World of Warcraft - crash

Spil d.  24. april. 2006, skrevet af RaydenM
Vist: 366 gange.

RaydenM

Overclocker
Tilføjet:
24-04-2006 10:10:05
Svar/Indlæg:
5/1
Hej

Jeg ved ikke helt, om dette er det korrekte sted at lægge dette spørgsmål, men jeg prøver (og har lagt samme spørgsmål på itsvar.dk, selvom jeg dér har læst, at dette forum er mere pro )

Anyway;

Jeg har spillet WoW på min gamle maskine i et års tid og nu har jeg så fået ny computer (stort set - har købt en masse nye dele, men brugt nogle af de gamle dele, som ikke behøvede at blive udskiftet såsom cd-drev, floppy og harddisk - købte dog en ny harddisk til ny windows installation på den nye maskine).

Mine specifikationer er:
ASUS A7V8X-X Motherboard
AMD Athlon XP 3000+ Processor
NorthQ Silent Ice 2 CPU-køler
1 GB PC3200 CL3 184-Pin DIMM Ram (Kingston)
GeForce FX5200 128Mb Grafikkort
NorthQ 400W Strømforsyning (NQ-4001A)

Jeg kører desværre kun med 1300Mhz lige pt, da min computer ellers crasher. CPU-køleren burde kunne klare min CPU, men kan ikke rigtig gennemskue hvor problemet ligger.

Da jeg begyndte at spille WoW på min nye maskine, kørte det problemfrit. Men indenfor de seneste dage, er min maskine begyndt at lukke helt ned efter nogle minutter i WoW - og kan kun startes ved slukke og tænde bag på.

Er der nogen, der evt. har en idé om hvad dette kan skyldes? Er det fordi min CPU bliver for varm, trods de kun 1300Mhz? Eller kan det være en fejl i driveren til det indbyggede Realtek 10/100 Mbps Ethernet PHY netværkskort? Eller måske noget helt tredje?

Håber der er nogen, der har et forslag til hvordan dette eventuelt skal løses...?

På forhånd mange tak for hjælpen! :e :e :e :e :e :e

finger

Elitebruger
Tilføjet:
24-04-2006 11:12:04
Svar/Indlæg:
571/106
Det lyder jo helt sikkert som om at cpu køleren ikke sidder ordentligt eler som om at du har puttet for meget kølepasta på. Hvor varm bliver CPU'en. start med at måle tempraturen under load.
Asus motherboards kommer med et tool der hedde Asus PC Probe der bl.a. kan måle CPU temp.

T-max

Superbruger
Tilføjet:
24-04-2006 14:54:25
Svar/Indlæg:
649/35
Nu kan jeg se at du har købt value ram .. og det kan være roden til alt ondt.

men først og fremmest skal du sikre dig at din cpu temp er i orden dvs 30 - 50 c i load temp kan chekkes som #1 foreslår

Du skal prøve at køre nogle forskelige test for at finde ud af vilken del af din maskine der provokere fejlen.

det første du skal gøre at køre en MEMtest (ved normal hastighed dvs ikke nedclocket) kører den fint her ligger din fejl ikke her, men laver den derimod fejl her skyldes det at dine ram ikke kan køre med din ønskede hastighed /timings og det er her du skal ind og rode, de kan evt også være defekte
du skal køre en windows baseret memtest, den kan fås her : http://hcidesign.com/memtest/

jeg tror det er her din fejl ligger.

men skulle den gå glat igennem uden at lave noglefejl, skal vi søge andre steder,
kør herefter en Prime 95 for at teste cpuéns stabilitet, kan fås her http://mersenne.org/gimps/p95v... kør den der hedder torture - large fft og lad den stå og knurre hvis den fejler her og ikke fejlede i memtest ligger din fejl på cpu / mobo, og du kan nu forsøge evt. at forøge v.core ét hak (forudsat at det ikke er din temp der er for høj på cpu, temp aflæses mens den primer og må ikke over stige 55C på stock volt)

virker dette heller ikke ville jeg mistænke dit mobo for at lave fejl.
Prøv at flashe dit mobo med nyeste BIOS.
hvis du kan øge din chipsæt spænding en anelse så prøv dette og se om det hjælper.
hvis dette heller ikke hjælper må du andvende udelukkelses metoden hvor du kan udlukke ting ved at evt låne en anden cpu (host **husk du har 14 dages retur ret :00 **host.. ) du kan evt også prøve med nogle andre ram for at udelukke dette også.

