Celeron M380 til bærbare - er den noget værd?

Bundkort / CPU d.  29. maj. 2006, skrevet af foo
Vist: 292 gange.

foo

Elitebruger
Tilføjet:
29-05-2006 17:24:26
Svar/Indlæg:
1685/240
Min kæreste er begyndt at kigge efter bærbar, og jeg har fået lov til at komme med lidt input hist og her.

Hun vil gerne have en som hun kan bruge et par år frem uden den bliver alt for sløv, men hun vil på den anden side heller ikke betale alt for mange penge for den. Det har jeg sagt burde kunne lade sig gøre, hvis man ellers behandlede den ordentligt og vedligeholdte den...

Mange af de bærbare som vi har kigget på har en Celeron M380 processor, og her er mit spørgsmål så om de nyere Celeron er noget værd, eller om det er det samme som altid. Jeg må nemlig indrømme at jeg stadig har komplekser over Celeron processorerne og har derfor svært ved at anbefale dem, men er det stadig sådan? De er jo kommet meget efter det med cache som jeg så som deres største akilles hæl.

Så mit spørgsmål for at gøre det kort. En bærbar der ikke skal bruges til andet en kontorbrug, rapport skrivning osv, samt internet brug (chat og browsing), kan den nøjes med en Celeron M processor??

Selas

Elitebruger
Tilføjet:
29-05-2006 17:32:50
Svar/Indlæg:
2845/91
Ja den er næsten lige så hurtig som en tilsvarende Pentium M pr mhz, men den er knap så strømbesparende. Men du er ikke automatisk sikker på at få et intel trådløst netværkskort og MB som du er hvis der står Centrino, så skal du kigge i specs. :)

foo

Elitebruger
Tilføjet:
29-05-2006 19:54:19
Svar/Indlæg:
1685/240
#1 - Det med centrino har jeg helt styr på, og jeg vil skam ikke foreslå hende noget som helst hvis ikke jeg er helt sikker på hvad der er i eller hvad der mangler...

Mit eneste tvivlpunkt var Celeron processoren, som jeg ikke var helt klar over hvad ydede...

Men hvis man kan sige at det hovedsageligt er strømforbruget, så er det jo godt... :)

Takker indtil videre...

steen

Elitebruger
Tilføjet:
30-05-2006 00:02:11
Svar/Indlæg:
2870/65
Forstår til fulde din skepsis overfor Celeron...Celeron er nu engang en "handikappet" ting.

Selvfølgelig er der kommet mere knald på, men Celeron med en skrabet cache, har aldrig nogensinde været en perfomance-ting...og bliver det nok heller aldrig.
Man får desværre hvad man betaler for....og køber man mindre cache...får man mindre performance.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
30-05-2006 10:54:35
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #0

Nu kan jeg jo så tale med udgangspunkt i Merlin-trøjen ;)

Prøv at tage ned i den nærmeste Merlin, og tag et kig på Toshiba Satellite L20-153, som vi kører med til kr. 5.999,- plus taske.

Der sidder et mobility 200 Xpress kort i, som uden problemer kan tage småspil. Dvs. ikke spil som Elder Scrolls, Sims 2 osv.

Vi kører også pt. tilbud på en Fujitsu Siemens, til ca. samme penge, dog uden ATi grafikkort, men med blank widescreen.

Det er to tossegode computere, til en fair pris. De koster som sagt kr. 5.999,- i forretningen, men er sikker på at du kan finde noget lign. på nettet til en tudse eller halvanden mindre ;)

Man skal ikke stå i forretning i særlig lang tid, for at komme sig over diverse komplekser :e

Prøv du at forklare Hr. og Fru Jensen, hvorfor det netop ikke er så vigtigt for dem, at deres computer har SLi, Dual-core eller noget andet smart, som de "lige har hørt lidt om" *OMG* De er de værste.

Men held og lykke med jagten :D

-> #3

Tjah. Men som der ganske rigtigt bliver sagt, så er den reelle forskel kun batteritid, når vi snakker Celeron M af nyere dato.

Den er næsten identisk med en tilsvarende Pentium M, blot med halveret cache (uha piv piv, "kun" 1 MB cache ;)") og uden SpeedStep.

Hvis du har to processorer, Celeron M og Pentium M, så er det kun en målbar forskel i tid, når vi snakker alm. brug. Komprimering af musik, film og tungere programmer falder til en hver tid ud til en Pentium M's fordel, frem for en Celeron M. Men forskellen er målbar.

