søger et linux 64bit sys

Software d.  27. april. 2006, skrevet af qbas
Vist: 218 gange.

qbas

Elitebruger
Tilføjet:
27-04-2006 16:33:14
Svar/Indlæg:
235/69
Hejsa jeg vil gerne prøve at køre noget Linux 64bit.. men ved ikke hvilken version der passer bedst til min computer.. :00
så jeg ville gerne hør hvilken er passer bedst til mig...
det ville være nice at det kan køre BF2 EVE-Online plus div nyre spil...

mit system er sådan her
-----------------------------------
AMD64 Opteron 170 dualcore
GF6800GT
S-ATA 160GB+200GB
Sound Blaster Audigy 2 ZS

beatmore

Elitebruger
Tilføjet:
27-04-2006 17:28:26
Svar/Indlæg:
3943/44
har du erfaring med linux?

Ellers kan du sku meget nemt rende i store problemer med 64bit, det virker da, men de fleste kører kun med 32bit linux, det kører vist noget bedre, men har ikke selv prøvet 64bit af den simple grund at ingen af mine maskiner understøtter det!

Bf2 kan du ikke spille online på linux, i hvert fald ikke på servere med punkbuster

EVE online kan også fåes til at køre, men skal ikke kunne sige hvor godt

Men mange spil vil ikke køre under linux, og de fleste af dem der kan skal køres over Wine (som fortolker windows kode så linux kan køre det) eve og bf2 kører over Wine i linux, det kan give nogle problemer og det kan koste preformance (det er så absolut en fordel hvis spillene understøtter openGL, wines implementation af Direct X er ikke voldsomt hurtig!

Og så skal jeg ikke kunne sige nogen om wine i en 64-bit linux!

Tænk over det, skal da nok give lidt råd hvis du stadig vil prøve!
Jeg kører linux, men har windows inde til at game på (oblivion kører så absolut ikke under linux!)

qbas

Elitebruger
Tilføjet:
27-04-2006 19:55:13
Svar/Indlæg:
235/69
#1 jeg har ikke haft den store arfaring med linux... jeg har lidt MAC og Amiga OS... så det er nok ikke det samme :)

men ellers så en 32bit udgave der under støtter dualcore ville da være nice :)

beatmore

Elitebruger
Tilføjet:
27-04-2006 21:52:46
Svar/Indlæg:
3943/44
Mac OS X er lidt der henne af, den er baseret på unix, som linux er lavet som en slags copi af. men i OS X ser man jo ikke så meget til systemet (kender dog ikke OS X, har desværre ikke prøvet det)

for at få dual core support skal du bare sørge for at installere SMP versionen af kernen i dit linux system, der er dog nogle af distributionerne der har en kerne der kan klare begge dele, ubuntu skulle være en af dem.

Vil nok anbfale dig at begynde med ubuntu eller SuSE, det er begge distributioner som virker temmeligt godt uden at du skal lave en masse indstillinger, dog kommer man nok uden om at skulle compile nogle programmer selv, og andre konsol ting, men tilgengæld er konsolen i linux fantastisk nyttig når man først har lært at bruge den!

Til suse er der denne danske begynder guide temmelig god. www.suse.linuxin.dk
Ellers kan du altid spørge på www.linuxin.dk der er en del flere linux brugere! jeg er en af dem :e

Men vil ikke anbefale linux til et gaming system, da der ikke er mange spil som kører native under linux! (dog kan jeg da nævne Quake4/doom3 og UT2004)

qbas

Elitebruger
Tilføjet:
27-04-2006 22:05:36
Svar/Indlæg:
235/69
#3 takker :) jeg vil da prøve ;)