Audigy eller integreret lyd.

Diverse d.  03. april. 2006, skrevet af Suns
Vist: 420 gange.

Suns

Overclocker
Tilføjet:
03-04-2006 15:29:54
Svar/Indlæg:
66/8
Jeg har et integreret lydkort eller noget lignende til bundkortet.

Kan det betale sig at købe et "Audigy2 NX"???
Får jeg bedre lyd ud af mine spil og sange med sådan et?
Er det overhovedet hørbart?

Min comp har et: "Azalia codec (7.1 SPDIF)"
Resten står her:
http://www.fujitsu-siemens.com...

:l kunne ikke helt finde ud af hvad selve lydkortet hedder, hvis der vel og mærke er et :00

Tonnilerche

Elitebruger
Tilføjet:
03-04-2006 15:33:54
Svar/Indlæg:
6052/189
jeg tror bestemt et Audigy er det værd.

Jeg har altid haft et SB Live 1024. Prøvede her fornylig mit onboard AC97 7.1 og jeg fandt meget hurtigt mit SB Live frem igen.

red_martians

Moderator
Tilføjet:
03-04-2006 15:45:33
Svar/Indlæg:
7881/1165
Nu er Azalia et HD-format. Det er slet ikke så dårligt igen.
Tror da også du vil få noget ud af det, men jeg vil ik mene det er pengene værd :)
Og slet ikke hvis du bruger spdif.

Suns

Overclocker
Tilføjet:
03-04-2006 18:24:41
Svar/Indlæg:
66/8
hvornår bruger man spdif?
Og hva er det? :00

Der står at jeg sender et digitalt output på 96 KHz. Som jeg så kan ændre til intet digitalt output og/eller 48 eller 44,1 KHz

Jeg bruger til daglig to hørebøffer fra siemens, så bruger ikk surround sound.

Behøves vel ikke at sige at jeg ikke fatter en pind på lydkort området.. endnu :p

cornerrage

Elitebruger
Tilføjet:
03-04-2006 19:38:50
Svar/Indlæg:
3532/303
Er det et par kvali hørebøffer ? For hvis det alligevel er lort der kommer ud bliver det ikke ændret af et nyt lydkort :)

Suns

Overclocker
Tilføjet:
03-04-2006 21:21:34
Svar/Indlæg:
66/8
Det er meget god kvalitet.

Et par Philips SBC HP890. 8)

http://www.design.philips.com/...

-5 ~ 30,000HZ
-330 g
-32 Ohms
-106 dB/mW
-1500 mW
-XXL

Coctail

Elitebruger
Tilføjet:
03-04-2006 21:57:37
Svar/Indlæg:
2353/24
Jeg bruger spdif til mit empire 2.1D højttalersæt.

Jeg bruger selv onboard lyd og jeg har konstateret at der er meget stor forskel på om man bruger analog (AC97) eller spdif.. klart til spdif's fordel (lyden får mere fylde især bassen)

beatmore

Elitebruger
Tilføjet:
03-04-2006 22:37:28
Svar/Indlæg:
3943/44
Evt kunne du jo tage et zs - til PCMCIA - det skulle også være godt, og vist noget mindre, så nok bedre at slæbe med nu det er en bærbar!

Suns

Overclocker
Tilføjet:
04-04-2006 09:45:05
Svar/Indlæg:
66/8
#7 Min comp har ikk en port til det. så derfor bliver jeg nød til at bruge usb versionen.

hvornår bruger man spdif? til hvilke højtalere/høretelefoner?
Hva er spdif?

Vil meget gerne have svar på de to ovenstående ting.

gabbadoo

Elitebruger
Tilføjet:
04-04-2006 12:23:48
Svar/Indlæg:
3065/208
Det betyder ~Sony/Philips Digital InterFace (ca. :) )

Det er især anvendeligt hvis du sender lyden fra fx. dit dvd-drev's spdif-out videre til dit spdif-in lydkort og ud via spdif til en ekstern :e :e :e spdif forstærker med indbygget surround processor og igen via spdif til et digitalt højttalersystem, fordi (mener jeg) de 6-8 kanaler der skal til for 5.1 eller 7.1 lyd, har godt af lydsignaler via SPDIF på vidst nok op til 192KHz som fx mit Audigy 2ZS kan levere.

Sålænge alt internt mellem cd/dvd drev og lydkort går via spdif, vil jeg da tro at måske lydkortet kan gøre gavn af at signalet er bedre/har højere samplerate, også selvom du bruger analoge hovedtelefoner eller et anologt højttalersystem, men jeg ved det sku ikke :| er det også digitale hørebøffer du har?

Et PCI-plugin lydkort som fx et audigy/audigy 2 til en desktop pc, bruger generelt en del mindre cpu-kraft end et onboard gør, og ofte er kvaliteten også bedre, men før du investerer i et usb-lydkort bør du nok overveje om ikke et usb-lydkort i forhold til et PCI-plugin kort måske kun yder halvt så godt, og dermed ikke er nogen fordel, og især ikke når du kun bruger hovedtelefoner/2 kanaler, ligesom at usb-interfacet ikke skulle være så effektivt i realieten hv.a. båndbredden på 480Mbps(USB2.0).
Har hørt FireWire skulle være bedre, mener også jeg læste det på Wikipedia.

