Bedste køling

Vandkøling d.  18. april. 2006, skrevet af TaZdk
Vist: 458 gange.

TaZdk

Overclocker
Tilføjet:
18-04-2006 21:33:58
Svar/Indlæg:
40/11
Hej !
Vil gerne vide hvad det bedste vandkøling er, inden at jeg begynder på at købe noget...
Vil helst have Asetek, men er thermaltake og andre mærker også værd at få fingre i ?

På forhånd tak ;)

Advanced

Elitebruger
Tilføjet:
18-04-2006 21:37:55
Svar/Indlæg:
6899/119
Du opnår jo det langt bedste resultat ved at lave et kit selv.

Men ellers er Asetek udmærket.

TaZdk

Overclocker
Tilføjet:
18-04-2006 22:02:02
Svar/Indlæg:
40/11
Okay, jeg har prøvet på selv at lave vandkøling, men det gik ikke helt som forventet. Asetek holder jeg på, men hvad med :
http://www.edbpriser.dk/Listpr...
eller:
http://www.edbpriser.dk/Listpr...
Er det også noget der kan køle lige så optimalt som Asetek ? :l

Di3h4rd

Superbruger
Tilføjet:
24-04-2006 18:22:27
Svar/Indlæg:
47/1
Som #1 siger giver det mest smæk for skillingen at købe delene og samle det selv.. og kan ik forestille mig det skulle være meget sværere end at købe et samlet kit..

www.vcore.dk har det hele, du skal blot købe det hele i 12mm eller 10mm.. 10mm er nemmest at have med at gøre da det ikke er så stort og fylder så meget (tænker mest på slangerne)

Færdigsamlede systemer er dyre og larmer typisk mere end det du kan fikse selv til samme pris eller mindre..

vil klart anbefale dig at købe følgende i stedet og lige sætte slangerne på selv:
eheim1048.. rigtig god og stabil pumpe, købte min brugt og den har kørt upåklageligt de sidste 2-3år
og en dual radiator black ice er gode, men også rimelige overratede imo.. thermochill bruger jeg selv og den er kanon.. king of cool (tripple) modellen har jeg smidt i maskinen.. du skal selvfølgelig bare have en dual, en dual kan trække næsten alt du smider efter den.. det er kun hvis du begynder at rode med peltier osv at du får brug for meget mere køleevne.. eller hvis du er støjkritiker som mig og vil køre passivt..
lidt clear slange til 9kr/meteren fra silvan er fint nok.. dog ikke så fleksibelt at arbejde med som fx clearflex eller tygon..
så køber du ellers bare nogle dangerden mazex hoveder.. i første omgang vil jeg anbefale dig blot at prøve at køle cpuen.. Du kan altid udvide senere hen jo..
Reservior er unødvendigt.. du kan bruge et t-stykke i stedet og en prop/klemme til når du skal fylde på..

Da du er begynder skal du nok ikke tage ud til en skrothandler og købe vandkøler der.. men det er ellers billigt, 300 kan du godt slippe af sted med for en stor en fra fx en toyota corolla.. som så køler ligeså godt som en ny en til 5-700kr..

Hvis du vil have lave temperaturer med vandkøling skal du enten have peltier elementer (termoelektrisk køling) eller lave dig en bong køler - eller begge dele :e

Di3h4rd

Superbruger
Tilføjet:
24-04-2006 18:25:13
Svar/Indlæg:
47/1
Hvis du ellers bare lige tester det udenfor computeren først er der ingen problemer i det.. læg nogle tørre aviser under når du leak tester systemet og husk at bruge strips eller dobbelt strips :e omkring alle studser hvis du er paranoid som mig :) (af go grund, en slange hoppede af min tripple vandkøler i fronten og ligepludselig lå der et par liter vand i bunden af mit kabinet :D - heldigvis ikke mens maskinen var tændt)

Det sværeste er at få plads til vandkøleren i kabinettet.. og køber du en dual kan den være i langt de fleste kabinetter der er større eller lig midi tower.. jeg har en tripple i mit aopen hq08 hightower i fronten.