Superbruger
Tilføjet:
07-06-2006 12:35:01
Svar/Indlæg:
1633/76
Hej,
Jeg samlede fornylig en computer til en pige fra min studiegruppe (940d, Asus P5WD2, 7900GT, 2x1gb Vitesta 667, 320gb WD harddisk og Antec Smartpower 2.0 500w). For et par dage siden spurgte hun om jeg ikke ville se på den, da den var begyndt at lugte brændt (!!!!).
Anywho, jeg kan se at cpu'en bliver supervarm så jeg ommonterer køleren hvilket hjælper en del (falder fra 70idle til 46idle). Troende at jeg havde løst problemet overclocker jeg den til 4ghz som jeg havde lovet hende tidligere. Da jeg ikke kan få dualprime til at virke, så beslutter jeg mig for at spille lidt.
Heromkring begynder computeren at lugte dårligt, og jeg fik to advarsler som jeg nok burde have taget mere seriøst:
- Forskellige diagnoseprogrammer viste nogle meget underlige spændinger (troede det var en fejl på bundkortet da tallene var ret absurde).
- Den bagerste blæser i strømforsyningen er gået (det er den som lugter brændt), men psu'en er stadig kold og maskinen kører. Desuden sidder der en 120mm blæser lige ved siden af som leverer masser af kold luft.
Nå men jeg starter Oblivion op, og inden 5 minutter så slår alle sikringerne i lys-gruppen på mit sikringsskab med et højlydt knald. Lidt forvirret går jeg hen og slår strømmen til igen, hvilket resulterer i at computeren giver et allerhelvedes stort brag fra sig! Computeren kan naturligvis ikke tænde nu, og strømforsyningen lugter ret slemt (af en lugt der minder om ozon). Jeg piller svinet fra, og sætter nødtørftigt min Hiper 580r i, og yippieeee, den booter op :D
Jeg finder min gode gamle antec psu-tester frem og slutter den til, for at se om psu'en virkelig er så død som jeg tror den er. Testeren viser at den er HELT død, ikke så meget som et kvæk, et svagt lysglimt i en diode. Ingenting. Død.
Det var lige min hidtil mest spændende oplevelse med computere, den synes jeg lige at jeg ville dele med jer ;)
ps.
Psu'en gik vel ikke ned fordi den blev overbelastet? Jeg ville umiddelbart tro den havde rigeligt med power (12v linierne har 17 og 19A).