Onboard lyd problem: MSI K8N SLI-F

Bundkort / CPU d.  20. april. 2006, skrevet af JesperN
Vist: 237 gange.

JesperN

Overclocker
Tilføjet:
20-04-2006 08:59:49
Svar/Indlæg:
16/6
Hej, nu har jeg lige samlet min computer.
Bundkortet er MSI K8N SLI-F, og alt virker fint undtagen onboard lyd - jeg kan ikke engang se det i enhedshåndtering.
Jeg har installeret chipset-driveren for bundkortet.

Cotoun

Elitebruger
Tilføjet:
20-04-2006 10:14:37
Svar/Indlæg:
38/1
du har ikke fjernet de jumpere der sidder på bundkortet ved det der hedder AUD1 vel???

ellers er det jo muligt det er slået fra i bios.. kig under integrated peripherals.. derunder skulle der være noget der hedder onboard audio.. den skal self. være enable..

- og tillykke med din nye spand ;)

JesperN

Overclocker
Tilføjet:
20-04-2006 12:58:58
Svar/Indlæg:
16/6
Tak for svaret.
Først fjernede jeg dem og tilsluttede AUD1 til kabinettet. Da jeg så ikke kunne se lyd-enheden i enhedshåndtering prøvede jeg at koble kabinettet fra igen og sætte jumperne tilbage på 5-6 og 9-10, uden resultat. Men iøvrigt ville fjernede jumpere vel bare få lydkortet til at tro at der er tilsluttet mikrofon og hovedtelefon?

I BIOS tror jeg bare det hed AC97? Men i hvert fald stod den på auto - jeg kunne kun vælge mellem disable og auto. Jeg sidder ikke derhjemme lige nu, så kan ikke helt teste det.

Jeg håber sku ikke der er noget galt med mit bundkort... har ikke lyst til at skulle igennem RMA efter at have ventet i 2 uger på mit grafik-kort - var så heldig at jeg kunne låne et gammelt PCI kort så jeg kunne teste lortet, og alt undtagen lyd virker sku fint - det der imponerer mig mest er at jeg uden problemer kan ALT-TAB'e ud af fuldskærms spil.

Cotoun

Elitebruger
Tilføjet:
21-04-2006 08:12:38
Svar/Indlæg:
38/1
når man fjerner jumperne får man bagpanelet til at tro der er tilsluttet nogle extra udgange.. når man så blot fjerner jumperne kommer der ingen "loopback" eller hvad man nu vil kalde det.. derfor virker lyden ikke.. men hmm du er helt sikker på at windåse ikke selv har fundet lyden???
har da set en enkelt gang at lyden er røget i et bundkort.. men det er dælme sjældent det sker..
du har ikke clocket eller noget endnu??
har du flere lydkort i din pc???

JesperN

Overclocker
Tilføjet:
21-04-2006 13:21:41
Svar/Indlæg:
16/6
Nej jeg har ingen lydkort i udover onboard.
Jeg kan overhovedet ikke se kortet i enhedshåndtering.
Når jeg kan se kortet under integrated peripherals i BIOS betyder det så at BIOS har fundet det? Eller er BIOS "hardkodet" til at formode det er der fra MSI's side fordi det er onboard?

Kan en hardware-konflikt med det ældgamle PCI grafikkort jeg har puttet i være skyld i problemet? Jeg lånte det af en kammerat fordi jeg har måttet vente på mit nye GeForce 7900GT.

JesperN

Overclocker
Tilføjet:
21-04-2006 23:44:06
Svar/Indlæg:
16/6
JAAAAAAAAAAA!
Nu virker det sku!
Efter en BIOS opdatering og reboot kom beskeden "Found new hardware". Det er sku for fedt!.

Var lige ved at overveje at købe et lydkort, for jeg gidder sku ikke trækkes igennem det RMA fis...

Cotoun

Elitebruger
Tilføjet:
23-04-2006 20:20:31
Svar/Indlæg:
38/1
hehe det var da lækkert.. var oz det næste jeg skulle til at sige hvis jeg lige huskede det :e
anyway.. tillykke ;)