Hvordan tester man sin PSU *FIXED*

Diverse d.  09. april. 2006, skrevet af PRJ
Vist: 624 gange.

PRJ

Elitebruger
Tilføjet:
09-04-2006 12:11:06
Svar/Indlæg:
1249/247
Hej

Jeg oplever noget ustabilitet ved COD2, som i nok alle efterhånden har læst i men anden tråd ;)

Jeg tænkte om det var min PSU...?

Jeg kan læse i MBM5 at 12 Volts linien kommer helt ned på 11.49 og det måske var årsagen til at alt ellers er bench stabilt, men ikke i real life gaming.

Kan man måle / teste sin PSU uden brug af Multimeter?

Mvh PRJ

Emillos

Overclocker
Tilføjet:
09-04-2006 12:14:26
Svar/Indlæg:
14079/622
Ikke umiddelbart, men et voltmeter/multimeter er ret billigt.. Ellers vil jeg sige at 11,5 godt kunne være årsagen til ustabilitet, men slet ikke behøver at være det.

matt??

Elitebruger
Tilføjet:
09-04-2006 12:19:54
Svar/Indlæg:
5600/32
Hvis du har et andet bundkort, kan du jo se, hvad det siger til spændingerne. Hvis det også siger ~11,5v, er der sikkert noget om det ;). Men ellers kan du bare købe et billigt voltmeter.

PRJ

Elitebruger
Tilføjet:
09-04-2006 12:24:44
Svar/Indlæg:
1249/247
Jeg er Elektriker voksenlærling, så et multimeter kan jeg nok finde et sted ;)

Det er bare hvor jeg skal måle?

Det må vel næsten være Amp. der er interasante.... tror jeg :r

Er de så under load målingen skal vel tages?

Hvad skal jeg mindst have af Volt og Amp. ?

Mvh PRJ

PRJ

Elitebruger
Tilføjet:
09-04-2006 12:28:50
Svar/Indlæg:
1249/247
Never mind...

http://www.ochardware.com/arti...

Sådan skal det måles, men hvad f.... kan jeg bruge det til, det er jo kun ved 100% idle

PRJ

Emillos

Overclocker
Tilføjet:
09-04-2006 12:29:06
Svar/Indlæg:
14079/622
->#3
Du skal vel fyre en ledning til rød, og en ledning til sort. Så kan du se hvordan din 12v-linje ligger.
Det er voltene der er interessant..

Men jeg vil ikke være skyld i et afbrændt multimeter, så du må hellere vente på et svar fra en "sagkyndig" ;)

Emillos

Overclocker
Tilføjet:
09-04-2006 12:32:22
Svar/Indlæg:
14079/622
->#4
Hvad du skal bruge det til ?:(

Du kører en gang 3dmark/COD2, imens du har multimetret på et molexstik. Imens computeren arbejder, kan du så se om spændingerne er kritiske :)

PRJ

Elitebruger
Tilføjet:
09-04-2006 12:35:11
Svar/Indlæg:
1249/247
Du har sku været her længe nok til at være "sagkyndig" :)

Jeg er sku mere bange for computeren, end jeg er for multimeteret.

Men hvad er grænsen for 12 Volt linien, den sladre jo hvis jeg ikke har nok Amp. ved at falde.

PRJ

Emillos

Overclocker
Tilføjet:
09-04-2006 12:38:18
Svar/Indlæg:
14079/622
->#7

Takker og bukker :r;)

Så vidt jeg ved, kan du ikke få for få AMP's. Hvis PSU'en ikke kan klare trækket af Ampere, falder Spændingen (V).

Og jeg vil sige, at 11,5V er lige i underkanten, men egentlig ikke kritisk. Har du forresten prøvet at øge Spændingen på PCI-E portene med 0,05v - det kunne give noget stabillitet!

PRJ

Elitebruger
Tilføjet:
09-04-2006 12:40:43
Svar/Indlæg:
1249/247
Der er en i denne tråd ( #4 ) som siger ned til 11.40 Volt

http://www.hol.dk/traad.asp?fI...

