Der Røg garantien da vist! (slibning af cpu)

Vandkøling d.  19. maj. 2006, skrevet af Marbuhai
Vist: 1425 gange.

Marbuhai

Superbruger
Tilføjet:
19-05-2006 20:13:20
Svar/Indlæg:
667/20
Hey

Jeg har været noget træt af de høje temps min cpu har haft, det kan forsvares at en cpu der er rated til at smide 130W bliver lidt lun, men har haft FL temps omkring 60C på vand..

Jeg har så tjekket et par indlæg på XS omkring at nyere cpu'er fra intel har en ganske elendig HS hvor hjørnerne stikker ganske meget i vejret, og har da også ommonteret mit kølehoved efter nogen tid og her var mit AC5 slet ikk i nærheden af at dække begge kerner.

Efterfølgende montering med noget mere AC5 gav et FL omkring 55-56C...

Nuvel jeg havde en fridag i onsdags så jeg gik igang med at slibe for 3300kr cpu ned, købte vandslibepapir i korn 240-800-1200 og afsluttede med lidt polering med slipol og slipoline.

Resultatet var dog ikk en skinnende HS for at nå dette skulle jeg ha haft finere korn og brugt mere tid, men som HS'en er nu er ridserne meget små, og jeg har hævet vcore og fsb en lille smule og har nu haft en stabil FL på 52C hele dagen med en rum temp på godt 25C.

Min T balancer siger:

Vand Temp: 37,5C
Chipset Temp: 48C ( føler under profil )
Kabinet Temp: 35,5C
CPU Temp: 40C (føler mellem socket og kølehoved)

http://www.hwt.dk/billedbrowse...

Her er indlægget fra XS:

http://www.xtremesystems.org/f...

Her er en guiden som også er omtalt:

http://www.overclock.net/faqs/...

H2okoeling.dk har også en guide liggende, går ud på det samme:

http://www.h2okoeling.dk/?site...

Tonnilerche

Elitebruger
Tilføjet:
19-05-2006 20:17:39
Svar/Indlæg:
6052/189
ganske flot.

Så mangler du bare at hive IHS af, og påmontere noget bedre kølepasta mellem den og kernerne :)

Lars

Elitebruger
Tilføjet:
19-05-2006 20:18:56
Svar/Indlæg:
3712/44
Det var da en ret imponerende forbedring du der har opnået. Har tidligere lappet en del heatsinks, jeg plejer dog at bruge 2000 (våd) til den sidste finish.

MaGiX

Superbruger
Tilføjet:
19-05-2006 20:26:30
Svar/Indlæg:
204/16
Til den sidste afslutning kan almindeligt printerpapir også bruges, det har jeg brugt ved flere lejligheder lige inden Brasso/Slipoline og det fjerner lige en god del ridser, men tager også en del tid :)

Men det er sq imponerende resultat du er kommet op med, thumps up for det da :D

MaGiX

Marbuhai

Superbruger
Tilføjet:
19-05-2006 20:31:15
Svar/Indlæg:
667/20
#1 Naj det tør jeg slet ikke, intel cpuer er vist ret farlige at begynde og hive HS'en af, de er nemli loddet fast, amd er noget andet, der er netop et indlæg om dette og der skal både noget snilde til og det hurtig gå galt..

#2 Du har helt klart fat i noget, mine forsøg med slipol og slipolinepige hjalp ikk ret meget da jeg skal ha fat i finere korn end 1200, de guider jeg har fundet bruger alle tør papir, jeg har altså brugt vådslib hele vejen igennem og det har fungeret ganske pænt også..

Man skal bare læse det indlæg på XS igennem, så ser man at for at opnå en skinnende finish kræver det rigtig meget arbejde, jeg har brugt godt 1,5-2 timer på dette, og når jeg får fat i noget finere korn så tar jeg en tur mere, men det er helt klart planheden der er vigtigst...

Marbuhai

Superbruger
Tilføjet:
19-05-2006 20:34:29
Svar/Indlæg:
667/20
#3 Har også skævet til din guide, har brugt en gammel Tshirt og et gammelt spejl som foreslået;)

Lars

Elitebruger
Tilføjet:
19-05-2006 20:40:36
Svar/Indlæg:
3712/44
#4 > Jeg har også brugt 2000 våd papir i tør tilstand når jeg har lappet småkølere, det kan man også sagtens.

På afstand ser den heatspreader rigtig fin ud. Jeg ville i øvrigt heller ikke tage den af, det vil med meget stor sandsynlighed smadre chippen. På de tidligere P4 modeller har jeg fjernet flere heatspreadere, og det får man IMO ikke spor ud af.

Kim

Superbruger
Tilføjet:
19-05-2006 20:50:28
Svar/Indlæg:
772/50
he he kan godt huske da man så nogen der skildte en LGA 775 Engeneering sample af, :o der røg kernen vest med.. mht. om det gir noget hmm ikke rigtigt, det giver måske lidt grader men på min A64 ga det ikke noget OC.

Marbuhai

Superbruger
Tilføjet:
19-05-2006 21:00:02
Svar/Indlæg:
667/20
#6 Har smidt et billede mere i profilen, her kan man bedre se de ridser der er tilbage, på afstand ser det noget bedre ud.:)

http://www.hwt.dk/billedbrowse...

Lars

Elitebruger
Tilføjet:
19-05-2006 21:20:47
Svar/Indlæg:
3712/44
#8 > For 1200 papir, så er det dælme i orden ;)

mazlink

Elitebruger
Tilføjet:
19-05-2006 22:29:45
Svar/Indlæg:
743/13
Det kunne være jeg skulle prøve det trik på min 640, den er uhyggelig varm ved fullload, og da jeg monterede køler, så det også ud som om at IHS var skæv, da kølepastaen fordelte sig ujævnt.

