vista Beta.

Software d.  25. april. 2006, skrevet af djk
Vist: 278 gange.

djk
 
Superbruger
Tilføjet:
25-04-2006 23:04:06
Svar/Indlæg:
586/212
Vi snakker vista
og hvis man læser inde på microsofts hjemmeside.
så er der blevet udgivet en Beta til 10.000 nørder.

Så vil jeg gerne vide.

nogen herinde der har en beta og kører det?

kan man selv skaffe den?

hvad er jeres mening om Vista?
(her tænker jeg på de høje krav, for mange overflødige funktioner
konstant udsættelse osv.)

kunne være rart at få lidt feedback på emnet

jeg syntes generalt. så lyder det som om at folk er ved at være trætte af vista og langt de fleste skifter til en linux eller mac i fremtiden.

Hilsen Djk

gandalf18
 
Ny Skribent
Tilføjet:
25-04-2006 23:09:50
Svar/Indlæg:
5678/460
det plejer og være sådan nogle godkendte beta testere jeg ka huske det fra windows whistler(windows XP) jeg kendte en som arbejded med software som så fik mig til at være betatester og DAMN whistler stank så de beta test skal man ik ligge meget i



steen
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-04-2006 00:04:09
Svar/Indlæg:
2870/65
Jeg kører Vista...og har leget med den siden Milestone 4..ca. lidt over 1 år. Der er sket mangt og meget med Vista siden da (især fordi Milestone 4 reelt set var Win XP i forklædning), men ikke alt er til det bedste.

Kravene til Vista (som endnu ikke er fuldt optimeret) er tæt ved enorme. Den forrige version 5231 (så vidt jeg husker) lagde jeg på en s754 3400+ med 1,5 GB Geil Value ram.

Installationen fyldte ca. 7,5 GB i det hele og brugte ca. 800 MB ram. Versionen er rimeligt fyldt med Bugs. Jeg ville sammenligne performance med windows XP på en 1,8 Ghz Athlon.

F.eks kørte alting rimeligt langsomt, da der var meget diskswapping. Ind imellem gik OS helt død i ca. 5-10 minutter. Hvad f.... den lavede var ikke til at gennemskue, da man ikke kunne starte en monitor...OS svarede ganske enkelt ikke.

Næste version 5308 (sidste frigivne version - undtaget udviklere som sidder på version 5342) kører noget mere jævnt, men laver stadig nogle besynderlige ting ind imellem...og låser stadig.

At udtale sig positivt om performance mht. Vista lige nu er svært. Der er ikke så meget positivt der.

Snakker man så om diverse forbedringer, må mange af dem ligge i funktionen Ximage (som kan bruge til at lave flere forskellige installations-"backups". Der er også en række forbedringer under sikkerhed, bl.a. kan man kører RDP med ekstra sikkerhed ovenpå. Den nye GUI er (subjektivt set) forfærdelig at se på...selv jeg godt kan se det smarte i gennmsigtige vinduer (til overblik over hvad man har af åbne programmer), men det er stadig "eyecandy". Funktionelt holder det ikke i længden.

Du kan også "Rate" dine filer...hvad man så end vil bruge dét til.

Der er en række små-forbedringer, men man skal ikke vente en revolution. Mange af de ting som M$ har lovet kom med i Vista er enten blevet udskudt eller kommer ikke med alligevel.

Under Computer Management - Event Vieweren har M$ lagt en oooordentligt masse skidt og kanel ind til at styre/måle alskens ting og sager med. Et sandt mareridt af ting for en stakkels netværks-administrator at skulle holde styr på....og skulle lære.

Det sidste suk er DRM. Her lægger M$ og Intel op til at kunne styre alt for mange ting (se bl.a. hvilke programmer der kan "få lov" at køre på maskinen).

Konklusion (igen subjektivt): Nogle nye funktioner er fine nok...men andre (som f.eks. DRM) skræmmer mere end fordelene.

