For meget flow skaber luft

Vandkøling d.  21. april. 2006, skrevet af B@NG
Vist: 1066 gange.

B@NG

Elitebruger
Tilføjet:
21-04-2006 12:35:23
Svar/Indlæg:
3640/1231
Nu har jeg lige skulle opdatere damens system med lidt bedre vandkøling 8) og som altid gik det ikke efter planen :00

Systemet består nu af:
Laing DDC Pro pumpe
PolarFlo CPU hovede
120mm NexXxos II radiator
PolarFlo Chipset hovede
120mm NexXxos Extreme radiator
25cm Coolplex reservoir
25cm Coolplex reservoir

- tingene er skrevet i den rækkefølge de er koblet sammen i.

Jeg har smidt 12mm ID slanger i det hele nu, og der er satme kommet skrald på den pumpe.

Desværre så meget, at vandet i begge reservoirs nu ligner en hvirvelvind indvendigt :x
Det er som en centrifuge, og den trække simpelthen luften fra toppen af reservoirene ned i bunden, og trækker det det videre rundt i systemet :(

Det virker såmænd super duper godt, den runder ikke 40 grader under fuld load, men det larmer og plasker som ind i helvede :x

Desværre vil pumpen ikke køre på noget som helst under 12v, og vil nødigt tilbage til tyndere slanger, eller "klemme" dem for at begrænse flowet :00

Nogen med nogle gode ideer?

M.Thomsen

Elitebruger
Tilføjet:
21-04-2006 13:22:12
Svar/Indlæg:
4112/53
Smid et sæt Y-delere på før og efter reservoir's, så der ikke er så højt et flow igennem hvert enkelt (eller begge for den sags skyld) reservoir.

Alternativt, kan du skille redervoir ad, og så sætte et stykke slange på indløbs studsen, så vandet bliver ledt længere op i reservoir, før det "slipper fri".

Trediemulighed er, at du tager et stykke skumgummi af den meget grove type (som til filterpumper i akvarier, det blå filter til de store eksterne Eheim filterpumper f.eks.), og så lav et hul, sådan at indløbs røret kan komme igennem skumgummi, og så sæt det ned over indløbs røret indvendigt, så det sidder helt oppe ved enden. Det skulle kunne "fange" luftboblerne, uden at det giver alvrden til modstand i systemet.

Du kan bare kontakte mig over MSN, så kan jeg køre ind til dig, og vise dig hvad jeg mener.

Alco

Superbruger
Tilføjet:
21-04-2006 13:28:17
Svar/Indlæg:
322/30
#0 Jeg har det samme problem, bare med en sølle Hydor L30. Mit AB-G res ligner også sådan en anden hvirvelvind indvendigt. Jeg har dog fået det reduceret en del med noget afspændingsmiddel, men stadig ikke nok til at der ikke kommer en bobbel eller 2 med gennem systemet i ny og næ.

Men er med på en lytter, hvis der nu kommer et genialt forslag.

hestenhenning

Elitebruger
Tilføjet:
21-04-2006 13:35:52
Svar/Indlæg:
1137/24
Det er desvaerre noget som bliver et stoerre og stoerre problem, da pumperne er blevet kraftigere og kraftigere, og fordi der ikke lige var taget hoejde for hoej turbolens i vandet, da mange reservoirs blev udviklet...

Jeg er selv skiftet til et T-stykke, fordi min iwaki lavede for meget "klukken" i mit bay reservoir...

Dog kan du mindste larmen ved at fylde dine reservoirs saa meget op med vand, som overhovedet muligt! Det mindsker maengden af luft i reservoir'et og rum for potentiel plasken :)

En god ide, hvis du ikk har gjort det, saa brug den nederste studs som udgangsstuds, saa kommer den saa langt vaek som muligt fra vandoverfladen.

Hvis det ikke er nok, saa maa du til lidt mere alternative loesninger...
Hvis du kan putte et indlaeg ned i reservoir'et, som kan styre hvor studsen suger vandet fra... Problemet med de kraftige pumper er, at de suger saa kraftigt, at de kan traekke vandet ned helt op fra overfladen og det goer det muligt for den at traekke luft med...
Se evt. dette Swiftech reservoir, som er bygget til hoejtrykspumper, som bruger en "hylde" til at styre hvor pumpen suger vandet fra:
http://www.swiftnets.com/produ...

Haaber det goer min ide mere visuel :)
/Thomas

mfcods

Elitebruger
Tilføjet:
21-04-2006 15:39:49
Svar/Indlæg:
4221/223
Hvad med at tænde for pumben, så der kommer gang i systemet, så slukker du så det kan falde til ro. Og så'n fortsætter du til luftboblerne er væk.

Det er mit gæt

tocool

Elitebruger
Tilføjet:
21-04-2006 17:41:35
Svar/Indlæg:
244/73
Hvad med at sætte en plade ned i vandet så det ikke kan komme til at køre i "rundt" og skabe den hvirvelvind.

