Kompatibilitet: ATA Raid + Dvd-brænder

Diverse d.  10. maj. 2006, skrevet af gabbadoo
Vist: 153 gange.

gabbadoo

Elitebruger
Tilføjet:
10-05-2006 06:24:31
Svar/Indlæg:
3065/208
Hej alle

Nogen der tror det vil betyde noget for harddiskene(overførsel & stabilet fx), at der på den ene ATA-controller også sidder en DVD-brænder?

Jeg kunne godt bruge lidt ekstra plads, men synes ikke lige jeg gider investere ret mange penge i en større harddisk. Slet ikke i 2 nye SATA diske til et raid-setup. Så hellere en Maxtor DM9+ 80GB 2MB cache ATA133 mere til et raid0 setup.

Walenad

Elitebruger
Tilføjet:
10-05-2006 08:56:01
Svar/Indlæg:
1906/25
Hvordan påtænker på at montere dine harddiske?

Kabel 1: 1 stk maxtor 80 alene
Kabel 2: 1 stk maxtor 80 + brænder?

Begge hd'er i RAID0.

eller

Kabel 1: 2 stk maxtor 80 i raid-0
kabel 2: brænder?

gabbadoo

Elitebruger
Tilføjet:
10-05-2006 09:21:50
Svar/Indlæg:
3065/208
Det er lidt det spørgsmålet handler om.

Jeg regner med at burst speed'en vil blive relativt lav, hvis begge hdd'er sidder på samme kabel, fordi min ene hdd lige nu klarer en burstspeed på 123MB/s, og et raid0 setup vil jo klart kunne øge burstspeed'en udover ATA133 specs, så den 1. mulighed du har nævnt synes jeg er mest tiltrækkende.

Til gengæld er gennemsnitslæsehastigheden aldrig over 60MB/s, hvilket så alligevel retfærdiggør den 2. mulighed en smule, men jeg er bare bekymret for at dvd-drevet måske handicapper array'et en smule hvis det sættes i konfiguration 1, især hvis der skal læses en dvd og skrives til harddisken (nu svarer jeg vidst selv på spørgsmålet :r ) - for under ingen omstændigher vil raid-setup'et kræve særlig høj læse/skrive hastighed eftersom dvd-drevet kun er et ATA33 drev og hverken læser eller skriver med en hastighed i nærheden af en harddisk.

Jeg må vidst hellere få bestilt den harddisk :)

Tak for hjælpen, det gav lige overblik over konfigurationsmulighederne så jeg kunne træffe en beslutning.

Walenad

Elitebruger
Tilføjet:
10-05-2006 12:03:24
Svar/Indlæg:
1906/25
Jeg spekulerer mere på hvad controlleren vil sige til at du i raid mode kører med en DVD'er på kablet.

Mit foreslag er et helt 3.

PATA controller

stik 1: ATA hd
stik 2: DVD

SATA controller

ny SATA disk

- - -

Du laver så SATA disken til system og smider swap / side-filen over på dit ata drev for performance.

Dette indebærer så enten en reformattering eller lidt fuskeri mht. operativ-systemet.

- - - -

Alternativ:

Få en lille ATA controller (med bios på) og smid DVD drevet på den. Kan findes brugt for få kroner.

Derefter:

PATA:

Kabel 1: 1 stk maxtor 80
Kabel 2: 1 stk maxtor 80

Begge i RAID0

Ekstra controller:

DVD

Atomizer

Elitebruger
Tilføjet:
10-05-2006 18:54:47
Svar/Indlæg:
688/32
Hvad er det for et bundkort? Min Raid controller undestøtter ikke drev som DVD og CDrom.

Prøv lige at kontrollere at din ATA controller understøtter raid. I de fleste tilfælde gør den ikke hvis du også har en SATA controller på bundkortet (Så er det kun SATA der understøtter RAID.)

De bundkort jeg har set med PATA Raid har der været en normal controller til dvd og cdrom og en anden til PATA diske RAID.

gabbadoo

Elitebruger
Tilføjet:
12-05-2006 03:09:11
Svar/Indlæg:
3065/208
Det' DFI nForce4 bundkort vidst endda med sata-pata crossraid, men det betyder ikke nødvendigvis den vil acceptere et cdc/dvd-drev ekstra på ata-controlleren.