Kan lattergas bruges?

Vandkøling d.  30. april. 2006, skrevet af Hazek
Vist: 1221 gange.

Hazek
 
Superbruger
Tilføjet:
30-04-2006 22:04:43
Svar/Indlæg:
715/51
Kom lige på en mere eller mindre sindsyg ide i dag da jeg af en eller anden grund, læste noget om lattergas..

Der stod i artiklen at lattergas var koldt.. "hmmmm" tæmkte jeg.. så må det for fanden da kunne køle et møgsvin af en kåmpjudåR eller hvad?.

Er ideen om lattergas i et Vapo-anlæg sindsyg, eller kan det rent faktisk lade sig gøre at bruge det som en eventuelt billigere løsning..?

gandalf18
 
Ny Skribent
Tilføjet:
30-04-2006 22:08:45
Svar/Indlæg:
5679/460
lattergas eller næsten alt gas er koldt når det kommer ud af dåsen eller tønden men det er ik varmeledene så vidt jeg husker



Lars_hjort
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-04-2006 22:20:05
Svar/Indlæg:
1900/33
Tror du har sniffet for meget lattergas:e

De gasser der bliver brugt i kompessorer er valgt efter deres evne til at optage/afgive varme under tryk! Tor bare du skal fortsætte med at sniffe eller komme det i bilen:p

/Lars



gandalf18
 
Ny Skribent
Tilføjet:
30-04-2006 22:22:37
Svar/Indlæg:
5679/460
2# ja det ka godt være men råd ham bare til at putte lattergas i sin computer og så skal han komme til dig når lortet brænder sammen



Lars_hjort
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-04-2006 22:28:16
Svar/Indlæg:
1900/33
#3 Det er jo ikke helt det der er meningen med et forum;)

/Lars



Moze15
 
Superbruger
Tilføjet:
30-04-2006 22:32:42
Svar/Indlæg:
1235/80
#0
som det er blevet nævnt er lattergas(NO2) ikke varmeledene og desuden er det MEGET eksplosivt, prøv dig heller med tøris eller noget mindre farligt......
--------------------------------------------------------------------------------

evt. flyt til grønland....:00

undskyld OT :e :e :e :p :00 ;)



Die_Happy
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-04-2006 22:49:38
Svar/Indlæg:
3385/80
Kan ikke se hvorfor det ikke skulle kunne bruges.. Det er på flydende form når man får det i trykflasker, og idet at det går på gasform, så optager det energi.

Så det kan godt bruges, vil dog fraråde det, da det er letantændeligt.



beatmore
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-04-2006 23:40:01
Svar/Indlæg:
3943/44
#6 det vil da kræve lidt udluftning, der er grænser for hvor meget lattergas en man kan tåle, det er jo ikke helt ufarligt, og så skal man ikke ryge :e

Smid noget mere almindeligt i computeren eller noget endnu sjovere, frossen laks, kan jo tage en del varme

Og så skal lattergassen ellers bare smides i bilen, det skal dog siges at der også er grænser for hvad den kan tåle, så lidt af gangen - ellers kan det nemt komme til at koste en motor :00



Hvidgaard
 
Elitebruger
Tilføjet:
01-05-2006 00:40:00
Svar/Indlæg:
1548/24
vil som Die_Happy også mene at det sagtens kan bruges, men tror ikke på at det er bedre end de gasser der allerede bruges!

Og vil ikke ødelægge noget for nogen, men lattergas er hverken eksplosiv eller klassificeret som brandfarligt. Mange tror fejlagtigt dette da lattergas giver et voldsomt ydelsesboost ved direkteindsprøjtning i en motor. Det der i virkeligheden sker er at gassen bliver varmet så meget op at den så og sige "går i stykker" og ved den process frigives meget mere ilt pr. rumenhed end ved alm. luf. Og alle der har set hvad ilt kan gøre ved et bål kan også forstå hvad der så vil ske i motoren :)



