Linux og windows på samme maskine?

Software d.  04. juni. 2006, skrevet af Ølle
Vist: 347 gange.

Ølle

Elitebruger
Tilføjet:
04-06-2006 11:12:33
Svar/Indlæg:
112/56
Hej.
Jeg vil høre om det er muligt at installere Linux på min maskine sammen med winxp.
Jeg kører XP nu, men vil gerne prøve at se hvad Linux kan tilbyde.

-Hvilken Linux version skal jeg vælge?
-Hvilken Version af linux er nemmest at bruge hvis man kan sige det sådan.
-Er det nemt at installere? UDEN AT WINDOWS FORSVINDER!

BlAzKoWiCz

Elitebruger
Tilføjet:
04-06-2006 12:08:31
Svar/Indlæg:
2732/41
Du burde installere det på en anden computer end din egen, Det er let at fucke up hvis man ikke helt har styr på det.

Linux er en kerne, Ikke et styersystem,
Debian, Ubuntu, SuSE, Slackware, Red Hat, Mandriva er alle meget brugte Linux dists.

http://ftp.ussg.iu.edu/linux/u...

Hent den og brænd den til en CD, Det er en såkaldt " Live CD " af Ubuntu der kører direkte fra CD drevet uden at ændre på harddiskens partioner,

Abild

Elitebruger
Tilføjet:
04-06-2006 12:22:44
Svar/Indlæg:
1287/32
De fleste linux distributioner i dag finder selv ud af at opsætte deres bootloadere så du kan bruge både windows og linux.

Jeg vil anbefale dig at prøve ubuntu. Vær sikker på at du får den nye udgave (6.06) #1 linker til den gamle udgave (5.10) Der IMO er den svageste release i ubuntus historie.

Desktop cden er en kombineret live og installations cd. Det betyder at den kan starte et fuldt fuktionelt linux system op så du kan prøve det uden at forandre noget på din computer. Hvis du ønsker at installere ubuntu kan du også gøre det fra samme cd.

Hvis du vil installere ubuntu på den samme harddisk som windows skal du have den partitioneret.

Hvis du har et windows partitionerings verktøj du er bekendt med synes jeg du skulle bruge det til at resize din primær partition for at frigøre plads på hardisken. Du kan derefter sette ubuntu installeren til selv at opdele den frie plads i system og swap partitiioner.
Jeg mener også ubuntu installeren er i stand til at resize NTFS partitioner, men jeg har aldrig selv prøvet det.

Ubuntu kan hentes herfra:
http://mirrors.dotsrc.org/ubun...

Ølle

Elitebruger
Tilføjet:
04-06-2006 12:24:00
Svar/Indlæg:
112/56
Så kan jeg da ikke installere ting og sager i linux hvis det kører fra en cd....kan jeg?

Abild

Elitebruger
Tilføjet:
04-06-2006 12:26:14
Svar/Indlæg:
1287/32
Du kan installere ting i ramdrevet, men de forsvinder så snart du slukker computeren. Så nej.

Ølle

Elitebruger
Tilføjet:
04-06-2006 12:32:39
Svar/Indlæg:
112/56
Det vil sige hvis jeg henter "Desktop cd'en" kan jeg først prøve det og se om det er noget for mig, og hvis det er, kan jeg installere fra samme cd (desktop cd)?

Har jeg forstået det rigtigt?
eller skal jeg så hente en anden cd for at installere det?

Abild

Elitebruger
Tilføjet:
04-06-2006 12:40:43
Svar/Indlæg:
1287/32
#5 Det er korrekt forstået :)

Jeg glemte at nævne:
Ubuntu kommer med skrivebordsmiljøet GNOME.
Der er også to andre udgaver af ubuntu, Kubuntu og Xubintu der kommer med skrivebordsmiljøerne KDE og XFCE som du kan prøve hvis ikke gnome passer dig.
Du kan også tage et kik på skrivebordsmiljøernes hjemmesider: www.gnome.org www.kde.org og www.xfce.org
Personligt foretrækker jeg helt klart gnome.
Der er links til de forskellige ubuntu udgaver på www.ubuntu.com

Emillos

Overclocker
Tilføjet:
04-06-2006 12:43:04
Svar/Indlæg:
14079/622
På en maskine har jeg både win2k (NTFS) og Ubuntu - på samme harddisk. Og det er der ingen problemer i :)

TroelsOlesen

Elitebruger
Tilføjet:
04-06-2006 12:51:56
Svar/Indlæg:
1996/65
Der er ingen problemer i at køre dual boot ...

Men man skal lige vide hvordan man partitionere harddisken ... Således at der er plads til begge systemer....og ved nogen linux distroer er det også godt at vide lidt omkring hvordan bootloaderen virker ... :i

Hvis du ikke har prøvet at køre dual boot system før, så er det helt klart at anbefale at læse lidt omkring harddisk partitionering ...

Der findes et hav af guides på nettet ...
http://www.google.dk/search?hs...

Ølle

Elitebruger
Tilføjet:
04-06-2006 16:18:54
Svar/Indlæg:
112/56
Jeg har nu prøvet at hente Ubuntu Desktop 6.06 Live CD AMD64 og den booter også fint, men den kommer ikke helt ind i Ubuntu. Det er lige som om den stopper ude i DOS og ikke kommer videre.

Kan det være fordi at det er AMD64 udgaven jeg prøver med? Det er da sådan en CPU jeg har i min computer.

Abild

Elitebruger
Tilføjet:
04-06-2006 20:06:31
Svar/Indlæg:
1287/32
#9 Har du prøvet at vælge safe graphics fra opstartsmenuen?