Partitions problemer

Software d.  08. april. 2006, skrevet af Juvic
Vist: 269 gange.

Juvic

Superbruger
Tilføjet:
08-04-2006 21:18:37
Svar/Indlæg:
603/79
Hey

Jeg har lige reinstalleret Xp pro. Før install, havde jeg delt min disk op i to partioner... Men under denne reinstall er der - af ufroklalige årsager - blevet nytte rundt på drev bogstaverne. Sådan at win ligger på D: og min data på C:

Er det muligt at få ændret drev navnene, sådan at win partionen kommer til at hede C: igen ?

Mvh
Juvic

sesam

Elitebruger
Tilføjet:
08-04-2006 21:26:48
Svar/Indlæg:
2516/381
Gå ind i start
kontrolpanel
administration
computeradministration

der vælger du diskhåndtering

Her kan du så se dine drev..

Højre klik på dine drev og klik på skift drevbogstav og sti.. og her kan du så gøre det..

Men du kan ikke lave dit d drev til c drev så længe det andet stadig hedder dette,,, så giv det et andet navn først..

Juvic

Superbruger
Tilføjet:
08-04-2006 21:48:30
Svar/Indlæg:
603/79
#1 Tak for den hurtige respons..

Jeg får dog en underlig besked

"Windows kan ikke ændre drevbogstavet for systemdisken eller startdisken"

Jeg starter med at ændre den der nu hedder D: (den som skal være C:) vil ændre den til f.eks. U: For så at ændre den nuværende C: (den som skal være D:) til D:. Men får altså overstående meddedelse hvergang ! Hvad gør man så?

steen

Elitebruger
Tilføjet:
09-04-2006 01:13:26
Svar/Indlæg:
2870/65
Du kan ikke skifte drevbogfstav på C-drevet inde fra windows...som du allerede har fundet ud af.

Du har peget på den forkerte partition da du re-installerede XP.

Hvis du har en ERD Commander du kan boote fra (eller windows cd-en i Recovery console mode) skal du kopiere system-filerne og system-mapperne i roden af D-drevet til C-drevet.

Når dette er gjort, skal du finde Boot.ini-filen på C-drevet og redigere i den, så den booter fra C-drevet.

Sajmon

Elitebruger
Tilføjet:
09-04-2006 01:20:38
Svar/Indlæg:
6624/113
Den nemme måde er at partitionere og formatere forfra.

Det du gjorde forkert, er at slette den partition du ville installere på - du skulle bare have sagt "brug det aktuelle filsystem" - og så sige ja til at den skulle formateres. Så beholder du de gamle drevbogstaver.

Enten helt forfra eller beholde det som det er nu - med D: som systemdrev...

Juvic

Superbruger
Tilføjet:
09-04-2006 13:02:23
Svar/Indlæg:
603/79
Okay takker mange gange...Tror jeg gør som #3 siger, har en masse data der ikke lige er til at erstatte....

Tak igen :D

Juvic

Superbruger
Tilføjet:
10-04-2006 19:15:33
Svar/Indlæg:
603/79
Well det ændrede nu ikke noget...

Altså jeg kan stadigvæk ikke ændre drevbogstaverne. Selvom jeg har ændret i boot.ini filen via min ERD-commander.

Den booter på den der hedder D: (sjovt nok, da det er her win ligger)

Hva sulan gør jeg ?

steen

Elitebruger
Tilføjet:
10-04-2006 19:54:07
Svar/Indlæg:
2870/65
Hvios du har ERD Commander 2005, så skal den bruges på den måde at du kopierer alle vigtige mapper (Dokumenter, Programmer, Windows osv.) samt alle system-filerne fra D-drevet over på C-drevet. Dette kan ikke gøres indefra Windows, da du ikke har rettigheder til at flytte/kopiere alle mapper/filer.

Derefter skal du i Diskhåndteringen gøre C-drevet til en aktiv partition.

Derefter skal du rette i din Boot.ini-fil (på C-drevet) sådan at boot.ini-filen afspejler den nye aktive partition.

Ebndeligt sletter/omdøber du de gamle system-filer, sådan at de ikke forvirrer.

Nu skulle du kunne Reboote....ud af ERD Commander...og så skulle windows boote.

Du kan risikere, at du er nødt til at re-installere alle programmerne, da registrerings-databasen jo vil henvise til D-drevet.