel fremførelse af et ophavsretligt beskyttet værk som eksempelvis afspilning af et musiknummer. Deep-linking til filer som kræver overførelse før afspilning (.mp3 eller .zip) bør ikke betragtes som selvstændig offentlig fremførelse, da der ikke teknisk er tale om en sådan. Der er forfatterens opfattelse at Vestre Landsrets konklusion vedrørende den selvstændige offentlige fremførelse er for vidtgående. Den kunne være acceptabel, såfremt filoverførelsen (fremførelsen) reelt startede automatisk ved klik på deep-linket, men det er ikke tilfældet. Efter klik på linket bedes brugeren godkende, at en fil-overførsel initieres, og brugeren starter derfor selv den ulovlige fremførelse og ikke linkeren.
*
For så vidt angår medvirkensansvaret for eksemplarfremstilling synes Vestre Landsrets afgørelse rimelig. Linkeren bærer i en vis udstrækning et medansvar for det, der deep-linkes til på det tidspunkt, hvor linket oprettes. Foretager den linkede efterfølgende rettelser, der gør indholdet ulovligt, kan det diskuteres om linkeren ifalder et medansvar eller evtuelt først ifalder et medansvar, såfremt han undlader at fjerne sit deep-link, straks han bliver opmærksom på, at der linkes til ulovligt materiale."

beatmore

Elitebruger
Tilføjet:
01-04-2006 13:40:30
Svar/Indlæg:
3943/44
Men du må gerne linke til f.eks.
www.gamecopyworld.com

Da det er en side med cracks - men er kun tiltænkt folk som har softwaren lovligt

Jeg bruger den da jeg ikke gider at slæbe cd'er med til min bærbare - og så kan man jo slippe for at det! - og så er det jo lovligt :e

Illuminati

Elitebruger
Tilføjet:
01-04-2006 14:04:35
Svar/Indlæg:
10398/435
#2, bemærk at der står "Deeplinking til ulovligt materiale". Så vidt jeg ved er cracks ikke ulovligt så længe man ejer det pågældende materiale. Altså vil jeg mene at #0 har ret.

Illuminati

Elitebruger
Tilføjet:
01-04-2006 14:09:42
Svar/Indlæg:
10398/435
Men #0, love kan ikke sidestilles og sammenlignes på den måde som du gør det.

Der er altså ikke noget som hedder: <I>F.eks hvis jeg fortæller en tyvknægt at der er mange penge i banken, hvor han bagefter røver banken...</I> <- dette kan ikke sammenlignes med evt "tyveri" på nettet.

Love er ofte ret specifikke inden for deres "domæne".. Det er jo lidt ligesom at sige man ryger i brummen i 6år for mord på mennesker, og derfor ryger man også i brummen i 6år for at dræbe en bæver..

B@NG

Elitebruger
Tilføjet:
01-04-2006 14:12:51
Svar/Indlæg:
3640/1231
#3 og 4 > Jeg er ikke helt enig. Ikke når vi bor i DK i hvert fald.

Her må man ikke bryde en copyright eller overskrive beskyttet materiale (eller omgå), og det mener jeg man gør ved en crack.

Jeg er stor modstander af hvordan tingene hænger sammen, da det er total unfair hvis man ikke må kopiere sit egen originale spil eller bruge en NOCD crack, så man ikke "slider" originalen op eller splitter den ad.

Jeg er ikke 100% sikker på jeg har ret, men det skulle undre mig hvis ikke reglerne er de samme for software som de er for medier...

Nosferatu

Elitebruger
Tilføjet:
01-04-2006 14:51:31
Svar/Indlæg:
2029/63
ved du ikke må bruge no cd crack da det ændre i programmet og det er forbudt at fortage ændringer.

Illuminati

Elitebruger
Tilføjet:
01-04-2006 16:44:49
Svar/Indlæg:
10398/435
#6,7.. synes i skulle læse Ophavsretsloven 1-37.

Som jeg forstår det, så er det lovligt at lave sin egen crack.
Det er i princippet ikke lovligt at udbyde en crack, da man derved gør en del af programmet tilgængelig for offentligheden (brud af ophavsret).

Men #7, det er ikke ulovligt at ændre i programmet så længe man gør det i "egen" brugs-øjenmed. I det man køber et program, har man effektivt købt ophavsretten til sig selv. Her gælder dog særlove (specielt ved musik/film).