Jeg tror nu allerede du stopper under memtesten og konkludere at den laver fejl. og her kan du hvis du har muligeheden lige cheke med nogle andre ram og se om de funker (for det kunne også være mobo)

RaydenM

Overclocker
Tilføjet:
25-04-2006 09:06:57
Svar/Indlæg:
5/1
Jeg har kørt Asus Probe, og uden noget seværdigt kørende i baggrunden (udover messenger og internet explorer), måler den CPU temperaturen til 65 grader - det er vel lige lovlig højt, når man tager i betragtning, at der ikke kører noget krævende, ikke?

Desuden kan jeg oplyse, at jeg intet kølepasta har benyttet - kan det være en grund til, at den bliver for varm, min CPU? Eller er det godt nok, at jeg ikke har benyttet kølepasta? Jeg havde en kammerat til at hjælpe med at sætte CPU til motherboard, da jeg ikke havde prøvet det før på egen hånd og første gang ville jeg gerne lige have en med, som har prøvet sådan noget mange gange - og han mente ikke, at der var nogen grund til at benytte kølepastaen...?

RaydenM

Overclocker
Tilføjet:
25-04-2006 09:11:46
Svar/Indlæg:
5/1
Forresten, jeg nåede i går aftes, inden jeg skulle afsted på natarbejde, at kører 80% af memtesten uden fejl... bør jo nok lige forsøge 100% også, bare for at være sikker. Men jeg tænker, at der må være noget galt med kølingen af CPU'en med den høje temperatur på 65C?

Jeg kan først for alvor teste en masse i morgen, onsdag, når jeg har fri fra natarbejde og ikke skal arbejde igen de efterfølgende 7 dage.

Desuden vil jeg gerne lige sige tak for de forslag, som er kommet hidtil og jeg håber, at jeg kan finde nogle svar ved at gennemgå nogle af de forskellige tests, som er angivet.

greves

Elitebruger
Tilføjet:
25-04-2006 09:39:54
Svar/Indlæg:
879/122
65 grader, er alt for meget..

Jeg ville sige at den burde ligge på 30 - 40 grader..

T-max

Superbruger
Tilføjet:
25-04-2006 09:48:12
Svar/Indlæg:
649/35
hvis du har 65C i idle så ligger din fejl der, du kan ikke forvente at en A64 cpu vil arbejde under de betingelser. jeg er forbavset over at den lever endnu ?:(

KAN DU SÅ SE AT FÅ SMÆKKET NOGET KØLEPASTA PÅ !!!
og hvis du ikke er helt ferm til det, skulle du måske overveje at få en til at hjælpe dig der skal kun et ULTRA tyndt lag på du skal nærmest skrabe det ud på cpuén med et creditkort eller lign.

T-max

Superbruger
Tilføjet:
25-04-2006 09:50:05
Svar/Indlæg:
649/35
og foresten lad være med at lad den samme ven hjælpe dig igen for han har tilsyneladende lige så meget erfaring som dig selv, der SKAL kølepasta på

finger

Elitebruger
Tilføjet:
25-04-2006 10:16:03
Svar/Indlæg:
571/106
Whack :o
Der skal _altid_ kølepasta på.
Tør cpu'en af med en brilleklud eller lign der ikke efterlader fibre. Gør det samme med bunden af køleren. Nogle bruger Ethanol til at rense med, men det er kun nødvendigt hvis du seriøst skal overclocke.
Kom en lille klat på midten på størrelse med hullet i en 2 krone. Tag så et kreditkort der er rent og har en "skarp" (=ikke ujævn) kant og glat pastaen ud over hele overfladen af cpu'en. Det skal være ultra tyndt. ikke tykkere end et stykke papir. Sæt så køleren ned lige på og forsøg at lade være med at skubbe den fra side til side.
Hvis du nogle sinde tager køleren af igen skal denne process gentages.

p.s. du er da heldig hvis din cpu overlever!

