Jeg kører Vista...og har leget med den siden Milestone 4..ca. lidt over 1 år. Der er sket mangt og meget med Vista siden da (især fordi Milestone 4 reelt set var Win XP i forklædning), men ikke alt er til det bedste.
Kravene til Vista (som endnu ikke er fuldt optimeret) er tæt ved enorme. Den forrige version 5231 (så vidt jeg husker) lagde jeg på en s754 3400+ med 1,5 GB Geil Value ram.
Installationen fyldte ca. 7,5 GB i det hele og brugte ca. 800 MB ram. Versionen er rimeligt fyldt med Bugs. Jeg ville sammenligne performance med windows XP på en 1,8 Ghz Athlon.
F.eks kørte alting rimeligt langsomt, da der var meget diskswapping. Ind imellem gik OS helt død i ca. 5-10 minutter. Hvad f.... den lavede var ikke til at gennemskue, da man ikke kunne starte en monitor...OS svarede ganske enkelt ikke.
Næste version 5308 (sidste frigivne version - undtaget udviklere som sidder på version 5342) kører noget mere jævnt, men laver stadig nogle besynderlige ting ind imellem...og låser stadig.
At udtale sig positivt om performance mht. Vista lige nu er svært. Der er ikke så meget positivt der.
Snakker man så om diverse forbedringer, må mange af dem ligge i funktionen Ximage (som kan bruge til at lave flere forskellige installations-"backups". Der er også en række forbedringer under sikkerhed, bl.a. kan man kører RDP med ekstra sikkerhed ovenpå. Den nye GUI er (subjektivt set) forfærdelig at se på...selv jeg godt kan se det smarte i gennmsigtige vinduer (til overblik over hvad man har af åbne programmer), men det er stadig "eyecandy". Funktionelt holder det ikke i længden.
Du kan også "Rate" dine filer...hvad man så end vil bruge dét til.
Der er en række små-forbedringer, men man skal ikke vente en revolution. Mange af de ting som M$ har lovet kom med i Vista er enten blevet udskudt eller kommer ikke med alligevel.
Under Computer Management - Event Vieweren har M$ lagt en oooordentligt masse skidt og kanel ind til at styre/måle alskens ting og sager med. Et sandt mareridt af ting for en stakkels netværks-administrator at skulle holde styr på....og skulle lære.
Det sidste suk er DRM. Her lægger M$ og Intel op til at kunne styre alt for mange ting (se bl.a. hvilke programmer der kan "få lov" at køre på maskinen).
Konklusion (igen subjektivt): Nogle nye funktioner er fine nok...men andre (som f.eks. DRM) skræmmer mere end fordelene.
Da jeg arbejder profesionelt med M$ kommer jeg ikke uden om Vista, men der er dog en række ting som jeg helst havde været foruden.