Kølermontering - bange for bundkort og CPU.

Bundkort / CPU d.  02. maj. 2006, skrevet af Hobbes
Vist: 251 gange.

Hobbes

Overclocker
Tilføjet:
02-05-2006 11:22:46
Svar/Indlæg:
21/8
Jeg er blevet den lykkelige ejer af det her bundkort.
http://www.edbpriser.dk/Listpr...
Og dertil har jeg købt en AMD 64 x2 3800+
Og en zalman cpu køgler....

Og det er der problemet ligger.... da ram og cpu ligger ret tæt på det her bundkort, så mente jeg at jeg ville få nogle problemer ang. jeg måske ikke ville få plads til mine 4 GB ram...

Så en rigtig flink forhandler sagde til mig, at jeg bare skulle have en zalman køler, som stikker mere ud fra bundkortet en den er brede.
http://www.edbpriser.dk/Listpr...

Men da jeg satte den i, fik jeg en utrolig underlig ide, om at sådan en måske kan brække mit bundkort eller cpu ned ?
Er det et problem men har hørt om før, og ja jeg er seriøs, jeg har altid købt "in a box" når jeg har købt cpu'er

Tror endda det tog mig 1 time og 45 minutter og sætte den køgler på, da jeg var utrolig usikker, plus at man skulle bruge utrolig mange kræfter, at jeg var bange for at trykke mig cpu gennem bundkortet :) men det fik jeg at vide det var ret så normalt....

Men håber på det er en der kan skrive en lille berolingende linje eller noget, om at den køler bliver hvor den skal være og ikke falder ned og knuser mit helt nye lydkort og min 7900 Gt kort... :)

gandalf18

Ny Skribent
Tilføjet:
02-05-2006 11:29:39
Svar/Indlæg:
5678/460
bare rolig jeg vil tro du skal op over 2 kg køler før den begynder og knække og vis din computer bare stå bliver slet ik noget problem jeg har lige monteret CNPS 7700 på min den vejer altså 918g og den har der ik været problemer med men når jeg skal ha den til lan så ligger jeg den ned på siden eller tar jeg køler af så er jeg på den sikre side at jeg ik bevæger den for meget op og ned

så vis du har monteret den godt og måske lige hevet lidt i den så du ved den sætter fast men ik for fast så den knuser cpu så flytter den sig ik nogen steder det kun under transport af din kasse du skal være obs på det

SLAP AF DIN KØLER BLIVER HVOR DEN ER :e

gandalf18

Ny Skribent
Tilføjet:
02-05-2006 11:29:54
Svar/Indlæg:
5678/460
det blev lidt mere end et par linier sorry

Hobbes

Overclocker
Tilføjet:
02-05-2006 11:38:19
Svar/Indlæg:
21/8
Det er så helt fair.... :)

Nu er det lidt svært at beskrive, men da du skulle sætte din, på skulle du også presse helt vild, for at få den til at sætte sig fast ???

Jeg ved for mit ved kommende, var der et eller anden stykke metal, som var en smule buket, som skulle sættes fast med 2 skruer.... jamen jeg var sku flere gange ved at opgive, skulle virkelig ligge vægt i, for at få de stykke metal trykket så langt ned at mine 2 skruer, kunne få fat.....

gandalf18

Ny Skribent
Tilføjet:
02-05-2006 11:42:28
Svar/Indlæg:
5678/460
jeg plejer bare og skrue den ene side fast bare lige et par omgange så den sætter der så presser jeg den anden side ned og skruer et par omgange så den sidder der så skruer jeg skiftevis på den ene side og dne anden side til den sidder der ik så svært når man lige ka tricket *g*

Hobbes

Overclocker
Tilføjet:
02-05-2006 11:53:00
Svar/Indlæg:
21/8
Nej du får det jo næsten til at lyde nemt :p

gandalf18

Ny Skribent
Tilføjet:
02-05-2006 12:16:10
Svar/Indlæg:
5678/460
det faktisk nemt jeg smækked min CNPS 7700 på min x2 3800+ på under 5 min når man har gjort det før så det er ik så svært

Sajmon

Elitebruger
Tilføjet:
02-05-2006 12:26:10
Svar/Indlæg:
6624/113
Jeg kan da lige støtte op om det Gandalf siger...

