Please insert system disk ?!?

Diverse d.  27. april. 2006, skrevet af install_wizard
Vist: 288 gange.

install_wizard

Overclocker
Tilføjet:
27-04-2006 17:20:03
Svar/Indlæg:
15/5
Hej igen

I min maskine har jeg for tiden to harddiske. en gammel ata, og en noget nyere sata. I lang tid har jeg haft en windowsinstallation på begge drev, selv om jeg egentligt kun brugte den på sata-drevet. Derfor besluttede jeg mig tidligere idag for at slette alt på den gamle disk. ´det har bare medført et problem. Computeren lader nemlig ikke til at acceptere, at der ikke er installeret windows på ata-disken, for hver gang jeg starter op, kommer følgende meddelelse: "DISK BOOT FAILURE, PLEASE INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER."

Jeg får stadig beskeden selvom jeg pillet den gamle ata-disk ud. jeg har også prøvet at resette CMOS.
Jeg er lidt nøb på emnet, så vil gerne "guides" lidt :)

beatmore

Elitebruger
Tilføjet:
27-04-2006 17:37:02
Svar/Indlæg:
3943/44
Hmm du har nok haft din boot manager på din ata disk, prøve at lave en repair på din windows, så skulle nok gerne lave en ny boot manager!, så skulle du kunne køre igen

Ved ikke om der er smartere måder at gøre dette på, får mener at alle windows updates forsvinder ved repair på den måde!

Havde det være linux kunne jeg give dig et par dejlige tricks men ikke i windows!

#Devastator

Elitebruger
Tilføjet:
27-04-2006 17:38:16
Svar/Indlæg:
1581/5
Disken er muligvis ikke sat "aktiv" da den slet ikke vil boote på den og ikke kan søge efter ntldr.
Som standard bliver kun system disken sat aktiv, og eksisterer der en aktiv disk i pc'en når man opretter partition på en ny disk blive denne ikke makeret "aktiv".

Dette kan gøres med en win98 bootdisk ( www.bootdisk.com ) eller inde i windowses indbyggede diskhåndtering.

Der efter skal du sikre dig at disken indeholder io.sys, ntldr, boot.ini og ntdetect.com filerne i roden af disken.

install_wizard

Overclocker
Tilføjet:
27-04-2006 17:53:34
Svar/Indlæg:
15/5
#1 - correct me if im wrong (gælder også min engelskstavning ;) )

Når jeg vil køre en repair gør jeg følgende.
propper boot-cd'en i og trykker ENTER.
Tryker F6 for at finde min sata-disk, propper diskette i osv.
Derefter vælger jeg at "reparere windows via gendannelseskonsol" <- men hvad skal jeg skrive i den her konsol?

btw - tak for de hurtige svar.

beatmore

Elitebruger
Tilføjet:
27-04-2006 18:16:49
Svar/Indlæg:
3943/44
du kan også vælge install - og så senere vælge reperer! det er nok det nemmeste! men det fjern så vist alle updates!

Men tror faktisk du kan fixe det i den konsol!

Kan du starte fdisk? for så skal du bare der ind og sætte din windows partion som aktiv!

ellers er der også noget med fdisk /fixmbr

Som skulle lave en ny opstarts manager! - den starter dog med en masse dejlige dommedags advarsler, så tænkte jeg det gad jeg ikke, og fixede i stedet min linux!

install_wizard

Overclocker
Tilføjet:
27-04-2006 19:21:15
Svar/Indlæg:
15/5
hvis jeg vælger install, kan jeg ikke lige finde muligheden for at reparere noget. Jeg kommer til et spørgsmål om jeg skal formatere hele systemdrevet.

Det eneste jeg kan finde, der hedder noget med reparere er gendannelseskonsollen. fdisk... hvordan kommer jeg ind i det?

install_wizard

Overclocker
Tilføjet:
27-04-2006 19:23:35
Svar/Indlæg:
15/5
updater lige mit ovenstående indlæg:

Når jeg skriver FIXMBR i gendannelseskonsollen, får jeg at vide, at det måske vil ødelægge partitionerne på harddisken, så al data måske går tabt... Jeg vil helst ikke miste min data.

voldsvalle

Superbruger
Tilføjet:
27-04-2006 20:18:06
Svar/Indlæg:
440/46
Har lige haft samme problem.... Hører du efter???

Nu gør du det ikke nemmere for mig, da jeg ikke kan se, hvilket bundkort du har, da du ikke har skrevet det ind i din profil. MEN - i mit tilfældet var problemet ganske enkelt:

Jeg havde sat min ATA disk til first bootpriority, og da jeg pillede den ud, så kunne systemet ikke finde ud af at boote på SATA'en. I min BIOS er der først den sædvanlige bootrækkefølge, hvor man kan bytte rundt på diskettedrev, DVD-drev og harddiske. Men så er der også et menupunkt, hvor man bestemmer HVILKEN harddisk, som skal have lov til at boote først.

Så selv om jeg havde pillet min ATA disk ud, så kunne systemet alligevel ikke finde ud af det. Jeg gjorde det, at jeg satte ATA disken til igen, gik ind i harddisk bootpriority og satte rækkefølgen med SATA først og gemte ændringerne.

Så spillede det.

install_wizard

Overclocker
Tilføjet:
27-04-2006 21:02:32
Svar/Indlæg:
15/5
Jeg tog chancen, og udførte FIXMBR-handlingen. og det hjalp på alt :D

jeg takker mange gange for hjælpen.