Ageia Physx preview

Litteratur d.  03. maj. 2006, skrevet af Illuminati
Vist: 1152 gange.

Illuminati

Elitebruger
Tilføjet:
03-05-2006 09:53:37
Svar/Indlæg:
10398/435
Kommentar til nyhed på: http://www.overclocking.dk/new...
Kim

Superbruger
Tilføjet:
03-05-2006 10:18:58
Svar/Indlæg:
772/50
vil ha!, damn den er altså nice :D jeg skulle nok købe en bare for at spille cell factor i første omgang

sko

Elitebruger
Tilføjet:
03-05-2006 10:34:14
Svar/Indlæg:
1954/464
hmm..ser spændende ud, men altid svært at vurdere om man skal være med på vognen i første omgang.

både titler og kort, vil jo selvfølgelig forbedres, men nu må vi vente og se til retail kortene kommer ud, og titlerne, og endelig også prisen.. :p

red_martians

Moderator
Tilføjet:
03-05-2006 10:43:32
Svar/Indlæg:
7881/1165
Det som jeg finder mest spændende er, at vi nu får endnu et kort. Ellere rettere endnu en CPU.
Så nu kan der opstå PPU, CPU og GPU-afhængige spil.
Derfor vil det jeg ser mest op til foruden effekter, er hvor kortet aflaster. Ifølge AGIEA selv er det CÅPU'en... men det vil frigøre flere resorcer andre steder osv osv.
Så om PPU'en gør at man pludselig kan spille på en 1Ghz med et Geforce7900GTX ved fuld hastighed... Eller at man ikke behøver mere end et 7300GS for at få en fuld udnyttelse af PPU'n er særdeles spændende. Så håber på at folk derude prøver løs på tværs af producenter og forskellige typer grafikkort. :)

Overbuary

Elitebruger
Tilføjet:
03-05-2006 10:43:48
Svar/Indlæg:
1762/50
Damn, Det er en sikker køber, sammen med Ghost Recon :D

sko

Elitebruger
Tilføjet:
03-05-2006 11:04:42
Svar/Indlæg:
1954/464
# 3 enig her...

det bliver jo også spændende at se, når retailkortene kommer hvor stor konkurrence der bliver, og hvordan det vil påvirke prisen..

og som du siger, ser det ud til at det kommer i pci interface, så selv folk med ældre computere uden pci-e interface kan være med..

tror helt sikkert det nok skal blive et hit, men tror at prisen kommer til at spille en del ind.

CV

Overclocker
Tilføjet:
03-05-2006 11:58:15
Svar/Indlæg:
466/9
#5 Der kommer vist nok også en PCI-E 4x version. :) Det er så dejligt for os som ikke har plads til mere i PCI slotsne :e

red_martians

Moderator
Tilføjet:
03-05-2006 12:28:46
Svar/Indlæg:
7881/1165
#5: har du et PCI 4x+slot ??
Dem der har SLi-bundkort har et 16x-slot som kan bruges... altså hvis man ikke har SLi-grafikkort. :)

CV

Overclocker
Tilføjet:
03-05-2006 12:42:35
Svar/Indlæg:
466/9
#7 Jep, sidder med et DFI Lanparty SLI-DR ;)
Der kommer da ikke et Aegia PhysX til PCI-E 16x ?:(

Anzelz

Elitebruger
Tilføjet:
03-05-2006 13:15:43
Svar/Indlæg:
2343/272
Hmm tænkte på om X-box 360 og PS 3 kan lave sådan noget gejl?:)

red_martians

Moderator
Tilføjet:
03-05-2006 13:25:57
Svar/Indlæg:
7881/1165
#8: nææ, men det er ligemeget... 4xPCI-e passer i alle slots fra 4x og opefter..
1x passer i alle PCI-e-slots...

Men generelt passer det ikke helt, for et 16x kan sagtens værre i et 1x-slot.. det kræver blot at man liger fjerner enden af slottet så kortet kan komme i...
:)

[G.N.U.]

