Har nu installeret windows vista og windows longhorn i en dual-boot config på en winnie 3200+ m. 2 GB ram og scsi 320 disk.
Der er stor forskel fra build 5231 til beta 2 (build 5384) mht ramforbrug og system-respons. Alting kører langt mere flydende og kvikt. Ramforbrug er faldet fra 800 Mb idle til ca. 400 Mb...nice.
Longhorn (server) har fået ændret måden at installere diverse core-services på. M$ har lavet en Server Manager i stil med den i Small Business Serveren, så alting klares mere simpelt via guides.
Vistaen ligner stort set sig selv fra build 5231, men er som sagt mere responsiv og bruger ikke så mange ressourcer. De billeder der er lagt ud på Toms Hardware giver et rigtigt godt billede af hvordan Vista ser ud og håndteres for den almindelige bruger.
Dog skal man lige lægger mærke tilden del på Toms Hardware, hvor man snakker om at slukke for nogle Services for at undgå at der konstant popper meddelelser op om hvorvidt man vil give lov til dit og dat...ellers bliver man meget hurtigt træt af Vista og det evindelige spørgeri om dette og hint. Når først dette er slået fra, er vista dejlig at arbejde med.
Dog vil jeg mene, at vista i det store hele er en videre-udvikling af XP...og brugerfladen. Det er ikke de store vilde nyheder der præger Vista.
Hvis man spørger om det er en opgradering værd, vil jeg mene at der kunne være lagt flere af de ting som M$ oprindeligt har lovet der ville kunne retfærdiggøre dette. Udviklingen vil nok kræve at man skifter på et eller andet tidspunkt, men hvis jeg var almindelig bruger, ville jeg vente og se tiden an....til der var udviklet flere programmer/luget ud i nogle af de børnesygdomme som altid kommer med et et nyt OS.