Nosferatu
 
Elitebruger
Tilføjet:
01-05-2006 01:12:47
Svar/Indlæg:
2029/63
dejligt med en ordnelig forklaring Hvidgår :)



M.Thomsen
 
Elitebruger
Tilføjet:
01-05-2006 10:08:41
Svar/Indlæg:
4112/53
#8 Du har ret dér, der er dog lige én ting du glemmer, og det er at ALLE gasser udvikler varme ved kompression, hvor Nitrogen er en af de værste, hvorfor du ressikerer samme ting sker i kompressoren, som der sker når du smider gassen ind i en forbrændingsmotor. :i

Men bortset fra dét, så har du ret i, at det er næsten uskadeligt, så længe man ikke ryger, når der er lattergas i luften.



-nadzi-
 
Overclocker
Tilføjet:
01-05-2006 11:13:21
Svar/Indlæg:
4/0
LATTERGASS er alt andet end varmeledende drop den psyko idé



Hvidgaard
 
Elitebruger
Tilføjet:
01-05-2006 11:29:30
Svar/Indlæg:
1548/24
#11 det handler heller om det er varmeledene men om faseskifte, og det kan alle gasser, nogle bedre end andre dog ;)

#8 der udvikles ikke mere varme end der bruges energi til komprimering (eller, det er mere kompliceret end som så, reelt så er det fordampningsenergien der afgør dette), men jo mere varme det udvikler ved kompression (med tilsvarende større kompressor) jo mere energi burde det også kunne suge ud ved fordampning, så det er jo kun godt :P MEN tror nu stadigvæk at de gængse gasser (r134, r404 mf.) stadigvæk er bedre, og nemmere at få fat i da lattergas er omfattet under rusmiddelparagrafferne (mener jeg, er ikke sikker)



beatmore
 
Elitebruger
Tilføjet:
01-05-2006 13:44:44
Svar/Indlæg:
3943/44
#12 lattergas er ganske nemt at få fat på til biler så, det er dog vist ikke så billigt

http://www.autobremsen.dk/ vil vist gerne sælge det!



Hvidgaard
 
Elitebruger
Tilføjet:
01-05-2006 14:05:08
Svar/Indlæg:
1548/24
#13 hvis min hukommelse stadigvæk virker, så er gas til bilerne det såkaldte Racal gas der er dinitrogenoxid (lattergas i ren form) tilsat noget svovldioxid og det er jeg ikke sikker på er en god ide at bruge til faseskift køling :)



beatmore
 
Elitebruger
Tilføjet:
01-05-2006 15:29:22
Svar/Indlæg:
3943/44
#14 det kan da godt være, har ikke undersøgt det nærmere, en af mine venner var en overgang ved at ville sætte det på hans knallert, det var der jeg første gang rigtigt hørte om det.

Ellers må man jo bare blive gode venner med sin tandlæge!

Kemi er sjovt...



Assassin
 
Elitebruger
Tilføjet:
01-05-2006 16:10:52
Svar/Indlæg:
1081/37
#14 hvis du skal bruge lattergas skal det være i ren form, og det er netop tilsat svovldioxid for at folk ikke skal sniffe det, men tror ikke lattergas ville være særligt effektivt



hamderD
 
Elitebruger
Tilføjet:
01-05-2006 17:37:32
Svar/Indlæg:
7263/260
#0

Tror du har fået svar. :b.
Men prøv dig frem med noget tøris.



Hvidgaard
 
Elitebruger
Tilføjet:
01-05-2006 19:06:23
Svar/Indlæg:
1548/24
#17 det skal du ikke være så sikker på ;) #0 jeg vil da lige se om jeg kan finde nogle oplysninger på N2O, men som sagt tror jeg medicinsk N2O er noget dyrere end alm gas, så det skal være for sjov skyld du gør det ;)



Hvidgaard
 
Elitebruger
Tilføjet:
01-05-2006 19:26:18
Svar/Indlæg:
1548/24
Efter at dømme på:

http://www.airliquide.com/en/b...