Elitebruger
Tilføjet:
03-05-2006 14:43:50
Svar/Indlæg:
2175/21
så mangler man stadigvæk spørgsmålet der kan afgøre om lortet nogensinde kan få succes: vil det give nogen fordel selvom spillet ikke er skrevet til physX...altså ydelsesmæssigt........ingen har hidtil villet/kunnet svare på det....

sko

Elitebruger
Tilføjet:
03-05-2006 14:51:27
Svar/Indlæg:
1954/464
# 11....ja...med hensyn til de gamle spil vil det være tvivlsom..men tror heller ikke det bliver derfor man køber physx....

med de titler der er på plakaten, så tror jeg det nok skal blive interessant..

specielt hvis physx begynder at blive et krav, for at kunne afvikle spillene...

JvT

Elitebruger
Tilføjet:
03-05-2006 15:02:35
Svar/Indlæg:
167/3
Jeg er meget enig med dig #3.

Jeg er også interesseret i at se hvor meget CPU'en bliver aflastet med PPU'en installeret.

Det er en spændende teknologi, som måske kan gøre ATI og Nvidia lettere arbejdsløse, så måske er det også derfor de kæmper med at få deres GPU'er til at lave Physics arbejde (så man IGEN får hårdt brug for deres dyre grafikkort)

Illuminati

Elitebruger
Tilføjet:
03-05-2006 15:19:57
Svar/Indlæg:
10398/435
hmm jeg synes der er mange folk som har misforstået ppu-ideen...

#11, "ingen har hidtil villet/kunne" jeg har da.. både kunne og gjort. Det kræver en API. Ergo kun spil som er "brandet" med physx vil kunne drage nytte af det. Så svaret er nej, der er ingen fordel.

#13, det har ikke noget som så med grafik at gøre.. Andet end at grafikkortet som altid skal vise hvad der sker på skærmen. PPU'en aflaster ikke grafikkortet, men cpu'en. "Før" skulle cpu'en beregne "hvad vej en kasse skulle vælte hvis den landede med den vinkel på det hjørne". Nu overtager ppu'en disse beregninger, mere er der ikke i det.

JvT

Elitebruger
Tilføjet:
03-05-2006 15:39:32
Svar/Indlæg:
167/3
#14, Jeg kan godt se at min post kan misforståes. Men jeg hentyder til at ATI og Nvidia vil vha. API'er udføre physics beregninger på GPU'en.

[G.N.U.]

Elitebruger
Tilføjet:
03-05-2006 15:40:01
Svar/Indlæg:
2175/21
hvorfor kan den ikke tage de beregninger fra cpuen selvom spillet ikke er skrevet til det?...men hvis det Er sådan...så er ageia dømt til at mislykkes, da nvidia og ati nok også kommer med diverse ppuer på deres kommende gfx kort...når spillene er lavet til det....

Illuminati

Elitebruger
Tilføjet:
03-05-2006 16:00:49
Svar/Indlæg:
10398/435
#15, ok.. ja nvidia har jo allerede lavet så at fysik kan køres på det ene kort i SLI. ATI har vist også noget hvor ikke-udnyttede pipelines bruges til fysik.

#16, hehe. jeps.. (personligt har jeg altid ment at ageia vil floppe, sagde det vist også engang hvor der var en "spå-fremtiden-tråd".)

Grunden er at kortet ikke aner hvad er fysiske beregninger og hvad ikke er, derfor bruger man en (flere) API når man laver spillet. I API siger man så hvad er fysik og hvad ikke er.. Når spillet så afvikles så bliver dataen sendt de rigtige steder hen, AI til CPU, lyd til lydkort, gfx til gfx osv....

aigh!

Overclocker
Tilføjet:
03-05-2006 16:28:54
Svar/Indlæg:
529/97
Det billede der var sgu da det billede uden PhysX, og det nedenunder var med PhysX!