Men om det passer... :l

PRJ

PRJ

Elitebruger
Tilføjet:
09-04-2006 12:43:33
Svar/Indlæg:
1249/247
" Har du forresten prøvet at øge Spændingen på PCI-E portene med 0,05v - det kunne give noget stabillitet! "

Hvor gør jeg det?

Det tror jeg ikke min bios kan...

Emillos

Overclocker
Tilføjet:
09-04-2006 12:46:56
Svar/Indlæg:
14079/622
->#9
Man kan selvfølgelig altid snakke om hvad der er acceptabelt.. men selv "udmærkede" spændinger, kan jo i princippet forårsage ustabilitet.

->#10
Har aldrig ejet DFI, så det skal jeg - desværre - ikke kunne sige. Jeg er ikke engang 100% sikker på at man kan, men da man kunne med AGP, burde man også kunne med PCI-E.
Der er mange eksempler på, at en lille spændingsforøgelse i porten, giver stabilitet :)
Så find det, hvis det er muligt;)

PRJ

Elitebruger
Tilføjet:
09-04-2006 12:47:46
Svar/Indlæg:
1249/247
Som jeg mener det er...

Hvis PSU'en ikke leverer nok Ampære vil Spændingen falde ( Volt )

PRJ

PRJ

Elitebruger
Tilføjet:
09-04-2006 12:51:07
Svar/Indlæg:
1249/247
Det er bare en dyr måde at fejlfinde på, sådan en ny Tagan 1.1 KW PSU koster da stadig lidt at købe............. og lidt at tænde

Tak for hjælpen, må se hvad jeg finder på...

Mvh PRJ

Emillos

Overclocker
Tilføjet:
09-04-2006 12:52:26
Svar/Indlæg:
14079/622
->#12
Nemlig, som jeg skriver i #8 :).. altså er Ampere uinteressant, med mindre du vil måle strømforbruget ;)

PRJ

Elitebruger
Tilføjet:
09-04-2006 12:55:10
Svar/Indlæg:
1249/247
Ja, men de er ikke uinteressante, det er Amp. jeg mangler :e

PRJ

Emillos

Overclocker
Tilføjet:
09-04-2006 12:58:55
Svar/Indlæg:
14079/622

PRJ

Elitebruger
Tilføjet:
09-04-2006 13:00:14
Svar/Indlæg:
1249/247
Syntes jeg har set et program hvor man indtaster hardware Vcore og alt, som så udregner en anbefalet PSU størrelse...

Men jeg kan ikke finde det igen, nogen der kan huske hvad det hedder?

PRJ

Emillos

Overclocker
Tilføjet:
09-04-2006 13:01:03
Svar/Indlæg:
14079/622
->#15
Hold op din elektriker.. :e

Hvis dine spændinger(Volt) ligger tæt på 12V, mangler du jo lige netop IKKE Ampere ;)

Thats the only way to find out..

PRJ

Elitebruger
Tilføjet:
09-04-2006 13:08:45
Svar/Indlæg:
1249/247
Kun lærling, men ganske stædig når jeg tror jeg har ret :e

Jo det er lige hvad jeg gør...... Tror jeg ;)

Ved idle ligger 12 V linien på 12,01 ved load falder den til 11.49 Volt. For at få 12 volts linien op til 12.01 ved load igen, må der flere Ampære i snoren ;)

PRJ

PRJ

Elitebruger
Tilføjet:
09-04-2006 13:21:27
Svar/Indlæg:
1249/247
Hvor er du henne Emillos??

Er du på nettet for at finde noget om transformator beregninmg, som du kan slå mig oven i hovedet med.. :e

Håber jeg ikke, mine skolebøger er på loftet...... måske derfor jeg ikke kan huske det. :x

Mvh PRJ :e

Lars

Elitebruger
Tilføjet:
09-04-2006 13:23:18
Svar/Indlæg:
3712/44
Hvis den falder så meget på multimeteret under load, så er det meget muligt at det er din psu. Ikke desto mindre har jeg set psu'er hvor 12V faldt til under 11.40V (bundgrænsen for at holde sig indenfor specs +/- 5%) under load uden at det havde nogen som helst betydning for stabiliteten.

Den eneste måde at være sikker på at det er psu'en er at smide en bedre på uden at ændre på noget og se om problemet er forsvundet eller ej.

