Nyt vandkøling

Vandkøling d.  12. maj. 2006, skrevet af Abild
Vist: 492 gange.

Abild
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-05-2006 16:18:22
Svar/Indlæg:
1287/32
Hejsa hwt'ere

Sommervarmen får min amd boxkøler op på nogle hastigheder der ikke gør den til en serlig behagelig sidekammerat.

Så jeg har besluttet mig for at det er på tide at få fat i noget vand. Jeg har allerede en EVO 240 radiator og et AQ aquatube reservoir siddende i mit kabinet fra noget tideligere vandkøling.

Da jeg ikke har fulgt med i vandkølingsmarkedet på et godt stykke tid er jeg ikke sikker på hvad der er godt nu for tiden

Altså skal jeg bruge:
CPU (s939)
Chipsethoved til mit dfi nf4
GPU (7800GT)
Pumpe

Jeg er også usikker på hvilken størrelse studser jeg skal bruge. Studsene i min radi og reservoir har en ID på ca 9mm og en YD på ca 11mm Hvilken studs/slangestørrelse skal jeg købe for at matche disse?

Samlet har jeg sat ca 1000-1500 af til projektet.

mvh

gandalf18
 
Ny Skribent
Tilføjet:
12-05-2006 23:01:51
Svar/Indlæg:
5678/460
du ka jo prøve med noget asetek færdig sæt eller købe en STOR luft køler jeg har zalman CNPS 7700 på min den bliver 60grader load med Gork OC tools 60min i sommervarmen har lige kørt test idag eller s ligger den og bliver aldrig over 50grader og der omkring burde din lille med den køler


nå ja det er ved laveste blæser RPM



Marbuhai
 
Superbruger
Tilføjet:
13-05-2006 00:49:26
Svar/Indlæg:
667/20
#0

Der er forskellige hoveder at vælge til dit GFX, et hoved der kun dækker coren, samt en med ramkøling, derudover kommer der måske et problem med volregulatoren på enden af kortet som mister både profil og luft køling da ref køleren dækker denne.

Jeg ville droppe chipsettet, både pga de special hoveder der skal bruges samt alt for små fittings, og en afmontering og påføring af nyt og bedre pasta, samt at en blæser i nærheden af chipset som også kunne køle voltregulatoren på dit gfx ville gøre underværker, her kræves der godt nok en passiv profil på gfx'et..

Der findes kølehoveder til voltregulatoren, men jeg ville prøve at lede efter en køleprofil til denne så kunne ovenstående blæser benyttes..

Eftersom fabrikanterne går efter et mere restriktiv design, her går din radiator også ind under, så er pumpen ret så vigtig så gå efter en laing DCC-1T.

Det du skal vide er hvilket gevind dine valg har, mest brugt på eu hoveder er 1/4" og tildels 1/8" Push in og Push on fittings, på us er det 1/4" og 3/8" slange nipler 10 eller 12mm...

Hvad enten du vælger Push in eller slange nipler, så vælg dem med O-ringe, jeg er selv rigtig dårlig erfaringer med bspt og teflon tape, kan os være jeg bare ikk egner mig til til netop dette job..:r

De studser du nævner vil du kunne krænge 10mm 3/8" slange på, såsom Clearflex60 og Tygon slange..

Jeg er ikk tilhænger af us produkter og dertilhørende slange ( selvom jeg bruger netop 10mm studser og clearflex60 3/8" slange), der er ikk kun lutter fordele selvom slangerne er tykke og "bløde", netop tykke slanger kræver plads og her har eu slangerne både en fordel med de mindre slange og prisen på produkterne er for det meste lavere og temperatur forskellen er begrændset..

#1 Ja en bedre køler vil da selvfølgelig gøre noget ved hans temp, men nu når han nævner vandkøling, så slipper han for den larmende bokskøler og en 7800GT køler som også kan larme, erstattet af 2*120mm på under 1000omd siger ikk ret meget..



M.Thomsen
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-05-2006 13:46:58
Svar/Indlæg:
4112/53
#2 Voltregulatorerne på 7800GTX, sidder under en lille passiv, sepperat, profil, der ikke er "hæfte sammen" med original køleren.

#0 Bam4k har en Heatkiller 7800GT/GTX voltregulator køleblok "til overs", da han ikke kan bruge den på et 7900GT.

Til GFX, der er EK blokkene fine, og de køler ALT, og du kan selv vælge, om du vil have voltregulatorerne kølet av vandblokken eller ej (et lille stykke alu, der kan skrues af, er den del der køler voltregulatorerne).

Til CPU, er mange af de gode hoveder gået ud af produktion, og er ikke til at få fat i mere (White water, Storm, og RBX), men Storm skulle der snart komme en ny revision af, men ved ikke hvornår den komer.

NexXos XP er et velydende hovede, men deter meget flow restriktivt, så endnu n god grund til at købe Laing DDC 1T eller DDC-pro/ultra.

Vil give #2 delvist ret, at vand på NB på NF4 er der ike ret mange "gode" løsninger til, og dem der er, de er enten enormt restriktive, eller også sidder de i vejen for GFX.

10mm (OD) push in fittigns klarer det meste med tilfredsstillende resultater, og nu hvor du har en EVO240, så får du alligevel ikek møj ud af at kører med større slanger.



Hi-Tone
 
Overclocker
Tilføjet:
14-05-2006 23:32:38
Svar/Indlæg:
46/9
Jeg er lidt ny på det vandkøling sjov her, så har lige et spørgsmål. Er det fint med 10mm slange? Kan det køle ordentligt og hvor godt virker vandkøling egentlig i forhold til sådan en standart luftkøler? Kan vi få sat nogle temperatur ting på det?



phg
 
Elitebruger
Tilføjet:
17-05-2006 00:08:05
Svar/Indlæg:
1399/43
#4
en 10mm er rigeligt
jeg har vandkølet mine 2 7800gtx kort samt min amd 64 3800+ cpu og er faldet over 20 grader på grafikkortene temp på cpu er uændret
gpu på luft 54 grader idle 65 grader load
gpu på vand 38 grader idle 45 grader load
cpu 40 grader på luft nu følger den gpu temp.
har den her på cpu
http://www.vcore.dk/shop/defau...

og dem her på gpu
http://www.vcore.dk/shop/defau...
desuden en dobbelt radiator med 2 120mm blæsere og en AGB Eheim 600 Station pumpe til at køre vandet rundt.