M.Thomsen

Elitebruger
Tilføjet:
20-05-2006 14:25:44
Svar/Indlæg:
4112/53
Det lyder da ikke just imponerende de temps. :(

Min 920@4.2 bliver ikke mere end MAX 54° ved 2*F@H i 72 timer, og der bliver luften til radi suget inde fra kabi, hvor det er noget varmere, og alt varmen fra mit GFX vandkøling også skal igenem mine CPU radier (1*BIE II X-flow + 1*BIE I). Jeg kører med et Storm hovede på CPU, trukket af en L30 og 12mm ID PVC slanger. Men OK, det er så også det eneste der er i CPU loopet, men du har en DDC Pro, så modstanden skulle ikke være noget problem for din pumpe, at du har det ekstra hovede i loopet.

Se profil for flere detaljer.

Sajmon

Elitebruger
Tilføjet:
20-05-2006 14:33:46
Svar/Indlæg:
6624/113
Overfladeruhed er ikke en tiendedel så vigtigt som at IHS'en er helt plan og jævn. :D

Men det er pænt nok.

#11 - Husk på at der er kæmpe forskel på de temps folk måler, så man kan kun bruge udlæsningen til sammenligning mellem før og efter lapping - på samme CPU.

M.Thomsen

Elitebruger
Tilføjet:
20-05-2006 14:38:04
Svar/Indlæg:
4112/53
#12 det er selvf. rigtigt.

#0 Hvordan har du fået en probe til at ligge på IHS'en, uden at CPU hovedet kommer til at ligge/sidde skævt?
Jeg har prøvet ad flere gange med de små prober jeg har, men uden held. Gider du ar tage et pic. af, hvordan du har fået den temp. føler til at sidder derinde?

Marbuhai

Superbruger
Tilføjet:
20-05-2006 16:11:24
Svar/Indlæg:
667/20
Ja de nævnte temps er via onboard proben for cpu, jeg stoler nu heller ikk på denne og som Sajmon ganske rigtig nævner skal der tages et vis forbehold, har holdt de 52-53G gennem 6,5 timers dual prime stabilt, men har dog måtte hæve vcore til 1,425..

Den temp føler jeg har monteret ligger selvfølgelig ikke mellem cpu og kølehovedet, skrev også mellem socket og kølehoved, men jeg kunne da file cpu ned så der blev plads til den imellem cpu og hoved.;)

Men så skal man lige ha fundet ud af hvor kernerne præsist ligger, men hvor godt og nøjagtig det bliver skal jeg ikk kunne sige..

Ang. min temp på cpu skal det da lige nævnes at jeg som i min profil bruger en dual radi, lige pt monteret med 4 blæser på denne og de snurre med ca. 950mm, du har med din Xflow nok en bedre varme afgivelse og min BIX er netop glad for flere omd på blæserne, desuden har jeg 5 harddiske som også tilføre mit kabinet en del vamre...

M.Thomsen

Elitebruger
Tilføjet:
20-05-2006 17:24:06
Svar/Indlæg:
4112/53
#14 Jeg skrev ikke mellem CPU og køleblok, men på IHS'en. Man kan jo godt have en temp. diode til at sidde på siden af IHS :i
Mit problem var at modstanden der er loddet foran, den var for tyk, og gjorde at kølehovedet "red" på denne og metal rammen der holder CPU på plads.

jeg har også BI Extreme, både i form af X-flow og single.

Som du kan se i min profil, så havde jeg (har skiftet lidt ud siden) et 7800GTX GS inkl. voltregulatore på vand, sammen med min Raptor og NB, og denne varme blev afsat i en anden BIX II -X-flow der lå i bunden af kabi, og blæse varmen op i kabi, og denne energi røg med ud igennem de to radier jeg har til at køle min CPU.

Har dog skiftet til X1900XT og et EK hovede, og så fået sat radi i bunden fast, og vendt blæserne, så de suger luften ud af kabi (både i top, bund og bagpå), men har ikke haft testet det endnu, da mit MoBo er til RMA.

Marbuhai

Superbruger
Tilføjet:
20-05-2006 17:46:08
Svar/Indlæg:
667/20
#15 I see, well jeg bruger de flade her --> http://www.vcore.dk/shop/produ...

Proben sidder så lige på kanten af cpu ovenpå socket'en, ikk noget problem med de flade her, må være de digitale du har haft fat i, brugte du selv en Tbalancer før, mener jeg har set du har solgt en?..

De er ganske brugbare, mit chipset bliver omkring 60G uden blæsere henover, mellem 44-48 nu har dog os 2*92mm stipset fast under gfx som køler både chipset og ram..

Det jeg ville hen med dine temps kontra mine er at både har du et bedre hoved end mit og din Xflow med lave modstand bør give en del bedre temps end mine, din BIX har samme kår som min dog, men der er mange variabler jo.

Men går lidt og overvejer og skifte min BIX ud med en PA 120/2 samt en 120/1, har ikk plads til 2 dual :l

Hmm RMA why?

M.Thomsen

Elitebruger
Tilføjet:
20-05-2006 19:50:49
Svar/Indlæg:
4112/53
#16 Jeg har tilsvarende dem du linker til, bare digitale, hvilke var nogle der fulgte med til den Theta bklæser styring jeg har købt, i stedet for en Tbalancer-XL.

Hm. Øv, det må jeg så leve med, at jeg ikke kan få lov til. :x

Mit MoBo stod af, i forbindelse med et Mod (nogle modstande blev brændt af), så nu satser jeg på, at det slipper igennem luppen, uden problemer.
Men forhandleren vil ikke give mig et andet MoBo nu og her, da det iek er et han normalt forhandler/lagerfører, så må vente på, at mit eget bliver reppareret.