Beklager jeg lige var offline et par dage, skulle benche de skide ce5 ram og bøvlede med temperaturer og timings og mosfet temperaturer.
#6 Jeg vil gætte på at de 7900GT GPU'er som ryger højest på standard vcore (1,2V), også er de som ryger højest når de får mere strøm. Mindre strøm=lavere temperatur=mere stabil GPU=højere OC !
Det eneste problem i at en GPU kan køre mach-hastighed ved lav strømtilførsel er, at MOSFETS (strømregulatoren, som skal sørge for GPU'en/CPU'en får "nøjagtig" den spænding den behøver) bliver meget (MEGET) varme når en GPU eller en CPU får lige præcis hvad den behøver og ikke en disse mere.
(kommer vidst ind på noget af det der beskrives i tegningen linket af Nosferatu ?), men
Det var noget jeg observerede i forbindelse med oc'et af mine ram-moduler. Det er et OCZ Gold (Infineon xxxxxxxCE 5 IC'er) 2x1024MB DC KIT jeg stadig bencher på for at finde den rette kombination af de forskellige parametre, og jeg lagde mærke til at ved lav spænding (under specs. og strammere timings end ratede) steg MOSFET temperaturerne pludselig op mod 50 grader C, men jeg ventede også på de snart måtte kræve lidt mere strøm, fordi 240MHz ved 3-3-2-7 1t timings og 2,58V er at sulte et sæt rammoduler, og der skulle også et nøk op i strømspændingen til for at de rykkede højere op i hastighed, og endnu et nøk gjorde at MOSFET temperaturerne pludselig faldt med - så vidt jeg husker 5 grader C. Rammene var lige så stabile, men det endte med de fik ~2,7V, som et symbol på generøsitet, hvilket også skabte en balance ift. temperaturerne på rammene og MOSFETs'ne.
#4 I første omgang har jeg tænkt mig at vente på pengene er der til en VF900CU køler, og så har jeg tænkt mig at shorte pins21-22 på ISL6568 kredsen, så (hvis jeg har forstået alt rigtigt) Over Voltage Protection nu tillader 1,4V.
Jeg har tænkt mig at shorte dem med lidt ledende lak jeg dypper en tandstik, for det skulle kunne fjernes med acetone eller 90% isopropyl alcohol, hvis jeg senere vil vælge en anden konfiguration.
Når OVP'en nu tillader 1,4V vil jeg flashe bios'en op i trin på 0,05V for at finde max gpu-hastighed ved de forskellige strømspændinger, mens jeg stadig er inden for rimelighedens rammer ift. om kølingen er god nok, og at GPU'en rammer GTX hastighed. - Derefter er det rammenes tur. Kan de klare sig med 2,0V og køleprofiler, for at ryge op på 800-850 MHz, bli'r det sådan, og 650/850 MHz er jeg som begynder-modder 100% tilfreds med, men hvis det viser sig møget ikke bliver ret varmt ved de hastigheder er det muligt jeg prøver endnu mere.