Core 2 Duo vs. Athlon 64 X2

Bundkort / CPU d.  27. maj. 2006, skrevet af KIJ
Vist: 449 gange.

KIJ

Elitebruger
Tilføjet:
27-05-2006 17:12:00
Svar/Indlæg:
499/767
Jeg har fulgt den seneste udvikling omkring Core 2 Duo, og Athlon 64 X2, og har gjort mig nogle tanker omkring emnet, som jeg lige ville dele. , og selvfølgelig kunne det være rart med nogle begavede tanker/svar om emnet...

Seneste udvikling er frigivelsen af Intels roadmap, der viser hvilke versioner af Core 2 Duo og Core 2 Extreme vi får at se.
Umiddelbart er jeg lidt skuffet; for det første er topmodellen en 2.93 GHz processor, noget mindre end de 3.33 GHz, der først var tale om. Bushastigheden er kun 1066 MHz, selvom der har været snak om 1333 MHz. Prissætningen er til gengæld ret aggresiv, hvilket jo som altid er positivt... :)

Kigger man henover det næste halve år, er der dog skuffelse at spore igen - Intel har ikke planer om at øge hastigheden overhovedet resten af året, hvilket må siges at være kedeligt. Vi skal faktisk helt hen i 2. kvartal af næste år, før der er planlagt hastighedsforøgelser, og det er bekymrende; enten regner Intel med at være så meget foran, at hastighedsforøgelser ikke er nødvendige, og det er altid en dårlig ting. En anden, og mere bekymrende grund, kunne være dårlige yields (mange defekte processorer fabrikeret, i forhold til dem der virker), hvilket igen er bekymrende, da det vil forvære overclockings-mulighederne og øge omkostningerne for Intel (de skal nu nok overleve :e ).

AMDs introduktion af AM2-platformen har også været alt andet end rosenrød.
Platformen lider af clockfrekvenser der er svære at synkronisere med DDR2, hvilket koster ydelse for flere af modellerne. Endvidere er ydelsen alt andet end imponerende, selvom de nye modeller faktisk viser at hastigheder og latency er stort uændret, hvilket i sig selv er noget af en præstation, i hvert fald når man tænker på latency - det vigtigste for Athlon 64-arkitekturen.
Positivt er at flere var istand til at overclocke Athlon 64 X2 et stykke over 3 GHz uden de store problemer, godt gået, når man tænker på AMDs fortsatte brug af 90nm teknologi.

De 3 GHz er nok også næste skridt for Athlon 64 X2, i hvert fald kunne Anandtech afsløre følgende i afslutningen af hans test af AM2-platformen - jeg citerer: "AMD does have one last trick up its sleeve before the end of the year, and you will hear about it in June. It's not K8L and it's not going to affect the majority of people, but it is an interesting stop gap solution for the high end in 2006... ".
En 3 GHz Athlon 64 FX-64 Dual-Core er i sig selv ikke så interessant, da den også vil være ramt at de skæve hastigheder for DDR2-interfacet, hastigheden vil være 375 MHz, mod 400 MHz som er optimalt.
Kunne AMD derimod nå 3.2 GHz ville de nå de 400 MHz med hukommelsen, og samtidig ville de måske kunne konkurrere lidt med Core 2 Extreme, men det er måske mere ønske-tænkning fra min side.
Under alle omstændigheder ser efteråret/vinteren ud til at blive stille på processor-markedet, i hvert fald når det fælder introduktioner af nye desktop-processorer, men mon ikke priskrigen bliver intensiveret... :00

beatmore

Elitebruger
Tilføjet:
27-05-2006 17:26:12
Svar/Indlæg:
3943/44
Jeg ville ignore mhz og bushastigheder, med det vi har set fra conroe indtil videre, så kommer den til at være noget hurtigere end amd's i hvert fald til de skifter til 65nm.
Jeg regner da med at skulle have en conroe.

Lars får vist hans bundkort på mandag, så det kan være vi kan høre lidt om ydelsen i løbet af næste uge. Evt. også andet en syntetiske benchmarks og superPI. Kunne også godt tænke mig at se superPI og 3dmark ved std. clocks.

Illuminati

Elitebruger
Tilføjet:
27-05-2006 17:26:25
Svar/Indlæg:
10398/435
Der sker faktisk noget til efteråret.. AMD migrerer til 65nm (i hvert fald på X2).

AMD and IBM yesterday claimed their take on the 'strained silicon' technique had yielded a 40 per cent boost to transistor performance.