Hvis du har monteret køleren som der står i den medfølgende beskrivelse, så sker der ik en dyt, selvom du skulle få en uimodståelig lyst til at kyle lidt med din maskine.

A64 bundkort er jo velsignet med en fin ramme på bagsiden, netop til at støtte de tunge kølere - så der kan du være ganske rolig. Faktum er at det der giver CNPS9500'erens tryk mod CPU'en, er et stykke fjederstål som mange mennesker vil mene er ret stift - men det er altså lavet til opgaven. :D

Det med at du skulle trykke helt ekstremt, er så godt som umuligt at sammenligne. Jeg kan som håndværker sagtens trykke noget ned med både 40 og 50 kilo uden jeg synes det føles vildt, hvor du måske ville synes at 10 kilo er helt sindssygt.
Hvis din tolerancetærskel og dine kræfter er helt anderledes end andres, kan det jo nemt misforstås.

Konklusion:

Kig på monteringsvejledningen og tjek at det hele er gjort korrekt. Hvis du vurderer at det er tilfældet, så er der no worries... ;)

gandalf18

Ny Skribent
Tilføjet:
02-05-2006 12:46:20
Svar/Indlæg:
5678/460
7# ja nemlig jeg plejer bare og bruge ordet og trykke hård , ekstremt mener jeg at så skal man sidde på sin køler for at få den til at sidde på plads

men ja der skal da trykkes på de der zalman kølere jeg har selv haft zalman vandkøling (har jeg stadig er ved at gøre den rent til salg) og så har jeg en CNPS 7000 liggne som skal følge med et andet bundkort så jeg har kun positive oplevelser med zalman

Gripen90

Senior Skribent
Tilføjet:
02-05-2006 12:57:59
Svar/Indlæg:
15982/637
Igen som de andre siger, så har AMD oppet sig og vi er ikke i socket 462/As kirugiske afdeling længere. CPUerne kan pga heatspreaderen tage nogle knubs uden problemer da kernen er beskyttet, yderligere er der den nye monterings ramme som virkelig kan klare nogle af de tunge kølere. Den gamle max vægt der hed 300gram på soklen fra socket A er ovre.
Så vær du bare helt rolig. Sidder køleren fast så sidder den fast ;)

gandalf18

Ny Skribent
Tilføjet:
02-05-2006 13:38:28
Svar/Indlæg:
5678/460
9# amd's maxvægt på socket var nu 450g men wtf

OEA

Superbruger
Tilføjet:
02-05-2006 13:56:39
Svar/Indlæg:
1711/30
#1 #7 :p :e

Hobbes

Overclocker
Tilføjet:
02-05-2006 14:04:04
Svar/Indlæg:
21/8
Takker mange gange for de svar der er kommet.... :)

#7 da jeg mente man skulle trykke helt extrem, var det ikke ment at jeg var oppe og sidde på den, men der imod at jeg har aldrig brugt så stort et tryk for at sætte et stykke hardware på før..... men vil da også lige sige, at det eneste jeg har sat i er lydkort og graftikkort og så et par ram, så jeg har sikkert meget til gode på det område..... men nu fik jeg i hvert fald prøvet at sætte en cpu og en køler på... :)

Men igen tak for de mange svar

Galvatron

Elitebruger
Tilføjet:
02-05-2006 15:48:26
Svar/Indlæg:
650/57
#10: Jeps, jeg hentydede bare til deres første angivelse i 2001 som var 300gram, den blev senere revideret til 450gram, med XP-modellerne :)

#12: Bare man gør det stille og roligt, men med et fast tag, så er det slet ikke så galt :)