Så er det ikke voldsom godt! Og dens brandnærende egenskab gør at man skal udvise forsigtighed ved brug (men hvis det bliver gjort ordenligt så er der jo ingen leaks ved brug ;)). Så Hazek, det er ikke nok ikke sådan en god ide :)



Assassin
 
Elitebruger
Tilføjet:
01-05-2006 19:41:36
Svar/Indlæg:
1081/37
Medicinsk N2O er ikke dyrere det er nøjagtigt det samme(dog under lavere tryk), men uden svovldioxid, grunden til at man skal bruge det med højere tryk til biler er fordi at det skal sprøjtes ind i flydene tilstand for at få effekt



Hvidgaard
 
Elitebruger
Tilføjet:
01-05-2006 22:21:53
Svar/Indlæg:
1548/24
#20 medicinsk N2O er _meget_ dyrere end det man stopper i bilerne, og der er mere tryk på de flasker tandlægerne har! Grunden til at det er dyrere er afgifterne der er på sådan noget. Og der er også regler om hvad du må ha i en bil, og da man af god grunde ikke kan lave de samme sikkerhedsforanstaltninger i en bil som hos tandlægen/en fabrik er de derfor under lavere tryk (flaskerne bliver også noget dyrere når de skal kunne holde til 300-400 bar). Om gassen kommer ud flydene eller på gas form er bestemt af om hvilken vej flasken vender (og til dels hvor meget man åbner for ventilen) ;)



Coctail
 
Elitebruger
Tilføjet:
01-05-2006 22:49:14
Svar/Indlæg:
2353/24
#19
Oxygen er også stærkt brandnærende, men du kan sagtens sætte en cigaret i nærheden af en åben oxygenflaske, det eneste som der vil ske er enten at cigaretten vil blæse ud (pga. trykket) eller cigaretten vil brænde hurtigere.

det der normalt opfattes som farlige ved en oxygenflaske er at den er under tryk (eksplosionsfaren = den flyver 100+meter væk). oxygen er kun farligt hvis der er ild i forvejen, men den vil ikke kunne "bære" ilden til f.eks. en tagkonstruktion som brandbare gasser vil kunne (bla. acetylen).



Hvidgaard
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-05-2006 09:01:47
Svar/Indlæg:
1548/24
#22 N20 er netop brandnærende fordi den spaltes til ilt ved kun 260-280 grader, og det er fx. en cigaret længe nok til. Hvis du smed en cigaret ned på gulvet og der var udslip af N2O, så vil der komme en nærmest eksplotionsagtig "brand" af cigaretten, ihvertfald nok til at starte en brand hvis man er uheldig.

Oxygenflasker er ikke mere farlige end alle andre trykflasker, og der skal noget seriøs mishandling til før der går hul på sådan en (og risikoen for de eksplodere er minimal medmindre de er i en brand).

Og ren oxygen/ilt slår faktisk et menneske ihjel hvis man får det for lang tid af gangen, det er IMO den største fare ved at arbejde med det ;)



Kim
 
Superbruger
Tilføjet:
02-05-2006 17:13:02
Svar/Indlæg:
772/50
damn min spand skal lige pifte som en eller anden Brian bil, når den starter op :D



Assassin
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-05-2006 17:13:30
Svar/Indlæg:
1081/37
#21 ren fysik hvidgaard, når en gas er komprimeret til væske kan ikke komprimeres mere end den er, argo kan N2O ikke komme ned i mere tryk end i en N2O flaske til biler, da den netop er under så meget tryk at den er flydene, hvis du læser lidt på det vil du også se at man til biler skal vende flaske på hovedet for at gassen ud af ventilen flydene, i nogle flasker er der dog et rør fra ventilen ned til bunden af flaske så man kan vende den rigtigt(med ventilen oppe). Nej N2O er ikke dyrere hos tandlægen, jo måske pga afgift, og større flasker hos tandlægen, da det ikke er tilsat svovldioxid, og derfor udgør en vis fare da gassen så derfor ikke kan ses eller lugtes i luft koncentrationer som kan være farlige.





