Jeg tror ikke at vi inden for de næste mange år kommer til at opleve spil som er identisk med virkligheden.. Du sidder stadigvæk med din skærm foran dig (eller evt. omkring dig - kæmpe 3D skærme) og kan kun bruge 2 af dine 5 (6) sanser, nemlig syns og høresansen.
Hvis noget skal virke 100% realistisk, så skal alle sanse være i brug (lugte-, smag-, føle-, høre og synssansen).
i et fps spil ksal du have følgende senarie:
Du skal kunne smage støvet fra det sand som der hvirvles op når du går
Du skal mærke varmen fra den brændene sol.
Du skal kunne lugte krudtslammet fra din AK-47.
Du skal kunne mærke vægten af en AK-47 (incl de smerter som din "person" får, når nogen rammer dig),
Du skal kunne se alt hvad der foregår ud af øjenkrogene.
Du skal kunne høre når en står og ånder dig i nakken.
og den 6. sans: du skal kunne have fornemmelsen af at dine fjender er lige i nærheden..
og den sidste som er vigtigt, hvis det hele skal føles 100% virkligt: Du skal dø sammen med din figur.
Således kan jeg konkludere at spil aldrig nogensinde vil blive noget der overhovedet minder om realistiske.. dermed ikke sagt at man ikke kan leve sig ind i spillet.... Der kunne man også i commodore64-tiden, så på det punkt er der intet der har ændret sig.