Jeg tror M.Thomsen glemmer at forklare hvorfor han er glad for en stor vandmængde... Fordampning - moder naturs bedste afkølingsmetode.
Fordelen er at man faktisk kan komme under ambient temperatur med den rette konstruktion, og at det er 100% passivt.
Ulempen er at have et åbent kar stående som tilføjer fugtighed til luften, og suger støv og lignende emner RET aggressivt.
Det er en løsning jeg personligt selv vil afstå fra, da der er for mange besværlige problemer ved det. Det faktum at systemet kræver opmærksomhed på regelmæssig basis, dur ikke i min verden.
Hvis ens maskine ikke skal flyttes mere end 2-3 gange om året, er hele "passiv køling" ideen jo bare et spørgsmål om hvor stor en køleflade man kører med.
Jeg vil med det samme sige at det ikke er en realistisk måling med 30 grader full load på en P4 3,0 GHz. Jeg går ud fra du mente full load, da idle temperaturer ikke kan bruges til noget når man tester effektiviteten af sit kølesystem... Mente du idle, så skal du lave om på din testprocedure. ;)
Jeg har selv eksperimenteret en smule med passiv køling, men fandt ret hurtigt ud af det bare ikke hænger sammen med en overclocket PC. CPU, GFX og chipsettet er intet problem, men MOSfets og en masse af de små chips som sidder på et bundkortet kan, med de effekter som nuværende CPU'er river af sig, simpelthen ikke klare det i længden. Der SKAL airflow henover bundkortet, omend minimumskravet er meget lavt.
Din hørelse kan ikke opfange en 92mm blæser af god kvalitet, dvs.med 2 kuglelejer, som kører ved 5 eller 7 volt uanset hvor stille der ellers er i lokalet. Forudsat den er lidt strategisk placeret, er det ca. hvad det kræver af køling.
Så nup du dig bare en stak hoveder, en harddisk kasse, og en lydsvag pumpe - og kom igang med at strukturere hvor meget plads du har at gøre godt med.
Jeg havde en køleflade på 130 x 50 x 15cm bestående af kobberrør med aluminiumslameller hængende under den ene side af mit 3 meter lange skrivebord. Der var ca 10cm op til undersiden af bordet, og placeringen skal understøtte naturlig konvektion igennem kølefladen. Jeg kan holde ca 60 grader ved load på min maskine i min profil, når jeg bruger passiv løsningen.
Bruger jeg mine 2 x Hayden aluvandkølere med 92mm blæsere på 7 volt, er den største støjkilde stadig mine harddiske - jeg sover 40cm fra maskinen, og min full load temperatur er 46 grader...
Konklusionen må være at jeg skal op i størrelsen på køleflade, for jeg kan stort set regulere min temperatur en grad ad gangen, med et stykke A4 papir som jeg skubber ind ovenpå fladen så den dækker lidt mere eller mindre.
Jeg har desuden et X1800XT grafikkort og mit 955X chipset med i loopet, sammen med min P4 640@4222MHz ved 1,45 vcore. Jeg mener maskinen trækker 391 watt fra stikkontakten inklusive min 19" CRT skærm, som står for de knap 60 af dem - men de tal kan jeg lige tjekke når jeg er hjemme idag.