NF7 bios død

Bundkort / CPU d.  14. april. 2006, skrevet af Paasker
Vist: 244 gange.

Paasker

Superbruger
Tilføjet:
14-04-2006 15:14:13
Svar/Indlæg:
17/5
Hej

Fik lige smidt et Abit NF7 bundkort i min maskine i dag. Så jeg begyndte at oc'e lidt. Den tog fint 220 MHz på FSB, men da jeg satte den op på 225 MHz ville commen ikke starte op. Fint tænkte jeg, jeg resetter bare CMOS'en. Jeg fik så i min iver ikke saat den lille jumper tilbage i normal position igen inden jeg satte strøm til igen og startede computeren. Så maskinen blev altså startet med jumperen sat på "clear CMOS".

Ja, nu er mit problem så, at den ikke vil starte op x(
Ved godt jeg har klokket i det :r
Men hvad f..... gør jeg nu ?:(

Tager imod al hjælp med kyshånd

Mvh.
Martin

steen

Elitebruger
Tilføjet:
14-04-2006 18:13:47
Svar/Indlæg:
2870/65
Kontakt denne gudt i Hollnad:

Germany and Benelux (Belgium, Netherlands, Luxembourg), France, Italy, Spain, Portugal, Greece, Denmark, Norway, Sweden, Finland and Switzerland
AMOR Computer B.V. (ABIT's European Office)
Jan van Riebeeckweg 15, 5928LG , Venlo, The Netherlands
Tel: 31-77-3204428
Fax: 31-77-3204420

Han er bare helt fin. Har fået tilsendt flere bioschips til netop NF7-S boadet pga defekt bios.

support@abit.nl

Det skulle kunne gøre det

riska

Elitebruger
Tilføjet:
14-04-2006 18:32:08
Svar/Indlæg:
7241/274
Ellers er der www.badflash.com

Paasker

Superbruger
Tilføjet:
14-04-2006 19:26:51
Svar/Indlæg:
17/5
tror I det er bios-chippen eller det lille batteri der er røget? Kunne man ikke lave et hotswap, hvis man fandt en med det samme bundkort?

steen

Elitebruger
Tilføjet:
14-04-2006 20:00:02
Svar/Indlæg:
2870/65
Du kan sagtens lave et Hotflash. Jeg har gjort det 3-4 gange på netop sådan et board.

Fremgangsmetode jeg har brugt:

1. Lav en diskette med awdflash.exe og .bin-fil...og selvfølgelig IO.sys, MSDOS.sys og Command.com. Lav så en Autoexec.bat-fil som kalder awdflash.exe med de rigtige parametre. (Dukan finde de rigtige parametre, hvis du kigger på Abits hjemmeside.

2. Tager bios-chippen ud af boardet og sætter en god bios-chip løst i...men ikke mere løst end at alle ben har forbindelse....og dog, skal den være lige til at flippe ud med en tandstikker (som du skal have klar).

3. Læg nogle klude omkring soklen med bios-chippen, mens maskinen ligger på siden med åbent kabinet. Kludene skal fange den gode bios-chip når du flipper den ud af soklen.

4. Start maskinen (stadig med den gode bios-chip i soklen) og boot op på disketten.

5. Når du står i kommando-prompten og skal til at starte Autoexec.bat-filen, flipper du den gode bios-chip ud af soklen.

6. Nu sætter du den gamle bios-chip ned i soklen sådan at alle ben får forbindelse samtidigt og giver den et let pres, så du er sikker på at der er forbindelse.

7. Nu kalder du Autoexec.bat...og nu skulle autoexec.bat gerne kalde awdflash.exe med de korrekte parametre. Når bios er flashet succesfuldt slukker du maskinen.

8. Sæt nu chippen ordentligt ned i soklen og start derefter maskinen. Gå i bios og sæt hvad der skal sættes.

Sørg for at du har sat et helt nyt batteri i boardet inden du begynder. Abit board har et svagt batteri, så det kan godt være årsag til at din bios er blevet korrupt.

Good luck.

steen

Elitebruger
Tilføjet:
14-04-2006 20:02:41
Svar/Indlæg:
2870/65
Lige en lille advarsel:

Hvis du ikke rammer med alle ben (eller rammer skævt) vil du oplevet at bios-chippen brænder af...og det går hurtigt. Hvis der sidder et klistermærke over chippen, vil den boble op i løbet at et brøkdel af et sekund...og så er den færdig.

Paasker

Superbruger
Tilføjet:
14-04-2006 20:21:47
Svar/Indlæg:
17/5
@ Steen
Ham gutten i holland han skal vel have noget for det? hvor meget har du givet?

steen

Elitebruger
Tilføjet:
15-04-2006 00:28:24
Svar/Indlæg:
2870/65
Nada....har ikke givet noget. Har ikke betalt noget endnu.

Det kommer som service fra Abit...så, prøv ham. Når han svarer på din email, fortæller han dig hvad du videre skal gøre...noget med at kontakte deres Parts devision med detaljerne fra den mail du har sendt til ham.

Skal lige siges, at det falder i god jord, hvis du viser at du har lidt forstand på hvad du laver....og du har fejltestet rimeligt grundigt. Forklar dig tydeligt mht hvad du har gjort for at få boardet til at køre...det tager altid kegler, at man har gjort et godt forarbejde.