De krav ser faktisk ikke så slemme ud. Det eneste der umiddelbart kan blive et problem er manglende dx9 understøttelse på alle de onboard gfx'es der sidder rundt omkring, men de billigste dx9 kort er yderst billige, og ram er heller ikke en stor investering
Det undrer mig dog at det kræver et dx9 kort. glX/compiz (linux' aero alternativ) kører faktisk acceptabelt med software acceleration.
#10 Hvornår har du sidst prøvet linux og hvilken wm har du prøvet? En vigtig del av Open Source er rætten til frit at kunne vælge. Dette inkluderer også muligheden for at kunne velge desktop enviroment/window manager. Der er stor forskel på de forskelliges intuivitet. Min generelle opfatning er at de fleste wm's og de's er mindst ligeså intuituvt opbygget som windows. De er blot en smule anderledes opbyget noget der nødvendigvis vil give en hvis tilvændingstid. Personligt har jeg nu brugt GNOME så længe at jeg skal bruge et godt stykke tid på at finde rundt i windows hver gang jeg bruger det.
Det er fulstændigt forkert I de fleste tilfælde gør det modsatte sig gældende. Det er korrekt at de store kommercielle aktører (Adobe, microsoft osv...) ikke laver programmer til linux. Men der fildes opensource alternativer til langt de fleste af disse programmer. Nogle er bedre, andre er mangler en smule funktionalitet, men fælles for de fleste af dem er at de opfylder gennemsnitsbehovene hos folk. Personligt savner jeg ingen windows programmer i Linux.
Noget som jeg oplevede som en befrielse da jeg skiftede til linux er at man er fri for de uendelige marker af elendigt kodede shareware programmer der kun skaber irritation. Udviklere til windows prøver at hive penge ud af selv de mindste programmer men til linux er det meste software i alle klasser fulstendigt frit. Kvaliteten er også generelt højere.
Hvis du med emulatorer mener Wine er der bestemt ikke tale om diasshow. Ydelsesmæssigt slår Wine windows på de fleste punkter der ikke har med DirectX at gøre og wine tilbyder i øjeblikket en rimelig god implementation af windows apiet. Det er muligt at få Internet Explorer, Photoshop, ms Office, Dreamwaver og mange andre programmer til at køre. Nu er jeg personligt ikke et stort fan af projekter som wine og cedega da jeg mener de fører til at det proprietære windows API går hen og bliver en standard. Noget der efter min mening vil være katastrofalt. Et konkret eksempel er at google, istedet for at skrive portabel kode fra bunden der kan compiles native på alle platforme, er gået i gang med at porte Google Earth vha WineLib.
Det primære setback for Opensource i øjeblikket er publicity og support fra OEM levrandører. I det øjeblik man får alle dem der udelukkende bruger word og internet over på Linux vil den offentlige interresse for et gratis styresystem der på alle punkter slår windows være stor nok til at der vil rejse sig et præs mod spilproducenter om at porte deres spil til linux.
Cedega projektet arbejder på at implementere DirectX under linux og gør et ret flot arbejde. Dog er der den store ulempe at Cedega risikerer at stoppe alt der hedder udvikling af native linux spil. I beta faserne af World of Warcraft var der vist nok en native linux klient. Udviklingen af denne blev dog stoppet. Efter sigende fordi blizzard indså at den WoW ville komme til at køre perfekt under Cedega.
Et andet vigtigt setback er folk der udbræder flaske rygter og giver den generelle offentlighed et forkert billede af Linux og Open Source programvare.