Xbox360 som mediacenter extender

Diverse d.  14. maj. 2006, skrevet af micma18
Vist: 235 gange.

micma18

Elitebruger
Tilføjet:
14-05-2006 21:50:27
Svar/Indlæg:
4120/115
Har postet dette indlæg på hifi4all, men tænker at der er nogle kompetente hoveder på OC.dk også 😉

Går kraftigt og overvejer en mediacenter løsning, og er egentlig kommet frem til at det nok enten skal være en traditionel mediecenter pc, eller en extended løsning, med en Xbox360... Da jeg som daglig IT tekniker har et ret godt kendskab til de gængse løsninger, og ikke finder dem specielt egnede til mit behov, både kvalitets messigt, og den tekniske udformning tiltaler mig heller ikke specielt meget...

Hvis det skulle være en decideret mediecenter pc, så skulle de være noget i stil med følgende: www.rare.dk/til_hifi4all/mce.h...

Priserne er ved www.shg.dk , men det kunne jeg nok få en del billigere igennem vores normale leverandører. Men med priser i stil med 10-12.000kr. så er det jo en ret dyr løsning!
Men vil helst ikke gå på kompromis med stumperne, for de er valgt ret specifikt.
- Kabinettet fordi Zalman laver kvalitet, og mulighed for at benytte et alm. dvd drev. og mulighed for god køling. Evt. skifte zalman blæserne ud, med nogle 12dB. papst.
- CPU køler, bidrager til korrekt airflow, samtidig med at den er meget lydsvag. Og så det jo én af de mest effektive på markedet 😉
- Harddiske, WD har altid været noget af det bedste kvalitet, og med deres nye fluid lejer, er lyd niveauet også acceptabelt. Og self. 2stk. i RAID1. (alt for surt at miste ~300Gb. data på én gang...)
- TV kort, self. MCE certificeret, og Theater 550pro chipset, fordi de gængse hauppage osv. simpelthen er for dårlige!
- Ram. Kingston går ikke i stykker...
- CPU, tjaaa... taler vist for sig selv, Core-duo er sku det ypperste, også selvom det ikke er den hurtigste.
- Strømforsyning. ChillInnovation har endnu ikke snydt mig 😉 Har godtnok ikke prøvet deres nye kun med passiv PFC før
- GFX, Den skal jo kunne bruges til lidt spil i ny og næ 😉 Og ATI's XT udgaver understøtter jo en form for auto clock, så de drossler ned, når det ikke køre maks. Og med blæserne i kabinettet burde godt kunne køle den passive heatsink.
- Bundkort, tjaa... udbuddet af sokkel 479 boards er begrænset, men af specs. så er det valgt pga. Intel all the way around (Viiv). Og monteret med Intels retension-bar, så man kan bruge en alm. sokkel 478 køler istedetfor de små fimsede Pentium-M oem kølere...

Ellers så skulle jeg købe en Xbox360 til omkring de 3000kr. + en MCE og installere den på min eksisterende pc, og bruge den som en slags mediecenter server... Såvidt jeg har kunne læse mig til på www.xbox.com , så skulle man kunne bruge den til at extende MCE brugerfladen igennem??? Men det er ikke nærmere specificeret hvordan, eller også kan jeg bare ikke finde det? Om det så er igennem terminal services, eller hvordan de ellers gør det, det skriver de jo ikke noget om?

Er der evt. nogle der har prøvet dette, og fungere det som det skal?

Af for og imod spørgsmål, så tænker jeg f.eks på.

Imod:
- 1: Xbox spil er dyre i forhold til pc spil.
- 2: Xbox spil kan køre HD. PC spil har kunne køre meget højere i årevis...
- 3: Windows brugerfladen kunne være rar at have engang imellem, f.eks. til web osv.
- 4: Xboxen har kun 20Gb. hd., men kan jo også bruge pc'ens ved siden af.
- 5: Xboxen kan ikke fungere som optager o.lign. hvis man ikke har tændt pc'en.

Både og:
- 1: Xbox'en passer ikke ind i mit rack, men kan til gengæld stå ved siden af. (på godt og ondt...)

