Min com vil ikke starte - Død PSU?

Overclocking d.  20. maj. 2006, skrevet af Hanga1986
Vist: 374 gange.

Hanga1986

Elitebruger
Tilføjet:
20-05-2006 21:37:10
Svar/Indlæg:
259/55
Hej

Min com vil ikke starte :S Når jeg trykker på knappen, blinker lyset i kabinettet, og cpu blæseren kører er par omgange, men så sker der ikke mere.

Jeg har egentlig haft problemet i et stykke tid. Hver gang jeg havde haft strømmen slået fra computeren (f.eks. hvis jeg skulle have åbnet kabinettet), så skulle den altid stå og "oplade" i 15-20 min før jeg kunne tænde den. Ellers skete det som beskrevet.

Problemet er så bare, at nu hjælper det ikke at vente. Den er stendød lader det til. Har haft kabinettet åbent for at se om alt er som det skulle være, og umiddelbart ser det fint ud. Og den virkede fint inden jeg slog strømmen fra idag (skulle have skiftet en lampe på værelset),

Jeg går ud fra at det må være strømforsyningen den er galt med? Enten en løs forbindelse, eller også er den brændt af?

Der er tale om en NQ4001 PSU 400W

Hvad tror i?
Riis

Elitebruger
Tilføjet:
20-05-2006 21:54:07
Svar/Indlæg:
4657/53
hiv strømmen fra den. tryk på powerknappen på front af kabinettet og hold den inde. sæt strøm til igen.

nu skulle den gerne starte op.

virker det ikke.

tag en stump tynd ledning ca 40cm, afisolere enderne,
afbryd strømmen til psu. sæt den ene ende ned i ben 14 (den grønde ledning) på atx stikket. når du er sikker på den sidder fast.
tilslutter du strømmen til psu igen. så tager du den anden ende og sætter på kabinettet hvor der ikke er maling og sådan noget,der skal være kontakt.

psu skal starte op,hold ledningen på og du vil se at din computer er ved og boot op. tryk på powerknappen og nu kan du slippe ledningen og sørge for at den ikke kortslutter noget.

efter du har gjort dette skulle den gerne selv kunne starte op på normal vis bagefter.

Hanga1986

Elitebruger
Tilføjet:
20-05-2006 22:13:14
Svar/Indlæg:
259/55
Det første virkede ikke.

Det andet lyder indviklet, men kan da være at jeg kaster mig ud i projektet imorgen.

Jeg har en ven som har haft samme problem, i hans tilfælde var det bundkortet der var problemer med. Jeg tror nu stadig mest på strømforsyningen, hvad siger i?

M.Thomsen

Elitebruger
Tilføjet:
21-05-2006 11:58:13
Svar/Indlæg:
4112/53
Hiv alle ledninger til/fra PSU'en ud/fra, inkl. stikket i vægen, og når er ikke er flere stik der er forbundet, tager du ATX stikket, og kortslutter Pin 13 og 14 (Den grønne og en vilkårlig sort), herefter sætter du stikket i stikkontakten igen, og tænder denne, og så skulle blæseren i PSU starte. Så kan du måle i molex stikkene, at/om der er 5V mellem en rød ogen sort, og 12V mellem en gul og en sort.

Du kan også måle i ATX stikket, der er rød og gul det same, mens Orange er +3.3V.

Der ud over, så mener jeg det er den hvide der er minus 12V, og den lilla der er 5V st.by, men er ikke sikker på disse to.

Nogle PSU'er vil ikek starte op, uden der er en smule belastnign på, så tilslut evt. en hdd eller blæser til PSU, så skulle den kunne starte.

Starter PSU sådan, så er det ikke denne der er problemet.

Hanga1986

Elitebruger
Tilføjet:
21-05-2006 12:04:59
Svar/Indlæg:
259/55

Jeg tror desværre at det er mere end jeg kan finde ud af.

Jeg har en gammel PSU på 230W som jeg evt. kunne prøve at tilslutte, for at teste om det er PSU'en, men spørgs¨målet er vel om den overhovedet vil kunne trække mit sytstem?. Altså den skal bare lige kunne tænde com'en, tror i den kan det? Kunne jo evt. hive GFX kortet fra.

THILE

Superbruger
Tilføjet:
21-05-2006 12:08:19
Svar/Indlæg:
110/10
Jeg har haft et præcis tilsvarende problem med min maskine, at lyset blinker i kabinettet, og blæserne lige tager et par omgange.

Så kunne jeg hive strømmen fra og prøve igen. Måske helt op til 10 forsøg kunne det tage. Så en dag der ville den bare slet ikke tænde mere.
Jeg forsøgte så at tage den der dual power fætter ud. (Gigabyte Dual Power System).

Så startede den bare altid hver gang. Temmelig underligt tænke jeg så. Men ski pyt, så kører jeg da bare uden den dual power, stadig 100 % stabil når den var startet op.

Så før nytår sprang min chill psu. Så fik man en ny enermax 620W.
Så her for en uges tid siden, ville min maskine ikke tænde (igen).

Men nu kører blæserne godt nok rundt, men der er bare intet skærmsignal, og maskinen får heller ikke bootet helt op, kan jeg høre på harddiskene.

Så piller jeg mere hardware fra, og kører nu uden cdrom drev. Så starter den perfekt.

Tror mit hardware stille og roligt dræber mine psu'er

Hanga1986

Elitebruger
Tilføjet:
21-05-2006 12:36:59
Svar/Indlæg:
259/55

Det virkede sq. Nu kører den fint. Kan du/i evt. forklare hvad problemer var/er ? Er det PSU'en der ikke er hel som den skal være (selvom den kører igen?)

Karsten-B

Elitebruger
Tilføjet:
21-05-2006 12:53:22
Svar/Indlæg:
1248/70
Jeg er sikker på at din PSU er defekt. Har selv oplevet samme problem som dig med 2 PSU'er. Efter nogen tid bliver problemet bare mere og mere hyppigt - og så er det tid til RMA :)

-----CB

Hanga1986

Elitebruger
Tilføjet:
21-05-2006 12:58:34
Svar/Indlæg:
259/55
Garantien udløber om 9 dage, spørgsmålet er om jeg skal sende den ind til RMA. Lidt træls at man skal til at gøre det med ledningen hver gang man har haft strømmen taget fra.

Jeg køber alligevel nyt sys om 2-3 måneder, så kunne jo bare købe PSU'en allerede nu.

Mazdaz

Overclocker
Tilføjet:
21-05-2006 13:08:35
Svar/Indlæg:
29/4
Så skynd dig da at sende den til RMA! du kan jo altid sælge den til en anden. det ville da være bedre at tjene de par hundrede end at stå med en halv defekt psu som er lige til at smide ud. jeg turde i hvert fald ikke køre med en psu der ikke er 112% optimal

VH Anders(:

Riis

Elitebruger
Tilføjet:
21-05-2006 20:35:26
Svar/Indlæg:
4657/53
Hanga1986

mener du mig i din svar #6.

jeg tror ikke det er psu der er problemet .
jeg havde samme problem da jeg skiftede min cpu ud med en X2 4400+ . den nægtede og boot op. blæserne kørte lige 1/4 omgang og det var så det.
min psu var en enermax 555W.
så jeg måtte lige kortslutte psu hver gang jeg ville boot op. så skiftede jeg cpu til en opteron og problemet var væk.

jeg lavede en kontakt på fronten til og kortslutte psu. det er jo noget letter end og rode under bordet hver gang man vil boot op.

og hvad er så skyld i det. ja ja jeg tror det er noget HW konflikt /bios problem der gør at bundkort lukker ned.