Airflow ødelagt?

Luftkøling d.  05. juni. 2006, skrevet af djk
Vist: 699 gange.

djk

Superbruger
Tilføjet:
05-06-2006 14:58:50
Svar/Indlæg:
586/212
Hej drenge

Jeg er lidt bekymret for om jeg har ødelagt mit flow. eller hvor meget der i det hele taget er i min comp.

problemet er at jeg syntes ikke jeg kan se effekten af mine kabinet blæsere.

bagud af til har jeg en 120mm Papst. den blæser ud og den kan godt vende noget luft.
i siden. cirka lige ud for min Cpu har jeg en lidt svag blæser fra sunbeam som blæser ind.

jeg er bekymret for om luften der er på vej ind. over hovedet når ned til Cpu køleren, eller om papsten bare suger alt den friske luft ud igen, med det samme...
:( :( :( :(

Hvad tror i?

M.Thomsen

Elitebruger
Tilføjet:
05-06-2006 15:10:04
Svar/Indlæg:
4112/53
At din side blæser's luftikke når ind til CPU.
Smid den ned i fronten i stedet for, til at blæse "kold" lut ind i kabi, det giver et bedre flow.

djk

Superbruger
Tilføjet:
05-06-2006 15:18:51
Svar/Indlæg:
586/212
det er bare noget bøvl at putte blæsere i fronten. ville det ikke være nemmere hvis jeg bare havde en svag 120mm ?:(

M.Thomsen

Elitebruger
Tilføjet:
05-06-2006 15:32:47
Svar/Indlæg:
4112/53
#2 Nej, det gør ike møj forskel, da 120'eren bagpå trækkerluften til sig, og du faktisk ingen gavn har af at have den blæser siddende i siden, da 120'eren bare suger dens luft ud.
Vil næsten påstå, at du får bedre flow, kun med 120mm blæseren.

Enten skal du smide blæseren fra siden ned forest i bunden, eller også skal du lave e fanduct, der leder luften ra sideblæseren helt hen til din CPU køler (1-2cm over), for at du får nogen effekt ud af den ekstra blæser.

Gripen90

Senior Skribent
Tilføjet:
05-06-2006 16:14:12
Svar/Indlæg:
15982/637
Husk på at kold luft er tungere end varm luft. Så det luft din 120mm trækker er ud garanteret den varme luft der genereres omkring CPU køleren. Din blæser i siden trækker derimod den kolde "tunge" luft ind som lander omkring CPU køleren. Jeg tvivler på at din papst så hurtigt får trukket den kolde luft igennem da den først bliver "mættet" for varm luft.
Hvis du rigtigt har "ødelagt" dit airflow så skulle kabinet, CPU temperaturen falde hvis du piller side-blæseren fra.

JustOne

Elitebruger
Tilføjet:
05-06-2006 17:21:22
Svar/Indlæg:
453/31
giver #1 ret,det er bedre at få pumpet noget kold luft ind i fra bunden af dit kabi,det giver et bedre gennem træk i dit kabi!

Skralde

Superbruger
Tilføjet:
05-06-2006 17:42:53
Svar/Indlæg:
98/44
Stjæler lige tråden lidt..

Nu har jeg min Black Ice Pro I radiator bagpå.. Som med en NB blæser blæser luft IND i kabinettet.. Så satser jeg på at smide en blæser magen til ind i fronten til at tage luft UD af den..

Ydermere overvejer jeg en 80'er, fra NB i siden af kabinettet, til at blæse luft ind..

M.Thomsen

Elitebruger
Tilføjet:
05-06-2006 17:50:19
Svar/Indlæg:
4112/53
#6 vend dine blæsere, sådan at front og bund suger ind, bagpå og top suger ud.
Du vil få en smule højere vand temp, men til gengæld et meget bedre airflow i kabi, og dermed generelt lavere temps på de dele der ikke er med i vandkølings kredsen.

JustOne

Elitebruger
Tilføjet:
06-06-2006 08:08:12
Svar/Indlæg:
453/31
#6 du skal huske at varmen stiger til vers,så varmen vil bare fise rundt i toppen af dit kabi og ikke kunne komme ud hvis du blæser ind der !
så der bliver nok pænt varmt i dit kabi :)

tornberg

Superbruger
Tilføjet:
06-06-2006 19:18:35
Svar/Indlæg:
480/124
Lækker tråd!
Er der ikke nogen der vil lave en kort guide!
Alle vil før eller siden komme i samme situation 8)

Skralde

Superbruger
Tilføjet:
06-06-2006 20:06:54
Svar/Indlæg:
98/44
#9 - Hear hear

Find.HTX

Elitebruger
Tilføjet:
06-06-2006 23:05:06
Svar/Indlæg:
835/72
Man kan jo sige som hoved regel, at alle blæsere som sidder i toppen eller i alt fald over halvejs oppe i kabinettet skal blæse ud, da de skal fjerne varm luft..

Og dem som sidder i bunden skal blæse ind..

Den varme luft kan ikke blæses ned i bunden det er derfor det er sådan, den kolde luft har nemmere ved at blive blæst op i kabinettet, og efter hånden som den kommer op i kabinettet så bliver den opvarmet..

Det er også det smarte ved den anden bundkort opbygning som findes, den er sådan at cpu og grafik kort er flyttet ned i kabinettet, så den kolde luft hurtigere bliver opvarmet så den hurtigere stiger op, og derved danner bedre flow..
Samtidig er det opbygget så cpuén ikke sidder over grafikkortet, og derved ikke mister flow, da grafikkortet "skygger" lidt for flowet til cpuén..

Bare lige et kort opridse om hvordan det fungerer..
Det er nemt at se ud fra logik og kendte fysiske love..

Find.HTX

Elitebruger
Tilføjet:
07-06-2006 13:35:07
Svar/Indlæg:
835/72
#12 Hvis den luft du blæser ud skal "løbe" ind i kabinettet igen, så skal der være noget som bremser luften, for ellers skulle blæseren gerne kunne skubbe det langt nok væk til at det får rum temp..

Ved at skabe et lillet over tryk i kabinettet, så får du mere luft som kan opvarmes, og derved kan du fjerne en større mængde varme, ved at lave under tryk som #12 foreslår ved ikke at have nogle blæser til at blæse ind, så er det en mindre koncentration af luft, derved kan man få fjernet en mindre mængde varme fra sine komponenter...