Hvidgaard
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-05-2006 10:24:04
Svar/Indlæg:
1548/24
#25 for det første kan lattergas både lugtes og smages, svovldioxiden er tilsat for at man får det dårligt ved at inhalere det. Second, så sagde jeg at FLASKERNE var dyrere, altså den metal dims, uden gas i ;) selv en væske kan komprimeres, det kræver bare meget større tryk :) men forskellen på bilflasker og flasker i industrien er mængden (i % af flaskens volume) man putter i, jo mere fyldt, jo større tryk vil gassen yde ved normal temperatur, det er også simple fysik ;)



Hvidgaard
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-05-2006 10:24:34
Svar/Indlæg:
1548/24
Men nu er vi vist gået over i for meget OT :)



Die_Happy
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-05-2006 13:49:45
Svar/Indlæg:
3385/80
#25 Hvad skulle idéen være at få gassen ud flydende istedet for at lade den fordampe i flasken?? Så vidt jeg ved, så lader man flasken vende rigtigt sådan at gassen fordamper i flasken. Det er også af samme grund du kan købe et varmetæppe til flasken ;)

#27 Nææ topic er besvaret såå.. ;)



Assassin
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-05-2006 17:58:49
Svar/Indlæg:
1081/37
Hvidgård: Lattergas kan ikke altid lugtes, det består af nitrogen og oxygen atomer og er lige så lugt neutralt som ren H2O er smags neutralt! og lad så være med at fyre mere bullshit af og læs på tingene istedet.

Die_happy: Forkert hvis du ikke får lattergassen ind flydene i vil koncentrationen ikke være stor nok og dermed ikke få nogen synderlig effekt andet end ved normal luft som lattergassen så fortrænger og ja sansynligt stopper din motor hvis du er uheldig, varmetæppet er for at få højere tryk på da lattergas er flydene ved ret høje temperature så vil der være for lidt tryk på flasken hvis omgivelses temperaturen er for lav. Også derfor det vil være dårligt til kompressor køling.



Noltus
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-05-2006 18:02:27
Svar/Indlæg:
2211/331
#0
nej



Hvidgaard
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-05-2006 11:00:16
Svar/Indlæg:
1548/24
Undskylder til #0, men mener ikke at tråden skal slutte med fejlagtige oplysninger fra personer der gerne vil have forstand på noget de ikke har :)

#29 du ved tydelig vis ikke hvad du snakker om! Har du i det hele taget prøvet at få lattergas hos tandlægen? Egenlig ville jeg sige du skulle bruge google, men at dømme på dit sprog så giver jeg dig lige et link istedet! (I øvrigt, hvis man skal bruge din terminologi til nitrogen og oxygen, samt H2O, så burde N2O være højest ustabilt og kunne bruges som sprængstof når det nu indeholder nitrogengrupper aka. nitrogrupper!)

http://www.npi.gov.au/database...

og her er et uddrag:

N2O: colourless gas with slight sweetish odour
Boiling Point (°C): -88.6

Jeg har arbejdet med N2O (rent N2O) før, og jeg kan forsikre dig at man kan lugte et udslip, og man er slet ikke i tvivl hvis det er en stor lækage.

Og du har heller ikke forstået hvorfor man bruger N2O i biler/både/andre fartøjer (læs evt min post #8 )
N2O spaltes ved ca. 275 grader til rent oxygen der så, hvis motoren får benzin nok, vil resultere i et voldsom ydelsesboost.
Grunden til at man bruger varmetæppe er for at holde et konstant tryk i flasken så computeren ikke blander benzin og N2O forkert forhold pga ændring i trykket som funktion af temperaturen. (Du kan evt læse lidt mere hos http://www.autobremsen.dk/ som beatmore skriver i #13)

næste gang du udtaler dig om noget, så vær lige sikker på at du rent faktisk ved noget om emnet x( og skal vi ikke stoppe det her offtopic, eller lave vores egen soap-box tråd?