Da jeg arbejder profesionelt med M$ kommer jeg ikke uden om Vista, men der er dog en række ting som jeg helst havde været foruden.



djk
 
Superbruger
Tilføjet:
26-04-2006 01:27:42
Svar/Indlæg:
586/212
okay steen.
jeg formoder du har fået din version igennem dit arbejde så ?:(

Vil du med andre ord så sige at M$ tror de kan lave mere end de kan leve optil. er de for mode agtige og går mere op i udseende end bruger venlig hed til os der kun går på nettet og laver skole opgaver?





steen
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-04-2006 11:01:37
Svar/Indlæg:
2870/65
Nej, man kan ikke rigtigt arbejde med et OS som er halvt fyldt med fejl...det er som at køre op ad bakke hele vejen :e

Vista kører, nok til at finde ud hvad der er inde i dyret, men det er en smule irriterende at skulle sidde og vente på at det kører lidt hurtigere (igen svarer på input). Sjovt nok, kan XP jo også finde på at stoppe med at svare ind imellem. Det har jeg dog løst med et par Registry hacks. Vista reagerer desværre ikke på de Registry hacks.

M$ har altid lovet mere end de har været istand til at holde...det står fast! Det er muligvis een af grundene til at de har forsinket datoen for udgivelsen (foruden det faktum at EU er på nakken af dem).

Brugervenlighed og funktionalitet vil altid skulle afvejes i forhold til hinanden. Hvis brugervenlighed altid gik forrest, fik vi aldrig nye ting ind i OS.....man skal tænke på de mange alm. brugere som sidder og fedter med alm. småproblemer...med skiftende held. Men der ingen tvivl om at der er meget "modelir" med i den nye GUI.





beatmore
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-04-2006 13:43:06
Svar/Indlæg:
3943/44
Man skal vel bare have lidt mere end den mindste adgang til MSDN, så kan man vel hente vista

Men nej drenge, nu bruger jeg kun windows til at spille på (og det gør jeg ikke så meget) Linux, det kan trix, dog glæder jeg mig til den næste SuSE og så skal jeg have enabled XGL, så er der sku et hurtigt styresystem til mig (kan godt være jeg skal kikke lidt på opstart, men nu må vi se) skift i bare til linux, det er blevet at modent til alm brug (jeg begyndte at lege med det for 5-6 år siden)



criminalis
 
Superbruger
Tilføjet:
26-04-2006 14:52:24
Svar/Indlæg:
201/42
Windows er og kun blir Beta versionen! det bliver aldrig et fuldendt produkt! :x



aigh!
 
Overclocker
Tilføjet:
26-04-2006 15:43:06
Svar/Indlæg:
529/97
#5

Har altid gået død i Linux, for aner ikke hvad der er bedst af det. Og så kan det jo heller ikke køre mange spil?



aigh!
 
Overclocker
Tilføjet:
26-04-2006 15:45:46
Svar/Indlæg:
529/97
asso hvilke versioner der er bedst



Advanced
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-04-2006 16:30:59
Svar/Indlæg:
6899/119
#7

Det er jo så derfor han bruger XP til at spille på ;)



draven
 
Superbruger
Tilføjet:
26-04-2006 18:27:16
Svar/Indlæg:
187/2
-> Steen

Jeg kan anbefale at komme op på build 5308.60 eller over.
De har virkelig arbejdet med memory håndtering.

Er ved at opdatere 2 maskiner til hhv. x86 og x64 build 5365.

Jeg syntes faktisk det er ved at være ret godt. Man skal lige vænne sig til det, men der er mange lækre features i. Som jeg ser det er det lidt som da vi gik fra windows 3.11 til windows 95

Mht. performance laver jeg 2 profiler. En med Aero Glass og alle features på. En til f.eks. spil med stort set alt slået fra.



_Letni
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-04-2006 18:25:51
Svar/Indlæg:
3079/261
kan det køre på min gamle barton 3000+ altså vista