Valg af komponenter til HTPC - håber du vil h

Media Center d.  15. april. 2006, skrevet af JB:-)
Vist: 1011 gange.

JB:-)
 
Superbruger
Tilføjet:
15-04-2006 01:49:52
Svar/Indlæg:
207/50
Hej på den anden side

Det er ikke første gang nogen skriver for at spørge til råds om valg af komponenter til deres kommende HTPC kan jeg se. Jeg har orienteret mig om indholdet af disse tråde, men vil gerne høre om min egen kombinering af komponenter for at være på den sikre side, da det er første gang jeg skal bygge en HTPC.
Så kan jeg jo være med til at udbygge området med mine egne erfaringer efterfølgende 🙂

Min plan med en HTPC er en stilfuld maskine som er så stille som mulig, men den skal med tiden udbygges således, at den erstatter min nuværende stationære maskine.
Jeg havde tænk på noget i følgende stil:

Kabinet:
Origen AE X11 _ http://www.origenae.com/produc...
eller
3RSYSTEM HT-1100 _ http://www.3rsys.com/english/p...

Bundkort:
Gigabyte GA-K8N51PVMT-9
Kortet har ikke nogen digital udgang, men derimod en udgang som understøtter HDTV (480P, 720P & 1080i). Kan jeg bruge denne indgang i mit TV og er kortet generelt i orden? Kan det klare sig uden GFX og Lydkort i begyndelsen?

CPU:
AMD Athlon64 3200+

CPU køler:
ThermalTake Sonic Tower _ http://www.thermaltake.com/coo...

RAM:
GeIL 1GB Value PC3200 400MHz DDR (2 x 512 Kit)

Harddisk:
Har noget 250GB liggende som er stille

DVD Brænder:
NEC ND-4571

TV-kort:
Hauppauge WinTV-PVR500MCE

Fjernbetjening:
Logitech Harmony Remote 885
Kan jeg være sikker på at modtageren i de kabinetter jeg kigger på virker sammen med denne fjernbetjening?

Tastatur:
Microsoft Media Center Edition Keyboard, Bulk, DK - Without IR Receiver

Senere er det planen om at anskaffe mig et grafikkort og lydkort, men klarer mig med det som findes på bundkortet til at starte med.

Håber der er nogle af jer som vil bruge lidt tid på, at kigger på det jeg har sat sammen, og vende tilbage med lidt konstruktiv kritik.

Ser frem imod, at høre fra dig.

OEA
 
Superbruger
Tilføjet:
15-04-2006 14:20:23
Svar/Indlæg:
1711/30
#0 jeg ville vælge en Noctua i stedet for den cpu køler du har valgt og så ville jeg ikke tage den Harmoni fra logitech da vi også har bygget en HTCP for ikke så længe siden og har endnu ikke fået sat fjernbetjeningen op x( , jeg ville derfor anbefale microsoft`s og den følger da evt også med den tv tuner du har valgt og den tv tuner du har valgt er et rigtig godt valg :p evt så nup et asrock dual sata2 der er mere fremtidssikret og husk hvis du går efter et lydløs HTCP så husk at vælge passivt kølet grafikkort, og bundkort

mvh Unnamed



Emillos
 
Overclocker
Tilføjet:
15-04-2006 14:28:14
Svar/Indlæg:
14079/622
Hvis ikke der medfølger PSU i de kabinetter, så tag en Antec Phantom :)..Og som #2 siger, en Noctua CPUkøler i stedet for den Thermaltake(nh-u12 hvis der er plads. Ellers nh-u9).

Derudover ville jeg som #1 igså vælge remoten fra MS, og et Creative X-Fi lydkort.



OEA
 
Superbruger
Tilføjet:
15-04-2006 14:45:17
Svar/Indlæg:
1711/30
#1 :p :e ja med det kabinet som du siger og det lydkort så skulle han være kørende, #0 og så længe du ikke skal spille på den så kan du evt OC den ned men det har ikke så meget at sige når nu den skal være passivt kølet og så evt en papst på den :i



JB:-)
 
Superbruger
Tilføjet:
15-04-2006 17:13:13
Svar/Indlæg:
207/50
#1 Kendte ikke Noctua i forvejen, men det ligner da noget af en kølere, så den skal jeg da have prøvet.
Angående fjernbetjeningen så har jeg egentligen hørt det samme om Harmoni, så det kunne være man skulle holde sig væk fra den.
Angående bundkort har Asrock dual sata2 en ordentlig GFX chip?

#2 Har haft gode erfaringer med kabinetter fra Antec, så kan godt lide forslaget til PSU, men er der slet ikke brug for nogen form af air-flow i sådan en maskine?

#3 Er det bedre med en Papst end en low-noise PSU?



Emillos
 
Overclocker
Tilføjet:
15-04-2006 17:26:06
Svar/Indlæg:
14079/622
->#4
Med det lave effekttræk på PSUen, og CPUens lave strømforbrug, er det faktisk ikke nødvendigt at have airflow i maskinen :)

Evt kan du, som #3 påpeger, sætte en lownoise blæser på køleren, som blæser bagud. Så kommer der lidt udluftning. Så kan også tage en PSU med en stor blæser, som de her:

http://edbpriser.dk/listprices...

