Hjælp med PSU

Diverse d.  01. juni. 2006, skrevet af Kingfish
Vist: 202 gange.

Kingfish

Overclocker
Tilføjet:
01-06-2006 23:30:53
Svar/Indlæg:
18/3
Hej der allesammen!!!

Jeg skulle lige høre, om der skulle ske at være nogen, som kunne hjælpe lidt med noget strøm.. :l

Efter at jeg har fået samlet et glimrende system (synes jeg selv da), har jeg halt nogle problemer med random crashes.
mit system består af følgende:

Gigabyte GA-8N-SLI Royal ( det er nemlig korrekt - det var mig som vandt det🙂
Pentium D 940 3,2 GHz
2x1GB Geil 667Mhz
Club 3D x1900xtx GFX
Maxtor 150GB ATA
Samsung 250GB SATA
Maxtor 300GB SATA
Plextor DVD-drev
FD-drev

Som i sikkert kan se ud af system specs, er det et temmeligt effekthungrende system, og jeg skulle derfor lige høre, om det kan være følgende PSU, som kan være årsag til de crashes.:

Thermaltake 680W purepower
+5v = 30A
+3,3V = 28A
+12V1 = 14A
+12V2= 23A
+12V3 = 15A
-12V = 0,5A
+5VSB = 2,5A

Jeg har som sagt ikke meget forstand på PSU og rails, og hvor meget sidsnævnte skal have på sig for at køre et system som mit..
Og i så fald at PSU'en er årsagen til systemnedbruddet, kan der så gives et bud på en alternativ PSU, som kan klare presset

?:(

hjælp ønskes venligst
hilsen jesper

DTU_XaVier

Elitebruger
Tilføjet:
01-06-2006 23:48:42
Svar/Indlæg:
2786/120
Hvis specs er sande, er den PSU fint stærk til at trække dit sys, og mere til... Hvordan er temps og luftgennemstrømning i kabinettet?? et X1900XTX er ikke det koldeste, og med 3 harddiske og en varm processor, kan det med dårlig luft-gennemstrømning nemt være varme der kvæler dit system :)
Når du siger random crashes, hvornår opstår disse så som regel??

MVH.
Toke :)

cornerrage

Elitebruger
Tilføjet:
01-06-2006 23:58:29
Svar/Indlæg:
3532/303
Har du reinstallet da du fik nyt hardware ? Hvis ja, så slutter jeg mig til #1 :D

gabbadoo

Elitebruger
Tilføjet:
02-06-2006 04:11:30
Svar/Indlæg:
3065/208
Slutter mig også til #1 - men

1. Ifølge mine egne erfaringer, kan det også være cpu'en, som får for lidt strøm, og derfor først crasher under belastning som fx spil eller prime95.

2. Cpu'en bliver for varm af at få for meget strøm. I så fald vil den endda efter en del idle-tid have oparbejdet en temperatur høj nok til at pc'en crasher. (så hold øje med temperaturerne)

3. det kan også være ram timings den er gal med, og det samme gælder for ram angående for meget og for lidt strøm hv.a. hvornår systemet crasher.

4. Endelig kan det selvfølgelig være grafikkortet den er gal med.
Synes jeg har hørt der ikke er særlig meget plads til oc i x1900xtx gpu'en, men den yder jo også fint nok ved sine standard clocks. Hvis du har oc'et dit grafikkort, kan det også give bøvl, men det er nemmere at sige hvad det skyldes hvis du lige analyserer lidt på hvad der går galt, og hvornår det går galt.

5. næstsidst: der er altid en "god" chance for det er en driverfejl, enten som følge af dårlige drivere, eller fordi de er forkert installerede, fx i forkert rækkefølge: fx grafikkort og lydkort før chipsettet er installeret, og endnu værre er at installere directx9.0c som det allersidste.

6. sidst: det kan være dine rammoduler (mit primære bud på et defekt stykke hardware og random crashes) eller noget andet hardware, fx cpu'en der ikke kan klare jobbet.

Edir: Skal så lige tilføje, at hvis alle strømspændinger og timings er sat til standard, kan du stort set udelukke at problemet skyldes for lidt strøm, eller for dårligt indstillede timings.

Kingfish

Overclocker
Tilføjet:
02-06-2006 10:06:17
Svar/Indlæg:
18/3
hvis jeg starter med at svare på #3

Det kan meget vel være cpu'en der får for lidt strøm - for det er lige præcist under max load, ( under spil) at den crasher. Men til 7. og sidst, er det jo stadig PSU'en, som er galt med!!
Cpu'en har en idle temp på ca 48-50 grader.
Der er ikke blevet pillet ved RAM-settings, og systemet er ikke blevet oc'et!
Det er helt korrekt, at der ikke er meget plads til skærmkortet i kabinettet, og der sidder kun stadndard blæseren på kortet. Men dermed sakl det siges, at det burde vel være nok... Den når en load temperatur på omkring 85 grader under fuld belastning. Og nej, kortet er heller ikke blevet OC'et.
Med installationen af driverne er jeg lidt på vildbane!! Har nemlig aldrig haft problemer med drivers før i mine tidligere systemer. Alle de sidst nye drivers er blevet installeret i flg rækkefølge: HD -> bundkort -> Skærmkort -> directx!
I så fald, at det havde været et defekt stykke hardware, burde systemet jo bryde ned hvor som helst og når som helst... men det er kun under spidsbelastningerne.
Der er blevet kørt Memtest og diverse benchmarks for at afkræfte punkt 6!
Dermed fik jeg vidst også svaret på #1 og #2 :00
Hvis i vil have yderligere systeminf., så skriv lige - for det er dæleme ved at pisse mig af at den crasher!! Hjælp ønskes stadig

mvh jesper

DTU_XaVier

Elitebruger
Tilføjet:
02-06-2006 10:16:40
Svar/Indlæg:
2786/120
Når den går ned under load, kan det være dine RAM ikke får nok volt... prøv at give både dem og CPU en enkelt tand mere i BIOS, nogle bundkort kan undervolte ved standard, og så skal de bare have et nøk op... ;)

MVH. Toke :)

Emillos

Overclocker
Tilføjet:
02-06-2006 11:35:15
Svar/Indlæg:
14079/622
En idletemp på 50 grader er da sygt meget. Hvad er load temp ?

Det kan du se ved at køre artifactscan med ATiTool, og have en temp aflæser (fx speedfan) kørende. Ellers er prime95 også godt.

Kingfish

Overclocker
Tilføjet:
02-06-2006 13:32:55
Svar/Indlæg:
18/3
Jeg har prøvet at sætte voltage en enkelt tand op på både DIMM og CPU i bios'en, men det hjalp ikke (prøvede at køre COD2 i omkring 10 min. hvor det så crashede)
Til #6: Det her er en Pentium D - ikke en AMD... DVS at den arbjeder. Så en idle temp på 50 grader er meget almindeligt
;)
tråden fortsættes...
mvh jesper

Emillos

Overclocker
Tilføjet:
02-06-2006 13:36:26
Svar/Indlæg:
14079/622
->#7
Måske er det "almindeligt" i dine øjne. Men hvis den under load, kommer op og rammer 70-80 grader, kunne det godt betyde ustabilitet ;)

Kingfish

Overclocker
Tilføjet:
02-06-2006 14:51:33
Svar/Indlæg:
18/3
Kan være at der er noget galt med varmen alligevel!!
Men så skal jeg lige høre om der er et program hvorpå at man kan benchmarke RAM, GFX og CPU mest muligt og på samme tid få oplysninger om temperatur?? ?:(