Kejserkamla
 
Superbruger
Tilføjet:
06-05-2006 12:23:17
Svar/Indlæg:
240/19
he he da jeg var knægt huggede mig og rødderne en flaske lattergas fra et hospital. slap af en griner vi fik mand :e men det er sku nok ikke lige det bedste for ens hjerne :00





Die_Happy
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-05-2006 12:35:22
Svar/Indlæg:
3385/80
#31 Jeg har ret i at man lukker gas ind i motoren, og ikke flydende gas - right?

Jeg mener nemlig at man bruger varmetæppe af den grund, at når gassen fordamper, så bruger det jo energi, og når det bliver for koldt, så bliver dets evne til at fordampe forringet - og derved lavere boost på bilen - korrekt?



Assassin
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-05-2006 14:42:35
Svar/Indlæg:
1081/37
#31 Nå ja ok en lille sødlig lugt, du må meget undskylde hr. kvaulant, så nu kan du sidde og spille lidt pik over dig selv, og jeg får fred, men se lige hvad jeg skrev: "kan ikke altid lugtes", vores atmosfære består sådan set også af N2O, så selvom der er en farlig koncentration i det rum man befinder sig, er det ikke sikkert man vil kunne lugte det, efter som det er meget meget lidt lugtbart medmindre det stort set findes i rumme i nærheden af 100% koncentration, og gad godt at vide hvor du har arbejdet med det, da rent lattergas kræver special tilladelse man ikke bare lige får, grundet stort misbrug af gassen til blandt andet bedøvelse af campister, og farligheden af gassen, så medmindre du har en narkose uddannelse så var det vist også en lille hvid løgn fra hvidgaard! Men giver dig ret medicisk lattergas kan være dyrere, dette skyldes dog nok mere en heftigt miljøafgift da det er en rimelig kraftig drivhus gas, og da det ikke er skal bruges til forbrænding så kan det ikke undgås at en masse af det slipper ud i atmosfæren.

til #31 og #33

"Når tandlægen bruger lattergas til bedøvelse, tages gassen ud i luftform (heldigvis). Det duer slet ikke til tuning. Her skal gassen ud i flydende form og derfor vendes flasken på hovedet/ lægges ned. Nogle flasker har et sugerør, som går ned i bunden af flasken og de skal selvfølgelig vende med tuden opad. Det afgørende med gassen er at trykket er rigtigt, nemlig mellem 850-900 psi. Når temperaturen er omkring 20 grader passer trykket. Bruges anlægget en kølig sommeraften eller på en snescooter, kan det være nødvendigt at sætte et varnetæppe omkring flasken. Tæppet er termostatstyret og går på 12 volt."

#31

ja så blev det vist uddebateret af dig selv, utroligt! så kan jeg jo sige hvad sagde jeg. Hvad var det lige jeg ikke havde fattet? prøv du bare at slip lattergas ind i luftform i motoren og se hvad der sker(absolut ikke flere heste iværtfald, og eftersom N2O ikke kan betegnes som en oxidizer før det er spaltet er der rimelig stor cance for at forbrændingen går i stå ), som jeg skrev tidligere, du havde ikke overvejet hvorfor der skal bruges en fogger dyse?

Haha brugt til sprængstof, du har åbenbart ingen kemisk indsigt hvis du tror det, rigtigt at sprængstoffer skal indeholde nitrogen grupper(N3 og N2) eller en blanding af oxygen og et brændstof i nogle tilfælde(feks flydene ilt og brint, eller flydene ilt og rent aktivt kul), ganske rigtigt men du har ligesom brug for nogle molekyler disse nitrogen grupper kan gå i forbindelse med, dette er oxygen ikke, da det skal være et stof som kan bruges som brændstof og kan indgå i en kemisk reaktion, og ikke 2 oxidizers, detonationen foregår ved den kemiske reaktion der sker imellem N grupperne og brænstoffet når bindingerne i molekylet går i stykker, dette udløser en voldsom reaktion! x( Så det er nok mere i din forståelse af fysikken at din mangel på viden skal findes, så du bedes venligst lade være med at svine mig til bare fordi din forståelse kun rækker til hvad du kan finde på google, og lad være med at spille plat på din mangel af samme. Jeg har iværtfald ingen steder skrevet at N2O er et sprængstof, og heller ingen steder i mit indlæg er der noget der kan misforståes i den retning. Udover det kan H2O faktisk bruges som sprængstof, ved ikke om du nogen sinde har hørt om udtrykket "exploding water" (og nej ikke det sammen som superheated water) -dette fænomen forekommer ved at du sætter et par elektroder ned i lidt vand med meget kort afstand, og udløser en stor strøm inpuls(fra en kondensator bank) derved vil vandet lynhutigt spaltes, dette bliver blandt andet brugt i "sikre" detonatore, i feks kulminer.

Og Hvidgaard, du kan stadigvæk ikke komprimere en væske, eller jo det kan du godt, men så bliver det til en fast substans. Dette gælder dog ikke for H2O. Ja din viden er åhh så stor inden for den fysikkens verden, tror bare du skal holde dig til din computer.



Die_Happy
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-05-2006 17:53:02
Svar/Indlæg:
3385/80
#34 Slap dog af med det sprog :00



Assassin
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-05-2006 18:12:14
Svar/Indlæg:
1081/37
#35

Det her sætter mit pis i kog: "Undskylder til #0, men mener ikke at tråden skal slutte med fejlagtige oplysninger fra personer der gerne vil have forstand på noget de ikke har" specielt når det kommer fra en eller anden som stort set ikke har kommet med andet end oplysninger som bryder de fysiske love, skal sku ikke sidde og korrigere på mig når han ikke ved hvad han fabler om, magen til i***t skal man lede længe efter.



Die_Happy
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-05-2006 22:45:34
Svar/Indlæg:
3385/80
#36 Du har da netop udnævnt dig selv til mindst en lige så stor i***t når du ikke forstår at behærske dig.



Assassin
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-05-2006 00:14:41
Svar/Indlæg:
1081/37
#37 Muligvis men sidder ikke og spiller plat på det.



Hvidgaard
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-05-2006 00:25:48
Svar/Indlæg:
1548/24
#33 nej, det skal ind flydene, så får man meget mere ilt inde i motoren og kan pumpe tilsvarende benzin ind :)

#34 først, behersk lige din tone! JEG behøver ikke en tilladelse til N2O, det gør min arbejdsplads, og den er tilfældig universitet, men det skal jeg heller ikke dokumentere overfor dig.

Jeg gentager lige for dig. Kompressionen i motoren vil varme lattergas + benzin op og spalte lattergassen til ilt og nitrogen. Så giver tændrøret en gnist til blandingen og da der er meget mere ilt og benzin giver det en meget kraftigere eksplosion = flere heste. Og jo, man kan sagtens bruge lattergas i gasform, det vil stadigvæk give flere heste, men slet ikke i samme grad som det flydene vil gøre.

"Haha brugt til sprængstof, du har åbenbart ingen kemisk indsigt hvis du tror det"
Jeg sagde bare at hvis man skulle følge din terminologi til hvorfor gassen ikke lugtede (det du rent faktisk sagde var "fordi vand ikke smager af noget, så luger N2O heller ikke af noget), ikke fordi det jeg sagde var sandt.

Grunden til mange stoffer med nitro grupper kan fungere som sprængstof er pga nitro gruppernes instabilitet. Der skal ikke ret meget energi til før de spalter fra og frigiver store mængder energi ved dette (der kan trækkes paraleller til kernevåben's måde at fungere på)

Jeg gider ikke diskutere dette mere, jeg har svaret på det personlige angreb du kom med og lader dette være det sidste jeg skriver til dig. Andre folk må selv læse resten og vurdere hvad og hvem de tror på, men jeg ville personligt ikke lytte det mindste på en der bruger "pik" i hans argumentation.