(www.wikipedia.org <- genialt og gratis online encyklopædi)

Suns

Overclocker
Tilføjet:
04-04-2006 23:34:35
Svar/Indlæg:
66/8
tak for forklaringen. :)
Aner ikke om mine høretelefoner bruger digitalt eller analogt signal. Hvordan kan jeg finde ud af det? der er ingen info om dem på philips hjemmeside.
Men det er samme klassiske 3.5 mm design som med alle andre høretelefoner. Man kan dog skrue et andet "hoved" på, så den f.eks. passer til en mixer pult.

gabbadoo

Elitebruger
Tilføjet:
06-04-2006 16:53:14
Svar/Indlæg:
3065/208
Tror ikke det betyder det store om højttalerne er digitale eller analoge. Som sagt, kan jeg forestille mig det betyder mest mellem de dele af lydsystemet der har med sampling osv. at gøre, at signalet er af ypperste kvalitet: fx hvis din pro logic decoder får signalet ind på 192KHz, har den vel en "renere/bedre" lydkilde at arbejde med, når lyden skal fordeles ud til højttalerne, ligesom at signaler via spdif (fiberoptisk kabling) er immune overfor udefra kommende interferens.

Hvis jeg har fortolket wikipedia korrekt, får både front- og baghøjttalerne i et surround system signaler som er bearbejdede/samplede digitalt ved højest mulige signalfrekvens, sådan så hver af de 4 højttalere i praksis afspiller lyd, som i det mindste er samplet ved 48KHz, og derved bevarer mest mulig kvalitet, såfremt lydkilden er på 196KHz, og så er det vel HD-surround-lyd.
Jeg vil tror centerhøjttaleren bare spiller en balance af det fronthøjttalerne spiller, og at subwooferen får lov at tage sig af bassen, altså et lavfrekvens-område tildelt af forstærkeren.

Master_F

Elitebruger
Tilføjet:
06-04-2006 17:06:32
Svar/Indlæg:
47/15
Altså du bruger et headset af, set med rigtige hi-fi briller, middelmådig kvalitet. Det er et helt almindeligt analogt headset og med mindre dit nuværende lydkort er så dårligt at der ligefrem er støj eller måske fejlbehandling af lyden, hvilket jeg finder usandsynligt, så vil det du kan vinde ved at investere i et nyt lydkort være minimalt. Du kan helt sikkert få bedre lyd ud af et godt lydkort men det hjælper ikke når det vundne sættes til igen i dine højttalere. Hvis jeg var dig ville jeg hellere investere i et par rigtige højttalere, som supplement til headset. Så ville der være noget at hente. Husk kæden er aldrig stærkere end det svageste led. Og pt vil jeg sige dit grej passer sammen. Så skal der ske noget markant skal begge dele et trin op.

Suns

Overclocker
Tilføjet:
06-04-2006 19:07:16
Svar/Indlæg:
66/8
#12 grunden til at jeg overvejede at købe et lydkort er også at jeg skaffer mig et set Z 2300 eller Z 5500 fra Logitech.

Hvis mine høretelefoner er middel (hvilket nok skal passe hvis du sir det) hva er så god kvalitet?

Master_F

Elitebruger
Tilføjet:
06-04-2006 21:56:12
Svar/Indlæg:
47/15
#13 Det ville jo fx være et købe en af de store modeller fra sennheiser. Men så snakker vi også nogen 1000 kr for et headset. Og så skal man jo nok lige gøre op med sig selv om man går så meget op i det eller om man bare har for mange penge. Ang. de speakers der du snakker om så vil jeg da sige at det sidste lyder mest interessant fordi det har digital indgang og så vil du ihvertfald kunne hente det optimale ud af dit nuværende lydkort og du kunne også vinde ved at købe nyt. Skal du bare have optimal lyd ud af det du har til stereo musik så skulle du tage at kigge på noget Altec Lansing fx http://www.edbpriser.dk/Listpr... eller http://www.edbpriser.dk/Listpr... så får du ihvertfald ikke bedre lyd til pengene. Men pas på derude. Det er en jungle og der er VIRKELIG meget fancy plastik skidt i omløb som ligner en million men er noget værre bras.

Suns

Overclocker
Tilføjet:
15-04-2006 19:08:28
Svar/Indlæg:
66/8
Det skulle være denne her
"CMI9880/8CH Azalia Audio Codec chip" som er integreret i mit bundkort.
http://www.cmedia.com.tw/produ...

Efter min mening ser chippens specs temmelig gode ud ;)

"Digitalt til analogt signal:
l 8 channel DACs with SNR > 95dB.
Capabilities: 192 / 96 / 48 kHz with 24 / 20 / 16 bits

Analogt yil digitalt signal:
l 4 channel ADCs with SNR > 85dB.
Capabilities: 96 / 48 / 44.1 kHz with 16 bits"

Så hvis jeg holder signalet digitalt ser det ud som om at jeg kan få op til 24-bit/192kHz som slår creative's Audigy 2 NX som kun kan få op til 24-bit/96kHz

:i jeg tror jeg beholder den nuværende løsning med det integrerede :p