Advarsel imod at købe Creative X-fi hvis man benytter SCSI
Jeg har købt et Creative X-fi fatal1ty lydkort, hvor lyden er helt fantastisk i bl.a. Battlefield 2.
MEN der går hurtigt skår i glæden, for jeg opdager indimellem en meget irriterende statisk støj som minder om når man leder efter en station på en radio. Jeg finder hurtigt ud af at problemet opstår når min SCSI harddisk læser. Jeg beslutter herefter at teste kortet i 3 andre computere med samme resultat, hver gang SCSI kortet er tilstede kommer problemet. Jeg tester endda hos en kammerat med et standard X-fi kort og her er der samme problem med mit SCSI. Nu tænker jeg at mit elskede Adaptec SCSI kort er defekt og får fat i 3 andre; et andet Adaptec, Tekram og et LSI. Dem tester jeg dog kun på en maskine men opnår samme resultat som med den første SCSI controller. Det har heller ikke hjulpet at rykke kort frem eller tilbage i PCI pladserne eller ændre på PCI latency. Et hurtigt kig på nettet viser at jeg ikke er den eneste med problemer. Hovedsageligt opstår de med nForce3 og nForce4. Men der er også nogle intel boards med problemer.
Problemer med X-fi kort fås næsten med garanti med en Athlon 64 og et SCSI kort. Der er også problemer med nogle PCI gigabit netkort og nogle PCI tv-tunere.
Så vidt jeg kan forstå er det ikke et problem som kan rettes med en driver eller firmware, da det er X-fi chippens opbygning og interface med PCI-bussen som er buggy. Men at problemet har eksisteret siden kortets lancering uden at bliver løst antyder bare at Creative ikke tør kalde et kort tilbage og vælger at nedtysse tingene.
Jeg vil derfor advare imod at købe X-fi kort hvis man benytter det beskrevne hardware. :(
#0, tak for advarslen. Så bliver det jo i hvert fald ikke et X-FI kort, der skal i min maskine. Jeg vil sgu' hellere klare mig med onboard lyd end skille mig af med min elskede 15k ll scsi disk.