Har du prøvet at clocke lidt ned når du spiller cod2 evt.? Har du prøvet at smide en elmåler i røven af psu'en for at se om et eller andet i cod2 gør at dit system bruger mere strøm her end ellers? Hvordan har du stabillitetstestet dit system? Måske bruger cod2 nogle registre på en i din cpu på en måde som andre programmer/spil ikke gør og har lige præcist ramt en kombination der giver ustabilitet, som du ikke på andre måder har kunnet teste dig til? Der er mange muligheder, og det er faktisk ikke altid helt ligetil at finde en sådan fejl.

PRJ

Elitebruger
Tilføjet:
09-04-2006 13:40:39
Svar/Indlæg:
1249/247
Hej Lars

Jeg har ikke clocket ned, da CPU har gennemført Dual prime og da GFX er CPU begrænsede. Jeg vil jo helst provokere GFX så meget som muligt, da de gerne skulle kunne dette.

Hvis jeg Clocker ned og det bliver stabilt, ved jeg ikke om det er grundet en mere stabil 12 Volts linie eller om det er GFX der er nået grænsen allerede ved 2 x 2.9 GHz .

Jeg har ikke en KW/h måler, kunne ellers være nyttig lige nu, den ville da give en ide om hvor slemt det står til. Det eneste jeg kan se, er at El-regningen er steget på det sidste :e

Stabelitets tests:

Dual Prime 2 Timer
Memtest & timer uden fejl
3DMarks 01 / 03 / 05 / 06

Det er ikke let at være OC'er køber en Dell næste gang... :p

Mvh PRJ

Woodgnome

Elitebruger
Tilføjet:
09-04-2006 13:56:22
Svar/Indlæg:
1888/560
Helt enig med Lars - det bedste ville være at låne en vildere PSU og så se om problemet stadig er der - den der med at skulle teste PSU'en (hvis det skal gøres ordentligt i hvert fald) er en længere proces. Det "rigtige" ville være at hive fat i en masse effektmodstande og se om PSU'en kan levere hvad den lover og så sætte et oscilloskop på, for at se om ripple er fin og om den holder niveauet.

Emillos - nu ved jeg ikke hvad du laver til daglig, men pas lige på med hvad du udtaler dig om :). Det ER amps der tæller - der er selvfølgelig en sammenhæng mellem amps og volt, men at spændingen falder under load kan man kun tage som en retningsviser for PSU'en kan klare trykket. Som Lars siger, så findes der PSU'er der sagtens kan levere stabilitet ved 11,4 V på 12 V linien.

Lars

Elitebruger
Tilføjet:
09-04-2006 14:10:35
Svar/Indlæg:
3712/44
Når du kører dual prime, hvilken/hvilke test kører du så? Og kører du nogen gange 3d bench samtidigt? Det vil jeg så i alt fald foreslå.

Du kan naturligvis ikke 100% udelukke at det er din psu der er problemet, hvis du f.eks. clocker cpu'en lidt ned, og det så kører som det skal. men så kan du da i det mindste køre det stabilt.

Nu kan jeg ikke lige se du skriver noget om efter hvor lang tids spil problemerne opstår, eller præcist hvad det er der sker. Men du kan heller ikke udelukke at ophobning af varme kan være et problem, både for dit system, og for din psu.

Emillos

Overclocker
Tilføjet:
09-04-2006 14:19:54
Svar/Indlæg:
14079/622
->#20
Ja jeg gennemlæste lige min fysikbog :e:P;)

->#23
Det er lidt svært at forklare.. Jeg ved godt at der er brug for Ampere. Men jeg mener ikke, at #0 kan bruge trækket af Ampere til noget, med mindre han vil købe ny PSU.
Jeg siger ikke, at 12v-linjen behøver at være præcist 12V, for at sikre stabilitet. Jeg siger blot, at det ikke er muligt for en PSU at "under-Ampere" ligesom den kan undervolte.
Har jeg ikke ret i det, eller er der noget jeg totalt har misforstået ? :)

Nosferatu

Elitebruger
Tilføjet:
09-04-2006 14:46:53
Svar/Indlæg:
2029/63
Ja men har han ikke flere rails i den PSU?
Så kan man jo ikke måle på samme måde som i gamle dage!!

