Elitebruger
Tilføjet:
27-05-2006 17:12:00
Svar/Indlæg:
499/767
Jeg har fulgt den seneste udvikling omkring Core 2 Duo, og Athlon 64 X2, og har gjort mig nogle tanker omkring emnet, som jeg lige ville dele. , og selvfølgelig kunne det være rart med nogle begavede tanker/svar om emnet...
Seneste udvikling er frigivelsen af Intels roadmap, der viser hvilke versioner af Core 2 Duo og Core 2 Extreme vi får at se.
Umiddelbart er jeg lidt skuffet; for det første er topmodellen en 2.93 GHz processor, noget mindre end de 3.33 GHz, der først var tale om. Bushastigheden er kun 1066 MHz, selvom der har været snak om 1333 MHz. Prissætningen er til gengæld ret aggresiv, hvilket jo som altid er positivt... :)
Kigger man henover det næste halve år, er der dog skuffelse at spore igen - Intel har ikke planer om at øge hastigheden overhovedet resten af året, hvilket må siges at være kedeligt. Vi skal faktisk helt hen i 2. kvartal af næste år, før der er planlagt hastighedsforøgelser, og det er bekymrende; enten regner Intel med at være så meget foran, at hastighedsforøgelser ikke er nødvendige, og det er altid en dårlig ting. En anden, og mere bekymrende grund, kunne være dårlige yields (mange defekte processorer fabrikeret, i forhold til dem der virker), hvilket igen er bekymrende, da det vil forvære overclockings-mulighederne og øge omkostningerne for Intel (de skal nu nok overleve :e ).
AMDs introduktion af AM2-platformen har også været alt andet end rosenrød.
Platformen lider af clockfrekvenser der er svære at synkronisere med DDR2, hvilket koster ydelse for flere af modellerne. Endvidere er ydelsen alt andet end imponerende, selvom de nye modeller faktisk viser at hastigheder og latency er stort uændret, hvilket i sig selv er noget af en præstation, i hvert fald når man tænker på latency - det vigtigste for Athlon 64-arkitekturen.
Positivt er at flere var istand til at overclocke Athlon 64 X2 et stykke over 3 GHz uden de store problemer, godt gået, når man tænker på AMDs fortsatte brug af 90nm teknologi.
De 3 GHz er nok også næste skridt for Athlon 64 X2, i hvert fald kunne Anandtech afsløre følgende i afslutningen af hans test af AM2-platformen - jeg citerer: "AMD does have one last trick up its sleeve before the end of the year, and you will hear about it in June. It's not K8L and it's not going to affect the majority of people, but it is an interesting stop gap solution for the high end in 2006... ".
En 3 GHz Athlon 64 FX-64 Dual-Core er i sig selv ikke så interessant, da den også vil være ramt at de skæve hastigheder for DDR2-interfacet, hastigheden vil være 375 MHz, mod 400 MHz som er optimalt.
Kunne AMD derimod nå 3.2 GHz ville de nå de 400 MHz med hukommelsen, og samtidig ville de måske kunne konkurrere lidt med Core 2 Extreme, men det er måske mere ønske-tænkning fra min side.
Under alle omstændigheder ser efteråret/vinteren ud til at blive stille på processor-markedet, i hvert fald når det fælder introduktioner af nye desktop-processorer, men mon ikke priskrigen bliver intensiveret... :00