B@NG

Elitebruger
Tilføjet:
21-04-2006 18:42:17
Svar/Indlæg:
3640/1231
#1 > Jeg havde overvejet det med Y-stykket, så pumpen trækker fra begge reservoirs på én gang, men var bange for at den bare fik mere vand at lege med :e

Muligheden med slangen tror jeg ikke virker, da det jo går galt fordi den kan suge det fra toppen, som hestenhenning også skriver.
Skumgummi er en løsning, men er ikke glad for den :x

#3 > T-stykke? For at skabe modstand, eller?
Der er ingen tvivl om at jeg har frigjort meget modstand ved at droppe de 14 L-studser der var monteret før :e

Jeg har den nederste studs som udgangsstuds af netop samme årsag, men det er åbenbart ikke helt nok :(

Ideen med en hylde vil nok være god, men sikkert røvsvær at praktisere i et cylinderformet reservoir :x

Men burde der være mulighed for at afspændingsmiddel og et Y-stykke fra begge reservoirs til pumpe kan hjælpe på det?
Jeg bruger ikke afspændingsmiddel nu nemlig... ikke ligefrem nødvendigt :e

M.Thomsen

Elitebruger
Tilføjet:
21-04-2006 18:59:32
Svar/Indlæg:
4112/53
#6 Afspændingsmidlet tror jeg faktisk vil kunne løse dit problem, da det jo fjærner overfladespændingen, og dermed gør at det er sværere for luftboblerne at blive "hængende" i vandet når det er i reservoir'et.

Tror næppe at den (mulige) ekstra tilførsel af vand kan opveje/bevirke, at der kommer så meget mere flow i systemet, at en (næsten) halvering af flowet til hvert reservoir ikke vil reducere dit problem.

B@NG

Elitebruger
Tilføjet:
21-04-2006 20:03:24
Svar/Indlæg:
3640/1231
Okay, det med afspændingsmidlet skal bestemt prøves. Ikke mindst fordi det er den nemmeste løsning :e

Skal det bare have en ½ liter eller hvad :p

Det med Y-stykket bliver mere kompliceret end jeg gider lige nu, for der skal ændres på hele systemet så...

Og beholderne er "næsten" fyldt helt op, så der er ikke noget at komme efter der...
De er i hvert fald fyldt når pumpen starter :e

M.Thomsen

Elitebruger
Tilføjet:
21-04-2006 20:23:19
Svar/Indlæg:
4112/53
Afspændingsmiddel, der skal c.a en spiseskefuld i pr. liter vand i systemet.

Det med et stykke slange inde i res. på indløbs røret, det er også ofte effektivt (var der en på XS der gjorde), da det sætter vandet i bevægelse, på en sådan måde, at luften samles midt i "virvlen", og dermed har nemmere ved at blive skilt ud fra vandet.

hestenhenning

Elitebruger
Tilføjet:
26-04-2006 10:13:19
Svar/Indlæg:
1137/24
#6 Et T-stykke er istedet for dine reservoirs :)
Se evt her:
http://xtremesystems.org/forum...

Du fylder vandet i via det, og du faar oeget ydelse, da vandet ikke bliver "stoppet" i reservoir'et :)
/Thomas

Tomgun

Elitebruger
Tilføjet:
26-04-2006 14:35:11
Svar/Indlæg:
3346/81
Du kan også sætte en plade (Baffel - eller Vortexbryder) lodret ned i reservoiret, skal selvfølgelig have samme ID som reservoiret og en højde på mindst 1/3 af reservoirets højde - således at vandet ikke kan komme til at rotere, men stadig kan komme ud. Hvis du kan få den til at slutte ca. 5 mm over reservoirbunden er det helt super

Jeg er helt enig med Thomsen i at forlænge indløbet under normal væskestand er med til at reducere opblandingen med luft.

Tomgun

Tomgun

Elitebruger
Tilføjet:
26-04-2006 15:11:32
Svar/Indlæg:
3346/81
Øh - forresten - hvis pumpen kører på 12V kunne man vel også smide en modstand ind over - eller sætte den til at køre 7V i stedet?

Tomgun

hestenhenning

Elitebruger
Tilføjet:
26-04-2006 16:32:46
Svar/Indlæg:
1137/24
#12 Jo nemt, men saa mister du ydelse :)
/Thomas

B@NG

Elitebruger
Tilføjet:
26-04-2006 17:24:52
Svar/Indlæg:
3640/1231
Aaah sådan. Well, jeg er lidt ked af at droppe res, da de er en del af det lidt bling-bling effekten i kabinettet ;)

Afspændingsmidlet har hjulpet en del, nu skummer det bare med små bobler i stedet for store :D

Pumpen ville ikke starte på mindre end 12v :x har prøvet med 5 og 7v uden held.

Tror jeg prøver i weekenden med et Y-stykke, og så trækker vand fra begge reservoirs til pumpen på én gang.
Det bliver vist ikke aktuelt med en pumpe mere i systemet :e

Alco

Superbruger
Tilføjet:
26-04-2006 18:28:34
Svar/Indlæg:
322/30
Det skum skal du nok slippe af med. Jeg har smidt afspændingsmiddel i mit for små 2 uger siden, og kan da se at der slet ikke er nogen bobler længere i res. Så det virker..