Du skal faktisk måle på de forskellige linjer.

Ja har også set en pc med 6800 GT kort i hvor 12 v linjen ente på 11.45 Volt og pcen kørte PERFEKT alligevel.

Men devil-dk gav op med prævis den PSU du har der, prøv at snakke med ham om den.

Du skal ikke smide mere end 1700 kr for en ORDENLIG psyKO PSU.

og jeg ved jo at du er NINJA med den møntfod, btw ærger jeg mig stadigvæk den dag over jeg ikke kunne rede dit 6800 Ultra for dig. Det var en skam jeg ikke kunne fixe det for dig.

http://www.extremeprometeia.co...
Dog tror jeg det ville mest bang for the buck med en af disse.

http://www.edbpriser.dk/Listpr...

Om Fotronen har M.Thomsen sagt-

"FSP Epsilon har 4*15A 12V rails, men de kan faktisk trække 22A fra ét rail"

Ikke for at sige han er den hurtigste hest i folden men et føl er han skam ikke :p

:)

PRJ

Elitebruger
Tilføjet:
09-04-2006 18:27:59
Svar/Indlæg:
1249/247

Wow nu bliver det sku teknisk...

Jeg skal lige ud og tjekke i værtøjskassen......

Nej, jeg har desværre ikke lige noget oscilloskop til 20,000.-liggende og heller ikke en kilometer serie forbundne 1k modstande. :e

Men det er vel den eneste rigtige metode ;)

Men spass til side, kunne være fedt at teste med en stærkere PSU, som du skriver.

Jeg starter to Prime95 ( small FFT's ) og dedikerer en til CPU0 og en til CPU 1.

Jeg har ikke startet nogle andre bench imens de kører, da de allerede er 100% belastet, men det skal da prøves. Jeg skal bare have en pulverslukker liggende når jeg gør det :e

Det opstår typpisk efter 10 min spil. Hvis jeg ville kunne jeg saktens få det stabilt eks. ved at clocke ned eller tænde for Vsync.

Men vi sidder jo ikke her for at clocke ned vel ;)

Vsync giver helt ned til 34-60 FPS, som ikke er nok. Hvor uden Vsync kører den 60-180 FPS, hvilket er lidt mærkeligt, men det er en anden historie.

Hej Nosferatu

Jo, PSU har to 12 Volts rails ( kan vælge Combined eller split rails ) Hvor jeg har prøvet begge indstillinger, uden ændringer.

Ninja :e

Ja, det 6800Ultra kort har jeg ikke smidt ud endnu, ved ikke hvorfår... :r Du er ikke den eneste der måtte give op på det kort også "Dark Side" har haft det under luppen uden held.

Mvh Pelle / PRJ

Woodgnome

Elitebruger
Tilføjet:
10-04-2006 01:04:14
Svar/Indlæg:
1888/560
#25 næ, jeg har godt nok ikke hørt om at "under-ampe" - i det tilfælde taler vi nok snarere om, at svinet ikke kan levere nok strøm til det der belastes med (altså computeren). PSU'en vil sikkert bliver stegt hvis man prøver på det eller bedste fald slår den fra (måske en sikring endda).

Sagen er mere den, at hvis man kender strømtrækket, så kan man lige kigge på stickeren på siden af PSU'en og se om man er tæt på hvad specifikationerne lover. Det kan man selvfølgelig også med spændingen, men der kan du ikke sige en pind om, om du er tæt på at "presse" PSU'en, da spændingerne ikke er angivet med andet end en værdi og en tolerance, f.eks. 12 V +- 5%. I sin tid var der nogle smarte hoveder, der har fandt ud af at sådan noget elektronik fint kan klare sig med 12 V - 5 % og så lang tid man er der indenfor, så burde det ikke være noget problem, hvis der ellers kan leveres strøm nok.

#26 hvis man har flere rails måler man da bare på dem alle (kræver selvfølgelig, at man ved hvilke kabler der hører til hvilke rails :))?

