Begræsning af båndbredde

Diverse d.  12. april. 2006, skrevet af -=GeZ=-
Vist: 250 gange.

-=GeZ=-

Elitebruger
Tilføjet:
12-04-2006 11:39:53
Svar/Indlæg:
230/10
Jeg har overvejet at koble mig på Orza's 20 mbit WiMAX når det kommer her til byen, men jeg tror 20 mbit er rigeligt, så jeg har tænkt på at undersøge om der er nogen i bygningen der er intereseret i at blive koblet på.
For at dette kan lade sig gøre er det nødvendigt at kunne kontrollere båndbredden til de forskellige computere. Jeg har googlet lidt for at finde en router der understøtter dette, men uden succes. Er der nogen der kender nogen routere hvor dette er muligt, som man også kan betale sig fra?
Jeg har også overvejet at dedikere en PC til at route traffiken, men jeg synes umiddelbart en router lyder som en bedre idé, vil en PC baseret router ikke også medføre større latency?

Alle forslag til løsning er velkomne :)

Tonnilerche

Elitebruger
Tilføjet:
12-04-2006 11:47:28
Svar/Indlæg:
6052/189
Du vil ikke kunne mærke forskel på en router og en dedikeret pc.

Jeg kender kun et bestemt system til en pc der kan gøre det du snakker om:

www.m0n0wall.com

Freebsd-baseret router / firewall software.

Jeg har ikke selv erfaringer men har tit snakket med mange folk som virkelig går op i den slags og de siger at det er det bedste man kan få hvis man vil styre ens båndbredde på en avanceret måde.

Mvh

OEA

Superbruger
Tilføjet:
12-04-2006 15:12:01
Svar/Indlæg:
1711/30
#0 men jeg tror 20 mbit er rigeligt

det er da ikke rigeligt :e det er lige til pas men så da gerne nogle tilbød 100 mbit :00

BlAzKoWiCz

Elitebruger
Tilføjet:
12-04-2006 17:05:35
Svar/Indlæg:
2732/41

-=GeZ=-

Elitebruger
Tilføjet:
12-04-2006 19:19:20
Svar/Indlæg:
230/10
#1 m0n0wall ser rigtig godt ud, og opfylder det jeg har brug for 🙂 men er det også en god løsning hvis jeg vil installere det på en PC? Jeg har nemlig tænkt på at det kunne være lækkert at hoste en FTP og web server på samme tid hvis jeg alligevel skal have en PC til at stå og køre, så spørgsmålet er om jeg kan gøre dette på samme?

Jeg kender ikke meget til BSD, men så vidt jeg kan se kører programmet på en skrabet udgave af BSD? og det ser ikke ud til at man kan installere det på normale BSD distributioner?
Jeg kender faktisk talt intet til hverken BSD eller Linux, så jeg vil meget gerne have feedback på hvilken retning jeg skal bevæge mig i hvis jeg ønsker en server der kan hoste FTP, web og virker som router med båndbredde begrænsning.

Med venlig hilsen
-=GeZ=-

Illuminati

Elitebruger
Tilføjet:
12-04-2006 19:31:56
Svar/Indlæg:
10398/435
gå en stor bue uden om Orza... Det er ham fætteren som også lavede dixinet som nu ikke findes længere. Jeg tvivler også på at wimax kan bære en 20mbit, og til den pris han laver ligner det bare at han vil score nogle oprettelsegebyrer og så gå konkurs..

Illuminati

Elitebruger
Tilføjet:
12-04-2006 19:38:28
Svar/Indlæg:
10398/435

-=GeZ=-

Elitebruger
Tilføjet:
12-04-2006 23:39:05
Svar/Indlæg:
230/10
Tak for oplysningen! Har lige været inde på Computer World og søge på hans navn (Basse Bergqvist). Min første overraskelse var hvor mange resultater det kom frem, han har godt nok haft gang i nogen eventyr den mand, men vist uden den store succes. Jeg tror vist mit projekt er udskudt på ubestemt tid, det virker ikke umiddelbart som en troværdig mand, så jeg vil vist gerne se nogen resultater før jeg handler med det firma. Men det lød da interessant, det er jo en pæn båndbredde til den pris :e Så må jeg bare nøjes med at begrænse min egen båndbredde indtil videre :00