PSU vs PSU - Hvad er bedst??

Diverse d.  11. maj. 2006, skrevet af Fossa_Dei_Leoni
Vist: 406 gange.

Fossa_Dei_Leoni

Superbruger
Tilføjet:
11-05-2006 21:01:12
Svar/Indlæg:
140/37
For at gøre en lang historie kort, så se her:
Min NorthQ 4001A PSU havde en deffekt, og blev derfor sendt til reperation. Men jeg skulle jo have en anden PSU i mellemtiden, og der var det så heldigt at jeg var i praktik, så jeg fik en HEC Windmill til den nette pris af 300,-
Ugerne gik, men jeg fik aldrig rigtigt nogen status fra BJ Trading hvor jeg dengang havde købt min NorthQ PSU, så jeg rykkede selvfølgelig for den, og dags dato har jeg fået en sprit-ny LC Power PSU i bytte for min NorthQ
Nu skal jeg bare vælge mellem de 2 PSU'er jeg har... Spørgsmålet er bare hvilken jeg skal vælge ?:(

Det drejer sig om disse PSU'er:
- LC Power LC6420G (420W) (http://www.lc-power.com/htm/pr... )
- HEC Windmill (385W) (http://www.hecgroupusa.com/pro... )

Hvilken skal jeg bruge i mit system? Jeg kører ligenu med HEC'en og den gør det ganske godt synes jeg.

#Devastator

Elitebruger
Tilføjet:
11-05-2006 21:25:13
Svar/Indlæg:
1581/5
hvis du er doven som en rigtig overclocker skal være lader du din 385w sidde (den virker jo som den skal) - bliver der problemer, eller vil du se om du kan oc mere med den anden, så så gør du bare det :) - tror forskellen på de 2 "billige" psu'er er forsvindende lille

Fossa_Dei_Leoni

Superbruger
Tilføjet:
11-05-2006 21:34:37
Svar/Indlæg:
140/37
OC - ha!
Mit bundkort er Intel, så muligheden for at clocke er eXtremt lille, desværre... Men tak for svaret, jeg lader bare min HEC sidde

gabbadoo

Elitebruger
Tilføjet:
12-05-2006 03:53:44
Svar/Indlæg:
3065/208
Tag og læs nogle reviews af de to PSU'er. Har engang læst i et review at effektiviten af PSU'er generelt kun ligger på 60-80%, så hvis din 385W PSU kun er 60% effektiv, er der vel god grund til at vælge din 420W PSU medmindre den skulle være endnu ringere. Ligeså vigtigt som hvor effektiv den er, dvs. hvor mange Watts den kan levere i forhold til specs, er det vigtigt du har en med Aktiv PFC (Aktiv PowerFactorCorrection), så den bli'r ved med fx at levere 12V på 12V linjen, og altså hverken mere eller mindre. Jo mere konstant spændingen er jo gladere bli'r de ting der er tilsluttede, og man kan oc'e mere.

#Devastator

Elitebruger
Tilføjet:
12-05-2006 04:58:40
Svar/Indlæg:
1581/5
PFC har intet at gøre med sekundær siden af strømforsyningen, dvs 12-5-3.3volts linerne, der har derimod noget at gøre med faseforskydning og fjernelse af 3. harmoniske strømme.

Har man en gammeldags elmåler vil en strømforsyning uden pfc (aktiv eller pasiv) faktist brugere mindre kilowatt på måleren end en med pfc, da de gamle målere ikke er lavet til at håndtere skæve qos phi/faseforskydninger.

Det er dog en bagatelgrænse der gør at el-selskaberne ikke har travlt med at skifte målere ud til nyere/elektroniske - på disse kommer man til at betale det samme eller mere for at køre med en ikke PFC strømforsyning.

en meget god forklaring på engelsk er her:
http://www.endpcnoise.com/cgi-...

Det kræver en større viden til vekselstrøm og faseforskydning til at forstå effekten af pfc.

en simplificeret forklaing vil lyde noget i stil med - strømforsyningen trækker mere strøm (230volt siden) end den skal bruge i lidt tid - for bagefter at levere den ekstra strøm tilbage på el-nettet, det gør at ledningsnettet bliver belastet hårdere.

Betyder det så noget for en almindelig forbruger? ikke en skid, andet end det kan give en good-feeling ved at vide at man ikke belaster strømnettet ekstra uden grund.

Ganske rigtigt som #3 nævner er effektiviteten forskellig på psu'er, og du kan derfor hvis du har adgang til en energimåler måle hvor meget pc'en bruger med begge strømforsyninger, og vælge den der er lavest :)

Fossa_Dei_Leoni

Superbruger
Tilføjet:
12-05-2006 13:11:32
Svar/Indlæg:
140/37
okay, thx :)

Jenner

Elitebruger
Tilføjet:
12-05-2006 13:38:40
Svar/Indlæg:
2267/261
få da skaffet dig en Hiper 580W blå med aftagelige kabler eller en Epsilon FX Fortron 700W

Emillos

Overclocker
Tilføjet:
12-05-2006 13:47:01
Svar/Indlæg:
14079/622
->#6
Ka' du stave til overkill ? :D