Død under BIOS flash.

Bundkort / CPU d.  26. april. 2006, skrevet af per_folmann
Vist: 308 gange.

per_folmann

Elitebruger
Tilføjet:
26-04-2006 14:16:19
Svar/Indlæg:
176/83
Hey!

Nå...det gik ikke så godt med at bruge Winflash da jeg skulle opdatere BIOS på mit gamle Abit VP6 board, Winflash gik ned, da den var midt i at flashe, så nu er min maskine måske død!!

Jeg ved ikke om den stadig kan redes, men håber i kan hjælpe mig!

Jeg har købt et nyt floppy drev, og har prøvet at boote op på en floppydisk, hvor VP6 BIOS filen er på, men der sker det, at den søger på floppydisken, og skriver så:

Award Bootblock Bios V.1,0
Copyright (c) 200, Award Software inc.

Bios Rom Cheksum error
Detecting floppy drive A media......
Drive media is : 1,44 Mb

Fjern diske el. andre medier
Tryk på en tast for genstart

Når jeg så fjerner disketten og trykker enter skriver den så:

Disk boot failure, insert systendisk and press enter.

Er den helt død...?
Eller skal jeg oprette en win xp. boot disk, og kan så få liv i den?
Hvad med BIOS, er den væk?

Håber der er nogle den kan giver mig nogler svar

Håbefuld hilsen

Per

@ngler

Redaktør
Tilføjet:
26-04-2006 14:35:45
Svar/Indlæg:
4033/364
hmm, det lyder ikke til din bios er død (så ville du nok ikke se noget som helst).. du skal ind i bios og vælge hvilket drev din maskine skal boote på.. vil tro at den har slettet alle dine bios indstillinger og derfor prøver at boote på det forkerte drev

ellers tjek om :
- diskettedrevet et sat rigtig til (man kan nemt komme til at vende kablet forkert, kig efter om loadknappen lyser hele tiden)
- at disketten er lavet som Abit foreskriver (dunno om den skal formateres som en systemdiskette
- du ikke har brugt en win9x boot diskette der ikke understøtter ntfs (som din XP sikkert kører)

Advanced

Elitebruger
Tilføjet:
26-04-2006 15:43:41
Svar/Indlæg:
6899/119

Ja du skal jo bare ændre boot device priority:)

den cleare jo CMOS under flash..

voldsvalle

Superbruger
Tilføjet:
26-04-2006 17:35:06
Svar/Indlæg:
440/46

Hmm. Det med bootdisketten er altså ligegyldigt. Jeg har lige flashet min BIOS, hvor bootdisketten var baseret på Win98. Det kunne for så vidt have været DOS 6.2, den skulle nok have startet alligevel. Bootdisketten er jo ligeglad med, hvilket filsystem der ligger på harddisken, da den jo ikke skal bruge det til noget.

Jeg tror, at problemet simpelthen er, at hans diskette med opdateringen til BIOS ikke er lavet som bootdiskette. Han skriver jo selv, at han har brugt WinFlash, hvor man jo opdaterer inde fra selve Windows.

voldsvalle

Superbruger
Tilføjet:
26-04-2006 20:15:06
Svar/Indlæg:
440/46
Og hvis jeg har ret vedr., at du bare har smidt filen med BIOS opdateringen ned på en diskette, så må du tilbage på nettet og hente en version, som laver en bootdiskette med opdateringen. Det skal du så selvfølgelig bruge en anden computer til.

Polarfar

Senior Skribent
Tilføjet:
26-04-2006 20:58:19
Svar/Indlæg:
2309/846
enig med #3 #4 - du skal have fat i en DOS bootdisk - eller lave en fra en windows maskine.

format a: /s

så kopieres systemfiler over på disken og du kan boote

JLT2000

Elitebruger
Tilføjet:
26-04-2006 22:26:07
Svar/Indlæg:
1103/38
lav en dos diskette i xp og smid dit flash program samt bios bin filen over på dos disketten når du har lavet den.

boot fra floppy og så skal du flashe manuelt.

du kan sikkert læse hos bundkort producenten hvordan man gør afhænger lidt efter hvilket flash program den bruger.

det som ikke særlig svært og vil sige det er nr.1 fremfor det windåse flash.

vanovich

Elitebruger
Tilføjet:
26-04-2006 23:33:44
Svar/Indlæg:
3972/242
for mig ser det som om den ikke kan find windows filer ,dvs din hd

per_folmann

Elitebruger
Tilføjet:
27-04-2006 08:22:06
Svar/Indlæg: