win server 2003

Software d.  01. maj. 2006, skrevet af larsup
Vist: 258 gange.

larsup

Overclocker
Tilføjet:
01-05-2006 17:03:54
Svar/Indlæg:
80/18
hey
kan ikke få den ud af huset det skal lige siges jeg har fiber-net men de andre putere kan godt se den hvis jeg sætter op som først led før routeren men lige så snart jeg sætter den som stand alone på boxen er der ingen der kan snakke med den hvad gør jeg galt :( (håber der nogle der kan hjælpe)

Mvh.
larsup

OcDevil

Elitebruger
Tilføjet:
01-05-2006 17:12:41
Svar/Indlæg:
1262/95
Har du installeret SP1 ? I så flad har du husket at slå den indbyggede firewall fra?

Kan du pinge andre PC'ere på netværket ? Kan du pinge din router ? Kan du pinge en internet adresse f.eks. ntp.cybercity.dk ?

steen

Elitebruger
Tilføjet:
01-05-2006 20:10:10
Svar/Indlæg:
2870/65
#1 Den indbyggede firewall skal aktiveres før den virker i windows server 2003. Firewallen kommer først på med SP1.

Det skal lige siges, at det ikke er tilrådeligt at bruge den indbyggede firewall i server 2003. Den er ikke god nok.

#0 Du siger at du sætter server 2003 på nettet FØR den andre maskiner(inden routeren). Hvordan gør du det? Har du 2 netkort i den maskine?

Hvis jeg har forstået det på den måde, at du har ledningen fra væggen ind i din server, derfra en ledning fra serveren ind i routeren og så fra routeren ledninger ind i de andre maskiner...er der helt klart noget du har misforstået.

Sådan gør du:

Netværks-kabel 1 går fra stikket i væggen ind i routeren. Din router skal være apparatet som bliver din firewall.

Fra routeren (hvis der er flere netværks-udgange) trækker du et kabel til hver maskine. Har du kun een udgang fra din router, skal du bruge en switch, sådan at kablet fra routeren går ind i en switch. Fra switchen trækker du så kabler til de andre maskiner.

Når du har sørger for dette er i orden, kommer næste trin: At få maskinerne til at tale sammen...og samtidigt gå på Internettet.

Din server skal så sættes op med DNS (installeres på serveren). Serveren sættes nu op til at gå på Internettet ved at give den en fast IP addresse i det netværks-segment din router deler addresser ud til (typisk 192.168.1.x) dog må du ikke bruge 192.168.1.1 som er routerens IP addresse). Giv altid en server en fast IP addresse!

De andre maskiner kan så sættes op til at modtage en dhcp addresse, men modtage DNS fra serveren (ved at skrive serverens ip addresse ind på klienterne som primær dns addresse.

Dette er det mest basale setup...og burde virke. Er din router ikke sat op til at dele dhcp-addresser ud, kan du installere dhcp på din server og få den til at dele ip addresser ud til de andre maskiner.

Good luck

larsup

Overclocker
Tilføjet:
02-05-2006 19:23:16
Svar/Indlæg:
80/18
hey unskyld den lange svar tid men jeg arbejder 10 12 timer om dagen så der er ikke så meget tid i hverdagene

det primare formål med serven var at bruge den lokalt og så bruge den til lidt ftp server når man nu sider ude i byen og lige skal hjælpe en af vennerne med noget så er det jo meget rart man lige kan hente det der

der ud over har jeg en såkaldt fiber net forbinelse fra dansk berdbånd og der sider en box i gangen jeg ved bare ikke om den fungerer som en hub/router eller switch

Wizard

Elitebruger
Tilføjet:
02-05-2006 19:36:26
Svar/Indlæg:
845/46
Hvis det er DBNet du har, så funger boksen på væggen ikke som noget som helst andet, end det er der du har hul igennem udaf til.
( med mindre selvfølgelig at du har andet udstyr, end jeg har fra dem )

Så hvis ikke du selv har en router, er det nok der problemet ligger

larsup

Overclocker
Tilføjet:
02-05-2006 19:41:55
Svar/Indlæg:
80/18
har en router men der er kun 4 porte på til putere men har to net kort i serven hvordan ser opsætningen så ud er totalt ny på dette område :(

larsup

Overclocker
Tilføjet:
02-05-2006 20:09:17
Svar/Indlæg:
80/18
ups sad lige og sov i timen det som steen skriver i #2 pkt:4 men hvad gør jeg så når der kun er 4 porte på routeren og jeg har 4 lokale maskiner

steen

Elitebruger
Tilføjet:
02-05-2006 22:26:52
Svar/Indlæg:
2870/65
# 6

Så fistrer du ud og køber en switch. En 100 mbit 5 ports switch fås for under 300 kr.

Når du har en switch for binder du dine enheder i denne rækkefølge:

Stik i væg - router - switch - 5 maskiner el.

Stik i væg - router - server OG switch - switch til 4 maskiner.

Har selv en GB switch 8 ports. Den kostede ca. 650 for et år siden. Gigabit på det interne netværk er niiice.

Du KAN undvære switchen (da du har 2 netkort i serveren, men opsætningen er ikke ligefrem nem. Man skal holde tungen lige i munden.

Der er 2 måder at gøre det på: Den rigtige og den med deling af netværks-forbindelse.

Den rigtige er, at aktivere RRAS på serveren. I RRAS Snap-in´et laver man så 2 forbindelser( Internt og eksternt - bedste måde at holde styr på netkortene er at omdøbe dem til Intern og Ekstern).

Så sætter man det eksterne netkort til at kunne snakke med routeren (altså skal de være på samme netværks-segment).
Så sættes det interne netkort op med en ip addresse i et andet netværks-segment - altså, hvis det eksterne ligger i et 192.168.x.y område, så kan du sætte det interne op i et 172.16.x.y område el. i et 10.x.y.z område).

Når det interne netkort er sat op, skal du lave en NAT route fra det interne netkort til det eksterne.

Derefter sætter du dine "klienter" op med netværks-addresser på samme segment som det du valgte til det interne netkort.

Så skulle det spille....men som sagt: Det er meget nemmere at købe en switch.

steen

Elitebruger
Tilføjet:
02-05-2006 22:34:49
Svar/Indlæg:
2870/65
Glemte måske lige at fortælle, at RRAS står for Routing and Remote Access.

Hvis du benytter dig at RRAS skal din DNS være på plads. Ellers risikerer du at intet fungerer efter hensigten.

I DNS vil du så også kunne "pege" på din FTP server ved at lave en A-record på FTP serverens navn/IP addresse.

larsup

Overclocker
Tilføjet:
11-05-2006 16:34:42
Svar/Indlæg:
80/18
hej alle sammen

nu har jeg lidt tid har købt en switch men når inst: dhcp dør den hvad gør jeg forkert er det bare mig der er dum eller hva 8)