#27 jeg tør godt sige, at samtlige PSU'er i verden kunne håndtere flere km 1k serieforbundne modstande :P. Der skal et par 1 ohms effektmodstande monteret på et par motherfucker køleplader til at brænde ting af :e.

Anyway, det med en kraftigere PSU var trods alt Lars' idé, men nok stadig den bedste måde at afgøre, om din PSU er en del af problemet.

Og så skal du i øvrigt have en lille historie om Vsync (ved ikke om du er helt klar over hvad Vsync gør, men jeg tager det lige med). Vsync bruges ganske simpelt til at synkronisere renderingen af frames med refresh raten på din skærm. Hvis du f.eks. kører med en refresh rate på 60 Hz, så vil grafikkortet aldrig producere mere end 60 FPS (så er der én frame til ét billede og 60 billeder/opdateringer pr. sekund). Skulle grafikkortet ikke kunne følge med refresh raten på 60 Hz, så halveres FPS til 30 og hver frames vises derefter på 2 billeder på skærmen.

Hvis du slår Vsync fra, så kan FPS i teorien køre fra 0 til uendelig FPS og i værste fald kan spil begynde at opføre sig meget underligt (f.eks. køre hurtigere. Hvis du spørger Sajmon vil han også sige, at styringen i NFS ændrer sig radikalt med FPS og Vsync).

Hvad gør man så, hvis man gerne vil have mange FPS og samtidig have Vsync slået til? Man sætter da bare refresh raten op på skærmen - Windows forhindrer dog dette ved at låse refresh rate til 60 Hz i spil... Det er selvfølgelig ikke acceptabelt, så man henter f.eks. Refreshlock eller Powerstrip og tvinger refresh raten op via programmet.

Personligt ser jeg også en anden fordel i Vsync. Jeg er en af de typer som godt kan lide, at mine spil kører virkeligt "smooth" og jeg oplever 85 Hz med Vsync on til at være MEGET mere flydende end f.eks. 120 Hz med Vsync off (derfor kører jeg 120 Hz med Vsync on - det er smooth så det vil noget! :e).

PRJ

Elitebruger
Tilføjet:
10-04-2006 08:30:40
Svar/Indlæg:
1249/247

Hej Woodgnome

Tak for din udførlige Vsync vejledning, jeg må også tilstå at så meget vidste jeg nu alligevel ikke om Vsync.

Jeg troede bare ikke en fladskærm kunne vise mere end 60 billeder i sec og alt derover var ligemeget. Troede også at kunsten var, at holde de på 60 FPS ?:(

Jeg har downloadet "reforce" fundet på Refreshlock hjemmeside, så nu skal jeg prøve med din idé.

Mvh Pelle

PRJ

Elitebruger
Tilføjet:
11-04-2006 12:50:22
Svar/Indlæg:
1249/247
Jeg fik RMA ombyttet mit nederste GFX, som lå meget højt i temperatur og det crasher ikke længere.

Tak alle alligevel, syntes bare i skulle vide det åbenbart ikke er PSU' en alligevel, selv om den nok er ved at ramme sit maksimale.

Mvh Pelle

PRJ

Elitebruger
Tilføjet:
11-04-2006 14:23:46
Svar/Indlæg:
1249/247
Nej jeg trækker mine ord i mig igen

De er stadig galt, men temp på GFX er alligevel faldet, men det var ikke det.

Fuck hvor er jeg træt af det. Jeg må skifte PSU, når der bliver råd.

PRJ

Woodgnome

Elitebruger
Tilføjet:
15-04-2006 15:28:15
Svar/Indlæg:
1888/560
#31 surt at det stadig ikke virker :l. Du har ikke mulighed for at låne en PSU af en anden?

Det med Vsync er i øvrigt til CRT monitore - ved ikke helt hvad der er bedst til TFT'er, fordi de ikke fungerer på samme måde med refresh rate. Bare gå efter det du synes kører bedst - det er trods alt det der er vigtigst i sidste ende :).

PRJ

Elitebruger
Tilføjet:
16-05-2006 21:50:00
Svar/Indlæg:
1249/247
Så er problemet løst... :e

Et stk 900 Watt Tagan, den kan trække godt ud i fremtiden.

PRJ