Illuminati

Elitebruger
Tilføjet:
03-05-2006 17:03:16
Svar/Indlæg:
10398/435
#18, hehe, hvem siger også at billed skulle være med physx? ;) jeg synes bare at det billed var det flotteste.. hvis du ser videoerne vil du nok også synes at dem hvor de ikke bruger physx er fedest. det ligner jo et pakke chokopops som springer i luften når de bruger physx.. eneste gode er lastvognen i video 2.

aigh!

Overclocker
Tilføjet:
03-05-2006 17:12:16
Svar/Indlæg:
529/97
hehe jep, men det virker da lidt forkert at lave en nyhed om det grafikkort, og så vise et billede fra et andet grafikkort, hvis du forstår? :D

MeLViS

Superbruger
Tilføjet:
03-05-2006 20:39:51
Svar/Indlæg:
113/13
#9: Jeg tror Xbox360 har noget af dette, da grafikchippen vist tildels er lavet af folkene bag AGEIA.

1 ting er sikkert at jeg syntes mit Ghost Recon ser langt federe ud på Xbox360'rn end på pcen.

[G.N.U.]

Elitebruger
Tilføjet:
03-05-2006 23:22:36
Svar/Indlæg:
2175/21
#17 men API burde vel bare være en simpel update til spillene ?...det kunne redde dem...hvorimod ægte physX self skal være bygget med op fra bunden.

Illuminati

Elitebruger
Tilføjet:
03-05-2006 23:41:51
Svar/Indlæg:
10398/435
#22, tror jeg ikke man kan.. I så fald kræver det at man skriver en helt ny fysik-del til spillet via API'en. Men så kræver det også at man fjerner den gamle cpu-baseret fysik fra spillet. Ellers vil man jo ende med "dobbelt fysik". Man skal jo kunne deaktivere "fysik via cpu" og det er der ingen af de gamle spil som er skrevet til at kunne.

CV

Overclocker
Tilføjet:
04-05-2006 11:37:30
Svar/Indlæg:
466/9
HMm, troede ikke det var udkommet endnu. ?:(

https://www.novatech.co.uk/nov...

[G.N.U.]

Elitebruger
Tilføjet:
04-05-2006 12:56:26
Svar/Indlæg:
2175/21
#23 lyder ikke osmom jeg skal have physX i så fald..havde set frem til at man kunne bruge det til bf2 til at aflaste cpuen......

CV

Overclocker
Tilføjet:
04-05-2006 13:16:01
Svar/Indlæg:
466/9
#25 Ahh, det kan da være at EA/DICE får smidt en patch ud til os som kan give understøttelse af kortet, men fucke spillet endnu mere op. :e Glæder mig allerede :e

(Se det sarkastiske / ironien ? )

inside

Elitebruger
Tilføjet:
04-05-2006 13:28:46
Svar/Indlæg:
805/46

Ja det vil de godt kunne, og især PS3 pga. dens CELL cpu :)

citat fra en af udviklerne bag Unreal 2007 og Unreal Engine 3:

"Mark Rein: One thing AGEIA's done that's really smart is that--well, if you've seen our PS3 demo, and this is really version .1, really not a finished performance at all, but we've got some really great cool physics things going on PS3. They've done a really good job of optimizing their library to work well with the SPUs in the Cell processor, which means we're going to be able to get a lot of physics performance out of PlayStation 3. Also on Xbox 360 to some extent, but definitely on PS3 we're going to be able to get a lot of physics capabilities out of that. Which means that, to bring [games using those methods] to a PC, you're probably going to need the hardware. Or you could maybe scale it up even further on the PC, I believe, with their hardware. I think that bodes really well for them if developers go nuts and do really cool physics on PlayStation 3, then if people want to play it to that level on PC, they'll buy the card."

Schumi

Elitebruger
Tilføjet:
04-05-2006 13:59:12
Svar/Indlæg:
250/59
Jeg forstår ikke al den snak om at "jeg gider ikke købe den hvis den ikke aflaster min cpu" osv.

