Raid 0

Diverse d.  11. maj. 2006, skrevet af System
Vist: 186 gange.

System
 
Overclocker
Tilføjet:
11-05-2006 11:13:03
Svar/Indlæg:
0/11005
Hej

Jeg er stødt på et lille problem, da jeg var ved at sætte min 2 S-ata harddiske til raid0 på en Asus P4P800SE motherboard, er der nogen der har lidt mere forstand på det end jeg. Sku lige sige at det første gang jeg prøver raid 0, så hvis nogen der har gode råd eller en nem guid step by step ville være kanon..

Tak
steen
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-05-2006 11:23:48
Svar/Indlæg:
2870/65
Nu har jeg ikke selv det board, men tror da godt at jeg kan hjælpe lidt.

De fleste boards skal have Enabled Raid i bios. Det er dog ikke ale boards der behøver RaidEnabled i bios, men prøv dig frem.

Dernæst har de fleste boards også en mulighed for at gå ind i controllerens egen bios (enten med Ctrl+S el. F4 tasten). Så går du ind i controllerens bios og vælger at sætte Raid 0 på, typisk ved at markere 2 diske og siden at vælge at sætte dem op i Raid 0. I nogle controllere har man så også mulighed for at vælge hvilken Stripeset size man vil bruge. Her går du ikke galt i byen, hvis du vælger enten 32 el. 64 Kb.

Når det er sat op i controllerens bios gemmer man valgene (oftest ved at gå ud af biosen). Så genstarter maskinen og der er nu forberedt for Raid 0.

Så kommer selve installationen bagefter. Her skal du være lidt kvik i starten af den blå GUI. Her får du mulighed for at trykke F6 tasten for at tilføje driverne til Raid controlleren. Gør det.

Installationen kører så lidt videre, men kommer snart med en mulighed for at trykke på S-tasten for at tilføje driveren til brug for Raid controlleren. Samtidigt skal du så indsætte den floppy-disk som indeholder driveren.

Hvis der er drivere til flere OS, skal du så vælge den du skal bruge. Driveren indlæses og dsu fjerner så floppy-disken...og læner dig tilbage...til næste trin spørger dig om de sædvanlige ting under installationen.

Hvis installationen (når den kommer til det sted hvor du skal oprette partitioner) kan se diskenes samlede størrelse (2*200 GB er f.eks 372 GB tilsammen) har du gjort det rigtige og kan roligt fortsætte. Vises begge diskene, har du gjort noget forkert...start forfra.



Beaviz
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-05-2006 13:21:51
Svar/Indlæg:
3214/18
Den ligger garanteret på den CD du har fået med til bundkortet. Det står sikkert også i din manual.

Ellers kan den vel hentes fra Asus' website.



steen
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-05-2006 15:48:46
Svar/Indlæg:
2870/65
Hvis du ikke har floppy-drev er du sgu lidt i en kattepine, da windows installationen vil bede om en diskette med driveren.

MEN, det er der såmænd også en løsning på. Du skal hente en lille program som hedder Nlite (du kan finde en artikel her på hwt.dk om Nlite). Så skal du sørge for at Slipstreame driveren ind på din windows cd (altså en kopi af samme).

Det er ikke svært, for det er en ganske glimrende guide med til hvordan du gør her på hwt.dk.

...og så velbekommen. Det er derfor vi har hwt.dk..right. :e



bornholm
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-05-2006 08:30:05
Svar/Indlæg:
2958/84
Jeg har et AsRock dual Sata2 mb. og lige før jeg skulle til at indstallere win xp på min maskinne (startede med at læse 1 sekundt på min win cd) kom bios eller min controler bios, op med en forespørsel om jeg ville lave en driver disk, jeg tænkte det var som fanden, det havde jeg sku ikke set før, så det sagde jeg så ja tak til, den bad mig om at indsætte en tom disk i a:, kom med en advarsel om at disken ville blive slættet, den blev så formateret og der blev så skrevet på den, når den så var klar, startede win install så op og vupti indlæste 3. parts driver fra min nye driver disk.


jeg havde samme prob. som dig ingen driver-disk.

Som sagt har jeg har ikke før set denne funksion på et mb, men det kan være at dit også kan, hvis du ikke kan få den driver disk på anden måde, jeg syntes det er fans smart fundet på :e



Bigbird
 
Overclocker
Tilføjet:
17-05-2006 13:31:23
Svar/Indlæg:
99/9
#7
Damn, det var da en nice feature :) Havde ikke regnet med at se sådan noget på et AssRock kort, men okay. Nogle skal jo være de første :)