PCI express?

Bundkort / CPU d.  18. april. 2006, skrevet af Fafler
Vist: 229 gange.

Fafler

Superbruger
Tilføjet:
18-04-2006 14:14:24
Svar/Indlæg:
34/9
Jeg er igang med at finde ud af hvilket bundkort, jeg skal have næste gang, men hvor bliver alt hardwaren til PCI express af? På edbpriser.dk er der faktisk kun grafikkort og nogle enkelte net- og RAID kort. Anyway, det jeg egentlig spekulerer på er hvad der er mest fremtidssikkert. Tre x1 og et 16x slot eller et 1x, et 4x og et x16?

Og kan jeg boote med et PCI grafikkort? Jeg vil ærlig talt hellere bruge mit trofaste Voodoo 4 PCI end spændere en plovmand på et nyt kort, der ikke engang findes opensource OpenGL drivere til.

Advanced

Elitebruger
Tilføjet:
18-04-2006 14:22:06
Svar/Indlæg:
6899/119
Ja selvfølgelig kan du bruge et PCI kort som du sætter i PCI porten ;)

Hvad skulle sådanne porte ellers være der for:)

Sajmon

Elitebruger
Tilføjet:
18-04-2006 14:22:42
Svar/Indlæg:
6624/113
Hvis der er almindelig PCI slot på bundkortet, kan du jo boote med PCI grafikkort i - men hvad vil du lige det for?

Fafler

Superbruger
Tilføjet:
18-04-2006 14:43:58
Svar/Indlæg:
34/9
#1: Andre PCI enheder end lige grafikkort. F.eks. min SCSI controller, mit TV kort og mine netkort.

#2: Uden at have udført nogen benchmarks, så tror jeg et Voodoo 4 kort med hardware OpenGL er hurtigere end et geForce hvadsomhelst uden. Jeg har dårlige erfaringer med nVidia's Linux drivere og har hørt at de er bedre end ATI's, så jeg vil meget gerne undgå nogen af dem. Og ingen af opensource alternativerne understøtter OpenGL i hardware. Men den diskution er offtopic her. Jeg er selv rimelig sikker på at det vil virke, men jeg vil bare godt vide det fra nogen, der har afprøvet det eller kan dokumentere det på anden måde. Det vil iøvrigt være tale om et nForce4 Ultra chipsset.