Sådan som jeg ser det, så virker det som om at spil-udviklere rent faktisk er begrænsede af den fysikberegning en cpu kan lave og derfor ikke kan lave superflotte og dybt imponerende eksplosioner som virkelig kan give skydespil - og så mange andre spil - den dybde der virkelig giver den sidste indlevelse..

Med PhysX-kortet/chip'en kan de smide alle de beregninger derover og lave kæmpe eksplosioner der påvirker det omgivende miljø på en realistisk måde og derved skaber hvad vi gamere i sidste ende søger; den totale indlevelse og overbevisning om at det vi spiller er "rigtigt"..

Så i mine øjne hersker der ingen tvivl, jeg skal ha' det kort og når spiludviklerne begynder at udnytte de kræfter - hvilket de jo kun gør i større grad hvis tilslutningen til de her kort er mærkbar, ligesom vi har set med SLI og dualcore - så vil det i mine øjne være en lige så stor revolution som da grafikkortet virkelig kom på banen..

I sidste ende gør vi sgu os selv en bjørnetjeneste ved ikke at støtte op omkring det her og vise dem at super-realistisk fysik og imponerende effekter er noget vi ønsker at betale for i et spil..

- my 2 cents

aigh!

Overclocker
Tilføjet:
05-05-2006 13:07:07
Svar/Indlæg:
529/97

Fuldstændig enig.

[G.N.U.]

Elitebruger
Tilføjet:
05-05-2006 17:29:28
Svar/Indlæg:
2175/21
#28 ja det er da meget fint....men det hjælper jo ikke hvis man nu spiller bestemte spil der ikke kan udnytte en skid af det......så er 2200 kr mange penge at smide ud til noget der måske bliver en del af ens gfx kort når man endelig kan bruge det.......ikke alle skifte hvad de spiller bare fordi der lige er kommet en ny titel på markedet...det er der faktisk meget få der gør.

Schumi

Elitebruger
Tilføjet:
05-05-2006 22:48:37
Svar/Indlæg:
250/59
#30 Om man skal købe kortet nu eller som indbygget chip på et grafikkort senere skal jeg ikke argumentere imod, men hvis du ærlig talt fik valget mellem f.eks. Battlefield 2 eller "Battlefield 3" med PhysX "fysik" så tror jeg også du ville vælge den sidste..

Hvad angår at folk bliver ved med at spille det de er glade for kan jeg kun være enig i, det samme gør jeg selv ;)

Jeg ser det lidt ligesom da 3dfx kom frem, det hjælper måske ikke på de spil du allerede spiller som blev udviklet inden kortet kom frem, men hvis du vil ha' det fulde ud af de kommende titler så skal du ha' det nu og ikke senere.. Om man så vil vente til udviklerne har fået styr på at udnytte kræfterne fuldt ud og så leve med en "begrænset" spilleoplevelse indtil da er jo så op til den enkelte. Jeg ser det bare ikke som et spørgsmål om det her bliver standard, men som et spørgsmål om hvor hurtigt det bliver standard.

Min pointe er bare at man bør ikke lade være med at købe sådan et kort fordi det måske ikke gavner det spil du sidder og spiller lige nu, i al enkelhed; kig fremad og ikke tilbage..

Men nu skal jeg heller ikke sidde og male alt lyserødt, for jeg er da endnu ikke blæst fuldstændig væk af hvad jeg har set sådan et kort gøre for et spil, men jeg tror virkelig at det her er noget der er kommet for at blive, derfor min entusiasme.

[G.N.U.]

Elitebruger
Tilføjet:
06-05-2006 13:17:43
Svar/Indlæg:
2175/21
#31 den der med at købe noget fordi det måske bliver aktuelt bør man glemme ALT om når det gælder it verdenen.....udviklingen går så hurtigt at hvis du køber det nu og først kan bruge det til jul, så kan du måske spare 800 kr ved at vente til der er brug for det...og det næste battlefield spil kommer tila t hedde 2142 og er ikke populær i ret mange battlefield fans øjne....men det er lige en detalje.