Hvilke lydsvage 120 mm til min Thermal Take -

Luftkøling d.  18. april. 2006, skrevet af sso
Vist: 388 gange.

sso

Overclocker
Tilføjet:
18-04-2006 21:17:13
Svar/Indlæg:
6/4
Jeg har en Tsunami Dream som jeg generelt er fantastisk glad for. Det eneste problem (som jeg også har set en del andre kommentere på) er at den larmer forfærdeligt med de 2 x forindstallerede 120mm kabinetblæsere så nu skal de skiftes.

Spørgsmålet er til hvad?

Jeg er ude efter nogle "no-nonsense" blæsere der flytter luft, er rigtigt støjsvage, men uden led'er og andet gejl. Om prisen er 100 eller 150 kr stykket spiller ingen rolle.

Hvad skal man købe?

Thanks!

Stephen

Emillos

Overclocker
Tilføjet:
18-04-2006 21:25:39
Svar/Indlæg:
14079/622
NorthQ NQ-3711BL er vidt ret god.. ellers gå efter mærkerne papst og noiseblocker i 12-15DB klassen :)

IronFist

Superbruger
Tilføjet:
18-04-2006 22:17:27
Svar/Indlæg:
409/12
Jeg har haft det samme kabinet som du har og de blæserholdere der er monteret i kabinettet, får blæserne til at larme ekstra meget.
Det er da fedt at man ikke skal bruge skruer til at montere blæserne, men knap så fedt at holderne er lavet af giga hård plastik.
Hvis du går efter at lave en rigtig lydløs maskine, bliver du nok nødt til at lave en Ole opfinder løsning. Du kan ikke bare skifte holderne ud med noget antivibrationsophæng eller gummiskruer, da hullerne i kabinettet ikke holder standardmålene for 120mm blæsere.

Når du får købt nye blæsere, så prøv at hør forskellen når blæseren er monteret og når du holder den i hånden.

Men men men........ du kan da naturligvis reducere støjniveauet en del, ved at købe andre blæsere. Der er temmelig sus i de medfølgende 2000 RPM blæsere.

Som #1 anbefaler : Papst, Noiseblocker samt Adda og Silentmaxx.

Jesper

Elitebruger
Tilføjet:
18-04-2006 23:18:06
Svar/Indlæg:
2072/117
Mest lydløse blæsere du kan få, er Nexus Real Silent fan.

De kører kun 1000rpm.

ellers kig her: www.stillepc.dk

sso

Overclocker
Tilføjet:
18-04-2006 23:18:14
Svar/Indlæg:
6/4
Tak for info - Keep em commin'

IronFist, det er jo interessante informationer du kommer med her, og samtidigt lidt bekymrende...
For min skyld ku de godt have brugt skruer, da de var monteret fra fabrikken. :i

Har du nogen forslag til Ole løsning på ophænget? Noget mellemlæg der sætter det hele lidt i spænd kunne måske hjælpe...
Det lyder lettere bekymrende at det ikke bare er at udskifte blæserne og så er der fred i hytten...

Gode forslag modtages?!

Hvad har du erstattet din Tsunami Dream med?

Kan I komme med specifikke blæser modeller mere end bare producent navnene?

Thanks!

Stephen

IronFist

Superbruger
Tilføjet:
19-04-2006 03:33:13
Svar/Indlæg:
409/12
Jeg købte dette Lian Li kabinet i stedet.

http://www.lian-li.com/Product...

Det optimale vil dog være at gå efter et kabinet med 120mm blæsere, da de flytter væsentlig mere luft end 80mm. Det her Antec Kabinet er specielt ondt da der er plads til 4 120mm og 1 80mm blæser.

http://www.shg.dk/link.asp?got...

Det der er vigtigt, er at du montere blæserne på en sådan måde at vibrationerne absorberes, i modsætning til den nuværende situation, hvor blæserne er gået brumme amok, fordi de er spændt op mod det hårde plastik.
Altså der skal være noget blødt mellem blæserne og kabinettet eller bare lidt mellemrum. Sten lidt over det, det er nok ikke en mission impossible :e Tror dog at det bedste vil være at afmontere de holdere og så tage den der fra.

Det er ellers et lækkert kabinet (Tsunami Dream), med rigtig mange fede detaljer.

Her er et link til nogle blæsere

http://vcore.dk/shop/default.a...

IronFist

Superbruger
Tilføjet:
19-04-2006 03:38:18
Svar/Indlæg:
409/12
Hov det link virker ikke helt, men gå ind under blæsere & tilbehør/120mm

M.Thomsen

Elitebruger
Tilføjet:
19-04-2006 09:48:05
Svar/Indlæg:
4112/53
Siden der kun er én anden der er kommet med et konkret forslag, må jeg jo hellere lige komme med et par stykker til dig:

Papst 4412F2/GLL er en 18DB 120mm blæser, der flytter nogenlunde af luft, men ikke det vilde, til gengæld er den lydsvag

Papst 4412F2/GL er en 26DB (har selv 6 stk. i mit kab), der flytter pænt med luft, men den støjer sikkert for meget til din smag.
Til gengæld, så siger den ikke meget, når den bliver reduceret til ca. 1000rpm, men flytter stadigvæk pænt med luft.

sso

Overclocker
Tilføjet:
19-04-2006 19:17:28
Svar/Indlæg:
6/4
Thanks,

Jeg har efterfølgende erfaret fra Anandtech at de installerede fans (som jo kører default med 2000 rpm) faktisk er relativt lydsvage hvis de kommer ned i færre omdrejninger.

Nogen der har prøvet det?

matt??

Elitebruger
Tilføjet:
19-04-2006 19:34:50
Svar/Indlæg:
5600/32
Enermax skulle også have lavet nogle okay støjsvage blæsere.