Nu kommer det an på en masse ting hvordan VMware kører.
Du har mulighed for at vælge nogle rimeligt avancerede indstillinger, så som at køre dit "image" direkte på den fysiske disk for ekstra performance (hvilket jeg ikke vil anbefale i første omgang - med mindre at du ved præcist hvad du gør).
Nu findes der jo flere versioner af VMware (Workstation/VMPlayer/ExServer/GxServer).
GxServer versionen er en dyr fætter, men du får mere performance ud af den (har jeg hørt - har ikke selv prøvet den).
Du skal regne med at der vil være en del tab af performance i forhold til et "normalt" OS, men vil så sogså sige, at VMware de sidste par år har gjort meget for at mindske tabet...og med stor dygtighed.
Selv Workstation versionen er idag istand til at udnytte flere cpuer/kerner, hvilket jeg kan se på min X2 maskine. Det giver også et ganke godt boost.
F.eks. har jeg på min X2 maskine været istand til at installere en Small Business Server, samtidigt med at jeg brændte en DVD på det bagvedliggende OS...og sam,tidigt surfede...og havde 3 RDP connections åbne til kunder.
Multikerne miljø er en god ting når man leger med VMware.
Gbit netkort er sådan set ligegyldigt i VMware, med mindre du bruger GXServer versionen, da det er den eneste version der understøtter Gbit.
8 diske i raid er en god ting, da nogle af de opgaver du snakker om er I/O intensive vil tage nogle af kræfterne fra en evt. VMware session. SÅ vil jeg tilgengæld også lige slå et slag for VMware over f.eks Virtual PC (M$´s VMware version), da VMware er mere stabil...og performance-mæssigt er Virtual PC overlegen.
Hvis det hele er nyt for dig, vil jeg anbefale dig at lave et par test-sessioner før du går i gang...bare sådan for at få lidt føling med hvad der er af muligheder i VMware. Det vil give dig mulighed for at planlægge dit "image" langt bedre.
Et lille tip skal du have med på vejen: Hvis du har diskplads nok, kan du med fordel kopiere dit "image" over i en anden folder inden du laver ændringer i dit "image". Så har du en backup, som du kan "mounte" hvis noget skulle gå galt. Det giver dig også mulighed for at flytte det aktuelle "image" over på en test-maskine, hvor du vil kunne teste de nye indstillinger inden de "går live".
GL