Sidstnævnte er modulær, så du undgår for meget kabelrod :)..Dog har Antec Phantom også en blæser, den bliver bare meget sjældent benyttet, da den kan klare sig uden meget af tiden 8)

Og når nu din maskine bliver så stille, er HDD-dæmpning også en god idé. Denne Zalman leder også varmen væk fra disken :i http://edbpriser.dk/listprices...

Hvis chipsetkøleren på bundkortet ikke er passiv, kan du købe denne her: http://edbpriser.dk/listprices...

Så burde du også være godt dækket ind :D ;)



OEA
 
Superbruger
Tilføjet:
15-04-2006 18:04:10
Svar/Indlæg:
1711/30
#4 du skal evt sætte en papst på noctua`en :i

held og lykke

Mvh Unnamed



Collins
 
Overclocker
Tilføjet:
17-04-2006 17:09:11
Svar/Indlæg:
115/13
Jeg ville personligt vælge at sætte en meget mindre kraftig CPU i, finde et Hauppage tv-tunerkort med de/encoder, og bruge mine penge på ram og hdd i stedet. Hvis du har et kort med sin egen chip skal du overhovedet ikke bruge din CPU til andet end opstart og lyd(hvis du bruger onboard lyd).



JB:-)
 
Superbruger
Tilføjet:
18-04-2006 08:55:21
Svar/Indlæg:
207/50
#5 Tak for de forskellige link til dine forslag... ved ikke helt hvad det bliver med PSU endnu, men de andre ting kan jeg helt klart få brug for. Jeg ender med at bruge et tower frem for de kabinetter jeg listede, da det viser sig, at der ikke er plads til de listede kabinetter.

#6 Papst fejler så bestemt ikke noget... ligger faktisk inde med en 120 mm 😉

#7 Havde selv tænkt på en mindre CPU, da jeg har samme opfattelse som du nu bekræfter, men jeg ønsker at kunne spille og surfe via maskinen, så derfor den store CPU.
Når du skriver, at jeg skal finde et Hauppage tuner med de/encoder, skal jeg så forstå det sådan at Hauppauge WinTV-PVR500MCE mangler dette eller på peger du det bare?
Hvis det mangler, hvad kan du så forslå?


Har lige et par spm. mere jeg håber, at kunne få svar på:

Hvilken tuner skal man bruge for at benytte sig af det
digitale TV signal?
- hvordan fungerer kombinationen med en Selector boks?

Skal man bruge en spc. PSU eller Motherboard for at tænde
og slukke med fjernbetjening?

Hvordan er det bedst, at forbinde HTPC'en med TV'et - HDTV
eller DVI?
- Findes der Motherboard med HDTV indgang?

Er Intel ViiV noget man skal tage alvorligt eller er det varm luft?

På forhånd tak for hjælpen.



finger
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-04-2006 10:47:23
Svar/Indlæg:
571/106
du kan evt prøve på www.minhtpc.dk



Gebisset
 
Superbruger
Tilføjet:
18-04-2006 18:03:13
Svar/Indlæg:
85/4
#7: Hauppauge WinTV-PVR500MCE har allerede hardware encoder, så man kan sagtens bruge maskinen mens den optager. Jeg har endda spillet CS:S på min mens den optog, og jeg har samme tv-kort. Derudover sparer man ikke ret meget ved at vælge en mindre CPU og der mistes evt. mulighed for Cool 'n Quiet ved at vælge en Sempron.

#0: Tjek evt. min profil. Jeg bruger både min dunk som Media Center og også til alt andet. Den er dog ikke forbundet til tv, da jeg har en Xbox 360 som extender.

Jeg har valgt et Antec P150, da det får meget ros bl.a. på silentpcreview.com for en meget støjsvag PSU, støjdæmpende materiale i siderne og elastikophæng til harddiske. Min WDC 250 Gb kan næsten ikke høres.



JB:-)
 
Superbruger
Tilføjet:
20-04-2006 00:00:58
Svar/Indlæg:
207/50
#9 Tak for din henvisning, jeg har allerede stillet spm. i deres forum, og er lige så stille ved at få svar på mine spm 😉
Blandt andet fandt jeg et link derinde med beskrivelse om, hvordan man modtager digitalt signal uden Selector-boks (http://dvb.perch.dk/DVB.php ).

Hvis der er andre som har kommentar til mit valg af hardware eller input til noget andet, så hører jeg gerne fra jer 🙂





Slow-mo
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-04-2006 22:46:29
Svar/Indlæg:
330/34
Du er i et dillema. Med de ønsker du har til udvidelser kommer du hutigt til at mangle pci porte.

Vælg et atx mobo da dette sagten kan være i dit Originæ.
Problemet er der stort set ikke findes atx mobo med integreret gfx. Vælg et billigt gfx, da du senere skal opgradere til et gfx med hdcp, altså hvis du ønsker ægte HD afspilling fra HD DVD eller blue-ray.
Dette understøttes i forbindelse med Vista.

Et godt råd er tænk støj, støj og støj.
Det er ikke fedt, sidde og seen film eller formel 1 med en masse blæserstøj.

Hvis du ikke sætter monster gfx i din htpc er kravene til psu ikke store. Jeg har gode erfaringer med Silverstones ST 30NF.
Denne er heatpipe kølet = ingen blæser.

Jeg har bygget et par HTPC'er i Origenæ X11 kabinet.
Dette er et lækkert men dyrt kabinet.

Slow