Vand

Vandkøling d.  01. juni. 2006, skrevet af gabbadoo
Vist: 597 gange.

gabbadoo

Elitebruger
Tilføjet:
01-06-2006 23:58:26
Svar/Indlæg:
3065/208
Hej

Håber nogen lige kan hjælpe mig lidt med et kemiskt spørgsmål om vand.

Hvis jeg nu har en Hydor L30 pumpe, som pumper en bestemt mængde (300 ml ? ) vand rundt i mit vandkølingskredsløb (1200L/time), hvilken temperatur vil vandet være på (brug jeres erfaringer til at svare på det spørgsmål) ved en rumtemperatur på 22 grader C ?

Antager vi at vandet vil cirkulere i systemet med en temperatur på 30 grader C, hvilken temperatur vil vandet i systemet falde til, hvis vi konstant skifter hele vandbeholdningen ud (hver 5. minut, med (fx ) 300 ml. vand med en temperatur på 5 grader C ?

http://cgi.ebay.com/Brita-Wate...

cornerrage

Elitebruger
Tilføjet:
02-06-2006 00:00:39
Svar/Indlæg:
3532/303
tror ikke helt jeg fatter dit spørgsmål.
Vil du bruge en 12liters vandkøler til at køle dit system ?

gabbadoo

Elitebruger
Tilføjet:
02-06-2006 00:10:05
Svar/Indlæg:
3065/208
hvorfor ikke? For omkring 500 kr. kan jeg anskaffe mig en vandkøler der måske fylder lige en anelse mere end en vapochill, men som får mit vandkøling til at yde MEGET bedre end almindelig vandkøling.

Det eneste tricky ved at sætte systemet sammen er vel at få vandkøleren til præcis at tilsætte den mængde vand det kan nedkøle til 5 grader, over en time, mens det måske er ligeså tricky at få vandkølingssystemet, til at tilbageføre vandet der er brugt til afkøling af cpu, gpu osv. oven i hatten på vandkøleren, for at holde et kredsløb igang.

Jeg forestiller mig noget i nærheden af, at vandet der, efter dette mod, køler min cpu, gpu osv, vil være måske omkring 8-10 grader C.

djk

Superbruger
Tilføjet:
02-06-2006 00:15:41
Svar/Indlæg:
586/212
Ok, hvad med Kalk og alger. Jeg kan godt se at den filtrer for det. men det betyder ikke at du får det hele med.
er der ikke en knap der skal trykkes på. for at der kommer noget ud af den? vil du bare kortslutte den?

er du sikker på at du bare kan lede det direkte tilbage i ?beholderen, og at den ikke er lukket når den sidder i?

gabbadoo

Elitebruger
Tilføjet:
02-06-2006 00:20:33
Svar/Indlæg:
3065/208
Heh :e jeg aner ikke hvordan det skal gøres, men jeg er da sikker på det kan lade sig gøre.

Tror bare det er en almindelig taphane, som skal holdes i den rigtige position for at den leverer max flow af 5 grader C vand over en time, of det samme i den anden ende.

På den måde vil der vel ikke blive bruge for en radiator til vandkølingssættet.

Man kunne selvfølgelig også lave en slags dyp-radiator, som man lod stå oven i den vandbeholder der indeholder det afkølede vand, men så er det smarte ligesom gået af idéen.

The

Elitebruger
Tilføjet:
02-06-2006 00:46:56
Svar/Indlæg:
1406/100
jeg tror ik på den ide du har fåe der... :l

beatmore

Elitebruger
Tilføjet:
02-06-2006 01:08:43
Svar/Indlæg:
3943/44
Den der vand køler er nok godt en meter høj eller mere,

Den bruger kildevand på dunke (der kunne nok fixes et eller andet) og ja det er en skradespand der er for neden, så den nederste del kunne jo nok fjernes.

Hvis du vil under rum temperatur og alligevel gerne vil pjaske med vand tror du overveje at bygge en bongkøler. Det er kort sagt et åbent vandkølingssystem, hvor man så udnytter fordampning til at komme nogle grader under rumtemperatur (din cpu når nok ikke der ned)

http://hwt.dk/test_show.asp?id...

http://hwt.dk/test_show.asp?id...