Tag ikke fejl, Celeron M er godt nok ikke oppe at ringe, men direkte at sige, at den aldrig bliver en performance ting, er ikke helt korrekt :)

foo

Elitebruger
Tilføjet:
30-05-2006 12:08:15
Svar/Indlæg:
1685/240
hehe... tak forsidst NoNig ;)

Nuvil denne bærbar heller aldrig blive brugt til encoding / decoding el. lign. Allehøjst vil der blive spillet et lille spil i ny og næ (ikke lige det konen gør mest i) og hun har ikke det fjernest forstand på alt der bliver mere teknisk en Office og Windows til husbehov.

Og som sagt, så skal maskinen fortrinsvis kun bruges til kontorbrug, internetbrug og så winamp kørende i baggrunden - altså små simple ting som selv en 286'er :e skulle kunne køre...

Min bekymring var sådan set blot om Celeron var kommet efter det siden for 4 år siden, eller om det sadig var det samme...

Og det lyder da som om de er kommet lidt efter det...

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
30-05-2006 12:24:07
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #5

Tak for sidst, selv ;)

Så kan jeg så svare dig kort og godt: Det er den! 8)

:e

beatmore

Elitebruger
Tilføjet:
30-05-2006 12:38:28
Svar/Indlæg:
3943/44
#5 en 268'er kan ikke køre winamp (jeg taler af erfaring) :e

nå for at ramme topic vil jeg da lige tale lidt om min søsters bærbar
Acer Aspire 3xxx noget
AMD Sempron 3000+
512mb ram
40-60gb harddisk
fx5200go gfx
5000-6000 hos tdc shoppen for et år siden
Den er lidt tyk ellers er der intet at klage over.

At de så snart få den tilbage er en anden ting, den går bare i sort en gang i mellem, tror der er nogle problemer med noget strøm.
Den skal til rep for tredje gang nu her.

Men tror det bliver svært at finde en computer som er så resonsive til de samme penge, det grafikkort giver dælme meget.
Den reagerer faktisk hurtigere end min laptop, som er en 2ghz centrino med 1,5gb ram og et 6600go 64mb, men jeg har selvfølgelig også en del mere til at køre på min maskine.

Advanced

Elitebruger
Tilføjet:
30-05-2006 13:26:43
Svar/Indlæg:
6899/119
Jeg har en 360'er og der er ingen problemer med performance..

Min far har en IBM med en pentium M 1.7ghz

Altså 300mhz hurtigere end min og forskellen er altså ikke særlig markant..

I det hele taget er cache en MEGET opreklameret ting.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
30-05-2006 13:58:34
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #8

Både og. Ville mene at det har en vis betydning, i programmer hvor der er mange krævende og gentagne udregninger. F.eks. 3D, videoredigering o.lign. :)

Men til alm. kontorbrug, er alt over Celeron M, lidt overkill. En Celeron M, 1.4 GHz af nyere dato m. min. 512 MB DDR2 RAM er passende til de flestes forbrug.

Selas

Elitebruger
Tilføjet:
30-05-2006 16:19:06
Svar/Indlæg:
2845/91
#9 bytter du ikke lidt om på begreberne nu? En Celeron M er overkill men en Celeron M ville være fin? Øh hvad. ?:( 8)

Emillos

Overclocker
Tilføjet:
30-05-2006 16:27:52
Svar/Indlæg:
14079/622
->#10

Nej, NoNig skriver at CPU'er bedre end Celeron M, er overkill til kontorbrug. Og at de fleste kan klare sig med en 1,4ghz CeleronM med 512mb ram :)

Hvilket jeg er helt enig i. Dog vil jeg mene, at speedstep (Pentium M) er et must, hvis man vil have lang batteritid. Jeg har lagt mærke til, at min Pentium Mobile@1,73Ghz alligevel laver en del varme. Men ved 800mhz kører den stort set fanless hele tiden. :)
Min laptop kan holde 6 timer på batteri ved alm brug, med et 9-cellet batteri.

foo

Elitebruger
Tilføjet:
30-05-2006 17:03:13
Svar/Indlæg:
1685/240
Mere præcist er det den her vi har kigget på: http://www.midtdata.dk/asp/ind...

Selas

Elitebruger
Tilføjet:
31-05-2006 00:01:27
Svar/Indlæg:
2845/91
#9-10-11 ah ja kan jeg da godt se nu.. helt enig.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
31-05-2006 00:11:17
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #12

ATI Radeon Xpress 200M - er faktisk et hæderligt indbygget grafikkort :D

-> #13

;)