PC til bilen

Case-modding d.  19. maj. 2006, skrevet af drator
Vist: 1072 gange.

drator
 
Superbruger
Tilføjet:
19-05-2006 21:15:01
Svar/Indlæg:
1058/61
Hejsa - Har modtaget en mail fra min kammerat som skal have pc i bilen.

Den skal fylde super lidt og skal kunne følgende...

Helst Integreret / Løs USB HD på ca. 80GB.
Have et Godt lydkort, gerne Souround med lineout så jeg kople mine forstærkere på!
Strømforsyning til 12V
DVD drev.
Godt med USB porte så jeg kan sætte en GPS antenne på den og få mulighed for NAVI i bilen.
Video OUT samt TouchSkærm.

Derfra skal jeg ha fundet noget brugervenligt Software og bruge det som MENU styring til alt mit Medie på PCen.


Nogen der har erfaring med dele til sådan en fætter? Vi skal ikke bruge et kabinet da skidtet højest sandsynligt skal bygges ind i indstrumentbordet. De eneste krav er at det skal kunne afvikle video, musik, navigation, fylde så lidt som muligt og udvikle så lidt varme som muligt - og budgettet er ukendt, men så billigt som muligt.

Håber der er nogle der vil tage udfordringen op ;)

Die_Happy
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-05-2006 21:29:46
Svar/Indlæg:
3385/80
Jeg har overvejet det samme, og er kommet frem til at en bærbar med 12" skærm er det bedste! Fjern skærmen og monter en ekstern touchscreen oppe foran - det burde være ret godt ;)

Disken i den bærbar kan du jo bare skifte til hvad du nu vil have - fåes op til 160GB. Og der plejer at være min. tre USB2.0



tornberg
 
Superbruger
Tilføjet:
20-05-2006 01:02:18
Svar/Indlæg:
480/124
Så bruger en bærebar ikke nær så meget strøm, som en stationær 8)



beatmore
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-05-2006 01:17:51
Svar/Indlæg:
3943/44
De fleste som laver sådan et projekt bruger Via's mini ITX bundkort og bygger dem op der om.

Men der er mange der har lavet det, prøv at google det.

Se www.mini-itx.com for info om små computere, de kan også have noget om indbygning i biler, de sælger i øvrigt også mange af delene.



micma18
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-05-2006 11:16:52
Svar/Indlæg:
4120/115
Det er helt sikkert en mulighed med de små mini ITX pc'er, og kender også flere der netop har denne løsning...

Men det skal også siges at komponenternes specifikationer slet ikke er svarende til de forhold der findes i en bil!!! Jeg har deltaget i udviklingen af deciderede industri pc'er til montering på lastbiler, og selv ikke de fleste militær specificerede komponenter er hér en garanti for at det vil køre uden fejl. Bare tag harddisken, og tænk på alle de vibrationer og G påvirkninger der er i en bil, så du skal nok ikke sætte næsen op efter 5 års kørsel uden bad sectors... :(
Desuden skal ALT hardwaren inkl. evt. TFT backlight kunne holde til temperature fra ~-10 til ~+50 grader, og ikke nok med det, så skal de kunne klare lyn hurtigere temperatur skift osv. osv.! Derfor finder du nok ikke mange der laver færdige løsninger, for det er stort set umuligt at kunne lave en garanti for sådanne miljøer...



Jay
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-05-2006 11:19:59
Svar/Indlæg:
193/54
et godt bud ville være at kigge lidt rundt herinde :


www.autopc.dk

og deres tilhørende forum :

http://www.autopc.dk/XForum+ma...



Emillos
 
Overclocker
Tilføjet:
20-05-2006 11:45:46
Svar/Indlæg:
14079/622
Jeg ville foreslå:

http://edbpriser.dk/Listprices...
En bærbar HDD ophængt i elastikker
Pico PSU
Evt et godt lydkort, selvom der er onboard.

Se evt www-mini-itx.com



hamderD
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-05-2006 17:20:19
Svar/Indlæg:
7263/260
Hejsa...

Ellers kig her og skrive til Klaus engang

http://www.tweakup.dk/casemods...



Hvidgaard
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-05-2006 21:19:08
Svar/Indlæg:
1548/24
hvis ikke han er "nørd" er det ikke sikkert at han tænker over hvad hardwaren egenligt bliver udsat for som #4 siger.

Jeg vil anbefale enten et CF kort incl adaptor som harddisk (giver 4-8gb system plads) og musik og film på dvd skiver, ELLER en Hitachi Endurastar harddisk (de fåes i 20gb og 30gb).

Jeg ville nok vælge CF kortet, men det er om man gider alle de dvdskiver :) Af andet hardware så er det begrænset hvor kraftigt det skal være når skærmen ikke er større (men HD film bliver han nok nødt til at reencode for at kunne se), så et miniITX system er nok fint :)



RiTuaL_ShaDoW
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-05-2006 18:16:30
Svar/Indlæg:
128/43
Du kan lige få et par sites jeg har kunnet finde i min søgen efter samme...

Har bare ikke selv fået købt og sat en comp i min bil, da finanserne ikke lige har været der...

www.digitalww.com
www.cartft.com
www.mp3car.com

God arbejdslyst med det hele.. :)



micma18
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-05-2006 18:23:28
Svar/Indlæg:
4120/115
#8
CF er desværre heller ikke den idelle løsning, for flash memory har jo en begrænset levetid, hvad angår skrivninger og læsninger. Selvom det nok er blevet en del bedre med tiden, så snakker vi jo imellem 100.000 - 1.000.000 læsninger/skrivninger, så begynder cellerne jo at dø ☹