Men der mangler vist nogle sider i dem, ved ikke om de kommer igen på et tidspunkt

gabbadoo

Elitebruger
Tilføjet:
02-06-2006 01:28:56
Svar/Indlæg:
3065/208
måske man skulle overveje brugen af nogle teknologier de bruger til drops på hospitaler :e

Jeg læser lige artiklen, men jeg synes bare det lyder så meget mere tiltrækkende at det er 8-10 grader varmt vand ( 24/7 ) som skal køle dine komponenter.

beatmore

Elitebruger
Tilføjet:
02-06-2006 09:29:42
Svar/Indlæg:
3943/44
#7 Kan selvfølgelig godt forstå hvor du vil hen af, men der blivere bare flere ting du skal tænke på, f.eks. så skal køleren isoleres, der den forholdsvis høje temperatur forskel gør at der kan komme kondens.

Det du snakker om er en waterchiller, og så er det muligt at køre med minus grader (dog nok ikke på alm vand :00 )

http://forums.extremeoverclock...

http://forums.extremeoverclock...

Men det kan du finde en del om rundt på nettet.

bornholm

Elitebruger
Tilføjet:
02-06-2006 18:29:58
Svar/Indlæg:
2958/84
Hvorfor ikke tage et nb kølehoved eller cpu kølehoved påmontere et peltia ellement med den kolde side mod kølehuvedt og så sætte en stor køleprofil på den varme side og så sætte den på lige før cpu'en.

M.Thomsen

Elitebruger
Tilføjet:
02-06-2006 19:55:11
Svar/Indlæg:
4112/53
#9 det er der mange der har tænkt på før, g de har alle opgivet det, da det kræver en monster køleprofil, for at kunne holde peltier elementet køligt nok.

bornholm

Elitebruger
Tilføjet:
03-06-2006 15:48:41
Svar/Indlæg:
2958/84
#9 ahh ok men hvad gør de med de der 12v køletasker, mener da at det er peltia de køre med ?:(

The

Elitebruger
Tilføjet:
03-06-2006 16:08:13
Svar/Indlæg:
1406/100
jo det gør de men de er heller ik så storer idet. kun 40 watt mener jeg de er på de, bliver jo luftkølete..

The

Elitebruger
Tilføjet:
03-06-2006 16:11:34
Svar/Indlæg:
1406/100
Men men vis du ville holde det hele på 5 garder så er der jo jord-køling .. det er jo bare garve et hul på 1.5 m ned sætte en beholder på 50 L og en pumpe til at føre det ind til dit system..

gabbadoo

Elitebruger
Tilføjet:
03-06-2006 20:48:37
Svar/Indlæg:
3065/208
Jeg bliver sku nødt til at få fat i sådan en waterchiller så jeg kan experimentere lidt med det. Er ikke så meget for al den mobo-isolering, men det ser ud til at være nødvendigt.

Så det eneste jeg skal have fat i udover den waterchiller, er et vandkølingssæt (bortset fra radiator), og helst et DangerDen TDX kølehovede? Resten - det der skal bruges til isolering og til vandet - kan jeg købe hos Harald Nyborg eller Jem&Fix så...

Jeg vil lige overveje det et stykke tid. Det koster jo alt sammen, og har overhovedet ingen erfaring med den slags, men jeg håber da jeg vil kunne rapportere tilbage med noget der virker.
Må vidst et smut på lossepladsen :i

M.Thomsen

Elitebruger
Tilføjet:
03-06-2006 22:00:44
Svar/Indlæg:
4112/53
Kig under Extrem køling her på siden, der er en tråd fra sidste år, med en der fremstillede chillere på bestilling, hvis ikke du selv har modet på at begive dig igang med sådan et projekt selv.

MaGiX

Superbruger
Tilføjet:
04-06-2006 13:03:17
Svar/Indlæg:
204/16
Glem du roligt alt om den der drikkevands chiller, og gå i stedet efter en rigtig waterchiller til formålet, der kan du også selv sætte vandtemperaturen nøjagtigt som du vil have den:

http://www.alphacool.de/xt/ind...

Koster måske en anelse mere end den du har fundet der, men vil gøre det hele meget mere enkelt og nøjagtigt.

Jeg har meget svært ved at tro på at den chiller du har fundet der overhovedet kan følge med, det er jo ikke meningen at vandet skal løbe igennem den model 247 og stadig blive holdt nede på 10° C, det er meningen at du kan tage en kop vand eller to, og det direkte fra en beholder eller alm. vandforsyning med vand der i forvejen er nede på omkring 15-16° C og ikke oppe imod de 30° C som det hurtigt kan blive i et vandkølings system.

Næh du, spar op og køb en af dem Alphacool har i deres shop, meget bedre til formålet :)

MVH:

MaGiX

gabbadoo

Elitebruger
Tilføjet:
07-06-2006 02:24:05
Svar/Indlæg:
3065/208
NEJ .- jeg nægter at bruge flere tusinde kroner på noget der skal køle min cpu ned PUNKTUM