#25 næ, jeg har godt nok ikke hørt om at "under-ampe" - i det tilfælde taler vi nok snarere om, at svinet ikke kan levere nok strøm til det der belastes med (altså computeren). PSU'en vil sikkert bliver stegt hvis man prøver på det eller bedste fald slår den fra (måske en sikring endda).
Sagen er mere den, at hvis man kender strømtrækket, så kan man lige kigge på stickeren på siden af PSU'en og se om man er tæt på hvad specifikationerne lover. Det kan man selvfølgelig også med spændingen, men der kan du ikke sige en pind om, om du er tæt på at "presse" PSU'en, da spændingerne ikke er angivet med andet end en værdi og en tolerance, f.eks. 12 V +- 5%. I sin tid var der nogle smarte hoveder, der har fandt ud af at sådan noget elektronik fint kan klare sig med 12 V - 5 % og så lang tid man er der indenfor, så burde det ikke være noget problem, hvis der ellers kan leveres strøm nok.
#26 hvis man har flere rails måler man da bare på dem alle (kræver selvfølgelig, at man ved hvilke kabler der hører til hvilke rails :))?
#27 jeg tør godt sige, at samtlige PSU'er i verden kunne håndtere flere km 1k serieforbundne modstande :P. Der skal et par 1 ohms effektmodstande monteret på et par motherfucker køleplader til at brænde ting af :e.
Anyway, det med en kraftigere PSU var trods alt Lars' idé, men nok stadig den bedste måde at afgøre, om din PSU er en del af problemet.
Og så skal du i øvrigt have en lille historie om Vsync (ved ikke om du er helt klar over hvad Vsync gør, men jeg tager det lige med). Vsync bruges ganske simpelt til at synkronisere renderingen af frames med refresh raten på din skærm. Hvis du f.eks. kører med en refresh rate på 60 Hz, så vil grafikkortet aldrig producere mere end 60 FPS (så er der én frame til ét billede og 60 billeder/opdateringer pr. sekund). Skulle grafikkortet ikke kunne følge med refresh raten på 60 Hz, så halveres FPS til 30 og hver frames vises derefter på 2 billeder på skærmen.
Hvis du slår Vsync fra, så kan FPS i teorien køre fra 0 til uendelig FPS og i værste fald kan spil begynde at opføre sig meget underligt (f.eks. køre hurtigere. Hvis du spørger Sajmon vil han også sige, at styringen i NFS ændrer sig radikalt med FPS og Vsync).
Hvad gør man så, hvis man gerne vil have mange FPS og samtidig have Vsync slået til? Man sætter da bare refresh raten op på skærmen - Windows forhindrer dog dette ved at låse refresh rate til 60 Hz i spil... Det er selvfølgelig ikke acceptabelt, så man henter f.eks. Refreshlock eller Powerstrip og tvinger refresh raten op via programmet.
Personligt ser jeg også en anden fordel i Vsync. Jeg er en af de typer som godt kan lide, at mine spil kører virkeligt "smooth" og jeg oplever 85 Hz med Vsync on til at være MEGET mere flydende end f.eks. 120 Hz med Vsync off (derfor kører jeg 120 Hz med Vsync on - det er smooth så det vil noget! :e).