The two chip-making partners will introduce the technology into their 65nm fabrication process, which in AMD's case is expected to go into volume production next year.

http://www.theregister.co.uk/2...

"40 per cent boost to transistor performance" er ikke lige med 40% boost i performance...

KIJ

Elitebruger
Tilføjet:
27-05-2006 17:35:50
Svar/Indlæg:
499/767
#2 --> Det er korrekt at AMD skifter til 65nm i løbet af efteråret, men kun for mainstream Athlon 64 X2 processorer, fra 4200+ til 4800+. AMD følger dermed samme fremgangsmåde, som med skiftet til 90nm teknologi, hvor det også var mainstream modeller der nød godt af den nye teknologi først, high-end måtte vente til senere. Der er ikke planlagt nye modeller (læs: højere clockfrekvenser) på desktop-området før 2007 med denne teknologi.

KIJ

Elitebruger
Tilføjet:
27-05-2006 17:52:28
Svar/Indlæg:
499/767
Lige et lille citat fra Firingsquads test af AM2-platformen: "But 65-nm and K8L may not be the only items on AMD's immediate roadmap however. In fact, we've heard pretty solid rumors that AMD's got something else planned to help contend against Intel's upcoming Conroe processors, now known as the Core 2 line."

Spændende at se, hvad det er AMD har skjult så godt... 8)

beatmore

Elitebruger
Tilføjet:
27-05-2006 17:56:07
Svar/Indlæg:
3943/44
#4 mon ikke det er deres nye metode til at tilgå flere kerne processorer, hvor de vist kan tilgå en 8 kernet cpu som en dvs. man slipper for at optimerer til flere kerne i software. Hvilket jo vil betyde at alt eksisterende software vil blive afviklet langt hurtigere da de alle kan bruge alle ens kerner.

Lars

Elitebruger
Tilføjet:
27-05-2006 18:12:33
Svar/Indlæg:
3712/44
Tro mig, Intel har ingen problemer med dårlige yields på deres core 2 (aka. conroe) cpu'er. Og det har jeg fra særdeles pålidelige kilder. Faktisk er yields så gode at TDP er sat ned på alle modeller undtagen extreme modellen. Ligeledes er ydelsen så god at der ikke kommer HT2 på extreme modellen heller.

Hvis du ser på de previews der lige har været af woodcrest (conroe server version) bruger den max 59W @ 3 Ghz. Jeg kunne godt tænke mig at se et gamer system på woodcrest med quad ram. Se et preview her: http://techreport.com/etc/2006...

Se i øvrigt strøm forbrug på et dual woodcrest 3 Ghz system i forhold til et dual opteron 285 her: http://techreport.com/etc/2006...

Hvis jeg var Intel ville jeg da heller ikke have travlt med hverken at skrue op for frekvensen eller proppe flere "features" i conroe/core 2 i betragtning af hvor godt "core 2" yder i forhold til X2/Opteron.

Sidst kendte lokation på mit bundkort er at det forlod Paris kl. 22.09 i går aftes med retning DK.... Jeg får dog formentlig svinetravlt på arbejde mandag, så hvornår der kommer "nyt" er et åbent spørgsmål. ;)

Jenner

Elitebruger
Tilføjet:
27-05-2006 19:13:33
Svar/Indlæg:
2267/261
det skal nok blive vildt lars :)
men jeg vil "væde" på at der kommer bios til 945 og 955x chipset også, som vil køre med core2 duo . Bare vent, fordi sådan gik det også sidst. Da intel sagde det un var 945 og frem der kunne køre pentium D, det passede jo ikke ;)

beatmore

Elitebruger
Tilføjet:
27-05-2006 19:26:30
Svar/Indlæg:
3943/44
http://www.hexus.net/content/i...

Kom lige i tanke om den her - på side 3 har de et skema der viser conroe E6600 og E6700 mod Intel EE965, FX-60 og FX-62.
conroe'sene løber lidt hurtigere, og så er de ikke clocket.
Så til prisen er conroe et fantastisk godt køb.

[edit] ikke at jeg er et sekundt i tvivl om at amd vil vinde en hver ram test, pga. den indbyggede memory controller, men det hjælper jo også når fx-62 har 800mhz ddr2 ram og conroe kun har 667mhz.

Lars_hjort

Elitebruger
Tilføjet:
27-05-2006 20:31:07
Svar/Indlæg:
1900/33
#7 Det har jo intet med BIOS og gøre som det var med 945/955, men derimod nogle fysiske komponente der ikke duer sammen med conroe!

