Computer genstarter.

Bundkort / CPU d.  29. maj. 2006, skrevet af System
Vist: 352 gange.

System

Overclocker
Tilføjet:
29-05-2006 16:17:14
Svar/Indlæg:
0/11005
Har Overclocking.dk skriver her fordi Hol.dk er nede :)

Min søster har en computer, som er ved at gå mig på nerverne
da det er mig der skal sørge for at computerne kører i hjemmet.
Den opgave plejer jeg at klare med fuld tilfredshed, men nu til problemet: Computeren er mere eller mindre ustabil, den genstarter pludselig på forsskellige tidspunkter og er lidt \'slow\'.

Computeren:

Abit NF7-M ( [-M] Indbygget grafikkort som er blevet erstattet af
understående graffikkort)
Amd barton 2600+ @ Thermaltake silent boost
Ati Radeon 9600 Pro
Maxtor 60 GB
Kingston Value 256 mb og en blok mere med 256 (ikke noget specielt mærke***)

Ting det kunne være, som jeg gerne vil have en smule hjælp til:

1. For godt en måned siden satte jeg en ny block ram i fra elgiganten tror jeg det var, se *** så de samlede ram var 512mb

2. Satte nyt grafikkort i i stedet for det onboarde på bundkortet

3. Strømforsyningens blæser (PWRFAN) i BIOS går ned på 0 RPM
nogen gange, men har dog tjekket om den kører rundt og det gør den så sandelig, ved ikke hvorfor..

4. Hver gang jeg går ud af BIOS, efter jeg har lavet instillinger i håb om det skulle virke, kommer den med en BIP-kode, der lyder
sådan med lange bip: Biiiiiip-Biiiiip-Biiiiip (Den gør det også selvom jeg ikke ændre noget af betydning for computerens stabilitet)
kunne ikke finde bip-koder eller POST-codes i Manualen.

5. Min egen vurdering er at det er ram\'ne det er galt med ?:(

Ting det ikke er:

1. Den er ikke for varm, i følge \'PC health status\' i BIOS

2. Ingen løse forbindelser, mht. kabler osv.

3. Ikke bundkort

På forhånd tak, håber på seriøse og gode svar :00
Tonnilerche

Elitebruger
Tilføjet:
29-05-2006 16:30:21
Svar/Indlæg:
6052/189
www.bioscentral.com

Rens alt støv af i maskinen ( også INDE i strømforsyningen ) ( måske pga dette at den genstarter ).

More to come ( når jeg er vågen )

Beaviz

Elitebruger
Tilføjet:
29-05-2006 16:30:29
Svar/Indlæg:
3214/18
Bipene skyldes sikkert at PSU-blæseren viser 0 RPM. Du burde kunne deaktivere denne advarsel i BIOS et sted.

Prøv at køre en test af de RAM med www.memtest86.com og se om det er dem.

Socket A CPU'er er desværre også kendt for at være ret skrøbelige. Det kan evt. også skyldes et hjørne der er knækket af kernen - der skal ingenting til.

Hvordan genstarter den? Får du BSOD eller starter den bare helt forfra med det samme?

steen

Elitebruger
Tilføjet:
29-05-2006 22:58:42
Svar/Indlæg:
2870/65
Fandt for et stykke tid siden disse oversigter over BIOS beeps:

Beeps Forklaring / Årsag
1 kort Normal POST - system er OK

2 korte POST fejl - fejlkode vises på skærmen
Ingen Strømforsyning eller bundkort problem
Konstant Strømforsyning, bundkort, eller tastatur problem
Repeterede korte Strømforsyning eller bundkort problem
1 lang + 1 kort Bundkort problem
1 lang + 2 korte Skærmkort problem (MDA, CGA)
1 lang + 3 korte Enhanced Graphics Adapter problem (EGA)
3 lange 3270 tastatur kort

AMI BIOS
Beep varigheden angives her i korte og lange beeps...
Beeps Forklaring / Årsag
1 kort DRAM refresh svigtede (lod sig ikke gøre)
2 korte Paritets kreds svigtede
3 korte Base 64K RAM svigtede
4 korte System timer svigtede
5 korte Process svigtede
6 korte Tastatur kontroller Gate A20 fejl
7 korte Virtual mode exception fejl
8 korte Display hukommelse Læse/skrive test fejl
9 korte ROM BIOS checksum fejl
10 korte CMOS shutdown læse/skrive fejl
11 korte Cache hukommelsesfejl
1 lang + 3 korte Almindelig/Extended hukommelsesfejl
1 lang + 8 korte Display/Retrace test svigtede

Hvis problemet ikke er varme, ville jeg checke rammene som tidligere foreslået. Alternativt tage rammene ud...og se om det hjælper.

Du kan slå Automatisk genstart fra, ved at højreklikke på Denne Computer - Egenskaber - fanebladet Avanceret - Start og Genoprettelse Indstillinger-kanppen og fjerne fluebenet i Genstart Automatisk. Så skulle maskinen gerne komme op med en skærm som fortæller havd der er galt....eller skrive det i en log/dmp-fil.

Igen kan du fjerne alt overflødigt isenkram og så tilføje stumperne indtil fejlen igen opstår.

gabbadoo

Elitebruger
Tilføjet:
30-05-2006 00:39:19
Svar/Indlæg:
3065/208
#4 Hvor fandt du den oversigt henne?

#1 Jeg tror ikke du skal tage det så alvorligt at blæseren i strømforsyningen registreres af bios til at køre med 0 omdrejninger. Min cpu blæser gør det også, når den kommer under et vidst omdrejningstal, men den kører den hastighed den er indstillet til (det er iøvrigt en spitny blæser som yder ganske fornuftigt. Problemet i mit tilfælde er også en aflæsning af ITE8712F chippen der styrer sensorer og fans på bundkortet). Jeg tror det er bios eller blæserens styring der ikke forstår at rapportere ordentligt, når spændingen til strømforsyningen kommer under en vis margen.
I bedste fald betyder det strømforsyningen er så lidt belastet, at blæseren ikke behøver arbejde betydeligt... men hvis det ikke altid har været sådan, er det nok bøvlet værd lige at skille den ad og få den renset engang, for det kan jo sagtens være den ikke "kan komme til" at køre den nødvendige hastighed, og kan du se forskel på 500 eller 2500 rpm ?

Liquid04

Overclocker
Tilføjet:
07-06-2006 21:40:58
Svar/Indlæg:
126/22
Heeey

Vil også lige sige tak for rådene, da jeg har samme problem, det er bare meget sjældent det sker...:)

Har nemlig også for nylig renset hele computeren og rydt lidt op i kabler, i et forsøg på bedre luftgennemstrømning...

Har hele tiden haft mistanke om at det er rammene, og det har netop heller ikke noget specielt mærke, så tror jeg skal på udkig efter nogle nye (evt. under salgsaktionen her på siden)...;)