RaydenM

Overclocker
Tilføjet:
25-04-2006 10:22:09
Svar/Indlæg:
5/1
Tak, i morgen vil jeg straks kaste mig over projektet med at få smækket noget kølepasta på så.

Indrømmer også gerne, at jeg lige med sådan noget her er en noob, netop en af grundene til at jeg kommer til dette forum for at søge svar - og jeg er taknemmelig for hjælpen hidtil. Jeg skal nok vende tilbage med resultatet efter der er påført kølepasta.

Grunden til, at jeg stoler på ham der hjalp mig er, at han arbejder for KPMG med opsætning af servere og lignende, så man skulle mene at han har kendskab til sådan noget her - men det er vel muligt at han har taget fejl her, så jeg tager imod rådet og påfører pastaen.

Tak

T-max

Superbruger
Tilføjet:
25-04-2006 11:30:32
Svar/Indlæg:
649/35
#9 det er helt i orden, vi har jo alle været noobs en gang 8)

der lå skam ikke noget ondt i min udtalelse .. jeg blev bare lidt forbløffet over det.

cpuén burde køre fint efter der kommer kølepasta på, det er først lige gået op for mig at det er en XP cpu du har og ikke en A64, dvs at du ikkke har heatspreater på fin cpu, hvilket betyder at din kerne er meget skrøbelig du skal derfor være forsigtig når du monterer køleren.

på xp cpuérne plejer jeg bare at give den en lille klat pasta på midten så fordeler det sig selv når køleren trykker den mod kernen.

finger

Elitebruger
Tilføjet:
25-04-2006 12:06:15
Svar/Indlæg:
571/106
Ah ja. Jeg havde heller ikke set det var en cpu uden heatspread. så skal det være endnu mindre kølepasta end hullet af en 2 krone

RaydenM

Overclocker
Tilføjet:
26-04-2006 09:55:21
Svar/Indlæg:
5/1
Hej igen

Så er det blevet onsdag og jeg fik smækket noget kølepasta på - og hvad kan jeg sige?

JEG ELSKER JER! :e

Tusind tak for hjælpen! Jeg har godt nok ikke lige testet WoW endnu (er nede pga server opdateringer), men min CPU temperatur ligger nu (iflg Asus Probe 2) på ca 40-45 grader - og det endda efter jeg har skruet op til 2,17 Ghz!

Jeg antager, at såfremt temperaturen ikke kravler over de 50 grader, så skulle alt vel være i orden nu??

Anyway, jeg er super taknemmelig for at I gav jer tid til at hjælpe denne noop - og jeg melder også straks videre til min kammerat, at det med at undlade kølepastaen var en stor fejl - så har han forhåbentlig også lært det med :00

Nå, men endnu en gang mange tak for hjælpen! I er for cool 8)

RaydenM

Overclocker
Tilføjet:
26-04-2006 09:56:14
Svar/Indlæg:
5/1
Hehe... og jeg mente jo noob, ikke noop :p

finger

Elitebruger
Tilføjet:
26-04-2006 12:49:32
Svar/Indlæg:
571/106
np. Det var godt at du fik det til at køre relativt smertefrit.

Held og lykke med det.

Du kan forresten nok forvente at det falder yderligere et par grader eftersom kølepasta normalt har en indkøringstid (nogle gange op til 200 timer) før det virker optimalt.

JLT2000

Elitebruger
Tilføjet:
02-05-2006 09:12:27
Svar/Indlæg:
1103/38
hehe T-max nu skriver du noob fint nok men læs hvad du selv skriver.

hvis du har 65C i idle så ligger din fejl der, du kan ikke forvente at en A64 cpu vil arbejde under de betingelser. jeg er forbavset over at den lever endnu.

nu er det en k-7 maskine han har ikke meget a64 over den.

kunne ikke dy mig sry hehe ;)

dryz

Superbruger
Tilføjet:
03-05-2006 09:44:14
Svar/Indlæg:
519/32
og for at være lidt pedantisk er jeg ikke nevøs for at en CPU bliver 65C, men nærmere hvad load temp. er når idle er på 65C :e