/Lars

Illuminati

Elitebruger
Tilføjet:
27-05-2006 21:07:40
Svar/Indlæg:
10398/435
Intel 865G er set kørende med Core 2 Bio (damn det navn er bøvet!)

Ati Express 200 kan også køre med Core 2 Clio.

KIJ

Elitebruger
Tilføjet:
27-05-2006 21:08:05
Svar/Indlæg:
499/767
#5 --> Det tror jeg ikke, da ikke vil have væsentlig indflydelse på high-end markedet, som Anandtech spår at det vil have...

#6 --> At Intel skruer ned for Core 2 Duo's strømforbrug kan ligeså vel være et svar på AMDs seneste EE processorer. Det giver ikke et entydigt svar på hvor gode yields Intel har på deres fabrikker.

Generelt undrer det mig meget at man ikke ser bredere benchmarks af Core 2 Duo, indtil nu har man kun set tests af en begrænset suite af programmer. Men jeg må da blankt indrømme at Core 2 Duo indtil videre ser ekstremt imponerende ud...

Illuminati

Elitebruger
Tilføjet:
27-05-2006 21:08:11
Svar/Indlæg:
10398/435
Safri 2 Duo :00

Lars

Elitebruger
Tilføjet:
27-05-2006 21:32:10
Svar/Indlæg:
3712/44
#11 > Hehe, nu hverken kan eller vil jeg røbe min kilde til mine informationer on Intels conroe/woodcrest yields, men min udmelding er ikke baseret på noget som helst jeg har læst mig til på et offentligt tilgængeligt website.

Når man ikke har set en bredere vifte af tests med core 2 duo, så hænger det nok sammen med at de fleste der har dem er under NDA, og resten er hardcore benchere, som ikke interesserer sig nævneværdigt for andet end superpi, 3dmark o.lign.

#12 > ROFL :e

Illuminati

Elitebruger
Tilføjet:
27-05-2006 22:02:57
Svar/Indlæg:
10398/435
fra nu af hedder conroe C2D!! jeg kan ikke klare Core 2 Duo længere.. Coca 2 Cola! what? Core Duo var fint nok, det lød lidt som et barn havde fundet på det, men ærligt talt, Core 2 Duo??

Lars, er der egentlig forskel i ydelse (per mhz) på c2d og merom?

beatmore

Elitebruger
Tilføjet:
27-05-2006 22:07:09
Svar/Indlæg:
3943/44
#14 skal vi ikke bare være nørdede og kalde den conroe, en rigtig nørd kalder jo alligevel hans cpu ved kodename (læste jeg i en eller anden tråd om conroe)

KIJ

Elitebruger
Tilføjet:
27-05-2006 23:01:00
Svar/Indlæg:
499/767
Der er en artikel på The Inquirer der spekulerer i AMDs svar til Core 2 Duo: http://www.theinquirer.net/?ar...

Den ene svar er en Quad Core, ved at bruge Intels fremgangsmåde, med at kople to kerner sammen i ét stykke silicium - en metode Intel har fået mangle slag for.

Den anden er en højt clocket Athlon 64 FX Dual-Core, som måske ville benytte 65nm teknologi.

Lars

Elitebruger
Tilføjet:
28-05-2006 13:40:11
Svar/Indlæg:
3712/44
#14 > Nope, ingen forskel Mhz for Mhz, men merom kan ikke li at køre med høj fsb, så jeg ville helt klart satse på et system på en conroe.

Hvad er der i øvrigt i vejen med Core 2 duo? Man kan da også få en Audi A4 quattro...... :e :e

I øvrigt venter jeg mest spændt på om der snart kommer en desktop version af bensley platformen med quad-channel ram med dual pci-e til CF/SLI.... Hvis I læser artiklen på Tech Report ser det ud som om det er på vej. Spørgsmålet er så om MCH bliver lavet så man kan bruge alm. DDR2 ram og ikke skal investere i FB-DIMM som til server-bundkortene.

Illuminati

Elitebruger
Tilføjet:
28-05-2006 13:54:09
Svar/Indlæg:
10398/435
#17, ok, jeg troede bare Merom ville have bedre oc-potentiale (being low power), men den er vel svær at oc hvis fsb ikke vil op ;)

Ang navnet.. Ja men A4 er bilens navn og Quattro er 4WD.. Så det er jo ikke A4's efterfølger.. Ellers skulle den hedde A4 2 Quattro.

Tænk hvis ATI kom med Radeon 2 Express.. Det lyder som en rapper der har fundet på det.. no offence, men det bliver da ikke plattere :)