For:
- 1: Billigst.
- 2: Færdig løsning, som er gennemtestet, og supporteret. (Enhver pc løsning vil jeg jo skrue i hver anden dag, og det ender helt sikker med en masse lednings rod, og en pc uden låg på osv.)

gandalf18

Ny Skribent
Tilføjet:
14-05-2006 22:06:30
Svar/Indlæg:
5679/460
jeg har lige været ovre ved min ven som har en Xbox360 og du ka bare sætte din egencomputer op så den henter film og musik osv. fra din computer fra mapper du bestemmer og det eneste du smækker i mellem er RJ45 kabel(netværks kabel) og så skulle det virke og så sætter du bare MCE version til i din xbox

micma18

Elitebruger
Tilføjet:
14-05-2006 22:23:21
Svar/Indlæg:
4120/115
ok, men det vil sige at man til de mere simple ting bare kan bruge xboxens egen mediecenter brugerflade, udenom den rigtige MCE...

gandalf18

Ny Skribent
Tilføjet:
14-05-2006 22:38:07
Svar/Indlæg:
5679/460
du behøves ik MCE på den computer du tar dit musik og film fra det ka godt gøres på en normalt XP har min ven gjort

Selas

Elitebruger
Tilføjet:
15-05-2006 00:45:35
Svar/Indlæg:
2845/91
kan man ikke bruge xboxen lige som fjernskrivebord/terminal services??

Ang TVtuner card, kan du ikke få et med en encoder til den pris? Kan den ikke så vidt jeg kan se, dvs jeg ville vel mene at de ville skrive det.

Er du sikker på at den køler kan sidde i det kabinet? den er jo ganske fyldig.

Jeg har selv smækket en bærbar op med en p m 1300mhz, hvilken jeg købte brugt til 3000,- fordi skærmen var defekt (der er store dele af den som ikke viser billede, panelet er nemlig flækket).

micma18

Elitebruger
Tilføjet:
15-05-2006 07:59:35
Svar/Indlæg:
4120/115
Ok, men man mangler jo lige MCE brugerfladen, med TV osv. osv.

Det kunne jo være særdeles fedt, hvis den kan køre en terminal klient, og så bare have windows brugerfladen...
Ellers regner jeg da stærkt med at køleren sagtens skulle kunne være der, det er jo et full size ATX kabinet 😉

micma18

Elitebruger
Tilføjet:
15-05-2006 08:04:19
Svar/Indlæg:
4120/115
TV tuneren, skulle nu også gerne være med mpeg2 encoder... http://www.ati.com/products/th...

Gebisset

Superbruger
Tilføjet:
15-05-2006 18:21:31
Svar/Indlæg:
85/4
#0: Når man bruger Xbox 360'eren, som Extender så laver den login på MCE pc'en, dvs. Microsoft bruger sikkert noget terminal services eller noget i den retning bagved.

Hvis ens PC blot er en almindelig XP (Home eller Pro), så kan Xbox'en KUN hente musik og billeder fra PC'en! - Ikke film, som #1 skriver.

Hvis ens PC kører Media Center 2005 release 2, så logger Xbox'en på MCE maskinen og viser det fulde MCE interface. Dvs. man kan se billeder, film, optaget tv, musik som ligger på MCE maskinen. Man kan også schedulere tv-optagelser og alt det andet gejl i MCE ;)
Xbox'en kan dog ikke vise DivX, Xvid, Quicktime osv. film, som ligger på PC'en, selvom man har installeret codecs på PC'en og kan spille dem her. Her er man tvunget til at køre dem igennem f.eks. Transcode360 (http://www.runtime360.com/ ), og det virker ikke altid lige godt.

En sidste ting - en Xbox 360'er larmer forholdsvist, og det er ikke så fedt hvis man vil bruge den som Extender. Jeg har dog set flere på f.eks. hifi4all, som sætter deres Xbox ind i et skab :)

micma18

Elitebruger
Tilføjet:
16-05-2006 21:05:01
Svar/Indlæg:
4120/115
Nu har jeg så været ude og investere i Xbox'en... ;)

Desværre benytter den sig af medie deling igennem "Windows Medie Connect" ☹ og det begrænser jo desværre nok udviklings mulighederne en del... Men jeg slå et slag for at de opfinder en terminal klient til den 😉

Ellers er det da en fed lille maskine, men må jo bare vende mig til de begrænsninger der er i den, men for satan da det ser godt ud, med alle HD demoer/trailere osv. man kan hente fra Xbox live! ;)

Men som #7 skriver, så larmer den en del! Men mon ikke man kan løse det med et par friske papst blæsere 😉 M$ skriver da også indirekte på hjemmesiden at den larmer...